חוק "ממדים ללימודים" יעלה היום להצבעה. עוד לא ברור אם יעבור

החוק שיביא להצבעה שר הביטחון בני גנץ בקריאה שנייה ושלישית נועד לסייע לחיילים משוחררים להשלים את לימודיהם לתואר בסיוע כספי מהמדינה • בליכוד דרשו להעלות את גובה המימון למאה אחוז מהתואר בתמורה לתמיכה • מי שעשויים להתנגד לחוק מתוך הקואליציה הם חברי רע"ם

שר הביטחון בני גנץ / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
שר הביטחון בני גנץ / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

מריבות הקואליציה-אופוזיציה נמשכו אמש עד לשעות המאוחרות בהובלת ראש הממשלה בנט ויו"ר האופוזיציה נתניהו לקראת ההצבעה היום (ב') בצהריים על חוק "ממדים ללימודים". החוק שיביא להצבעה שר הביטחון בני גנץ בקריאה שנייה ושלישית נועד לסייע לחיילים משוחררים להשלים את לימודיהם לתואר בסיוע כספי מהמדינה בשווי 75% מכל שנת לימודים. בליכוד דרשו להעלות את גובה המימון למאה אחוז מהתואר בתמורה לתמיכה ובהנחה שהחוק לא יעבור בלי תמיכת האופוזיציה.

בקריאה ראשונה של החוק תמכו פחות מעשרה חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה גם יחד באישון ליל בחודש מרץ האחרון. אולם בשבוע שעבר הודיע מרכז האופוזיציה יריב לוין כי האופוזיציה תתנגד באופן גורף לכל חוק ממשלתי. הנחת העבודה של הליכוד היא שבהיעדר רוב לקואליציה היא תתקשה להשלים את ימיה בשל המתחים הפנימיים בה. הפעם מי שעשויים להתנגד לחוק מתוך הקואליציה הם חברי רע"ם, ובליכוד טענו כי הם לא מתכוונים לתת סעד לחברי הקואליציה - גם לא בחוק הזה.

למעשה, כל חברי המפלגה חתמו ביום חמישי האחרון על הדרישה להעלות את המימון לחוק למאה אחוז בתמורה לתמיכתם בו. במפלגת כחול לבן הדפו את כל הצעות הפשרה ואמרו כי החוק יעלה ככתבו וכלשונו. מדובר במאבק פוליטי בין קואליציה במשבר לאופוזיציה ומי שנשלחו היום לכנסת הם חיילים שינסו להשפיע על חברי האופוזיציה לתמוך בחוק ולהעביר אותו.

נתניהו האשים אתמול בסרטון את בנט ולפיד בכך שאינם רוצים לממן את החוק במאה אחוזים ואמר "למה אין להם כסף? להצעה שלנו להשלים את המלגות ללוחמים ל-100%, בסך הכל תוספת של 50 מיליון שקל. זה הבית של בנט ברעננה, זה הסכום, כלום. לזה אין להם כסף, פתאום לזה הם צריכים את הליכוד. אז שיפסיקו לבלבל את המוח הצבועים האלה. שיכניסו את היד לכיס של זועבי, לכיס של טיבי ולכיס של עבאס, ויתנו 100% ללוחמים שלנו כי מגיע להם 100%. ואם הם לא יעשו את זה, הממשלה שלנו שנקים בקרוב בעזרת השם, הדבר הראשון שהיא תעשה היא תתן 100% ללוחמים שלנו".

בימינה הגיבו לסרטון של נתניהו שבו האשים את בנט בכניעה לסחטנות של ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי במקום מימון לחיילים ואמרו כי "הסיבה שביבי צווח בהיסטריה בסרטון היא כדי לחפות על שקריו. גובה הצעקות כעומק השקרים. הוא יודע את האמת: לא הובטחו שום כספים חדשים לח״כ רינאוי- זועבי... הברית האמיתית היא של בן גביר, ביבי וטיבי שממשיכים לשתף פעולה להפלת חוק ממדים ללימודים".

העובדה היא כי נכון לכתיבת שורות אלו עוד לא ברור אם החוק יעבור. מספיק שחברי ליכוד בודדים ייעדרו לשם כך כי גם באופוזיציה החוק מחולל משבר. הסיעות החרדיות העבירו מסר לנתניהו כי לא יאפשרו תמיכה בחוקים לפי בחירה לטובת הקואליציה, לאחר שהתקבלה החלטה אחידה להתנגד לחוקים הממשלתיים כולם. אפשרות אחרת להעביר את החוק היא באמצעות היעדרות של חברי המשותפת. עד לרגע ההצבעה, נדמה שהכל פתוח.