הבוקר יוצגו בכנסת התקנים הנכללים ברפורמה בייבוא

רגע לפני כניסתה לתוקף באחד ביוני, שרת הכלכלה תציג בוועדת הכלכלה את התקנים ברפורמה • בין המוזמנים הרבים לדיון בוועדה שיתקיים בשעה 11:00, גם נציגי התאחדות הקבלנים שצפויים למחות על כך שהמדינה פספסה הזדמנות להקלה משמעותית במחירי חומרי הבניין

אורנה ברביבאי / צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של נפתלי בנט
אורנה ברביבאי / צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של נפתלי בנט

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי תציג הבוקר (ב') בוועדת הכלכלה את התקנים הנכללים ברפורמה בייבוא - רגע לפני כניסתה לתוקף באחד ביוני. לצד הקלה בעשרות תקנים ומעבר לאפשרות במסלול הצהרה בלבד, נראה כי דווקא בתחום חומרי הבניין בממשלה לא נטו להקל וחומרי בניין רבים עברו ממסלול אחד למספר 2 המחייב בדיקה אך לא למסלול המקל ביותר שהיה מאפשר הקלה משמעותית ביבוא וגם במחירים: מסלול 3 המתבסס על הצהרת יבואן בלבד.

בין המוזמנים הרבים לדיון בוועדה שיתקיים בשעה 11 גם נציגי התאחדות הקבלנים שצפויים למחות על כך שלמרות יוקר המחיה ומדד תשומות הבנייה - המדינה פספסה הזדמנות להקלה משמעותית במחירי חומרי הבניין דרך הרפורמה בייבוא.

אז מה לא עבר למסלול הצהרה? צמנט (חומר בטון ומלט), חלק מסוגי הפיגומים, פלדה לזיון בטון, לוחות זכוכית לבניה, פרופילי פלדה, פרופילי אלומיניום, מפסקים חשמליים, תקעים ובתי תקע, מזגנים ומכשירי קירור ועוד ועוד שנמצאים במסלול אחד או לחלופין במסלול השני.

מאחורי הקלעים בשבועות האחרונים נערכו דיונים קדחתניים במשרד הכלכלה בהשתתפות נציגים מהמשרדים השונים באשר לסוגי התקנים ומיקומם ברפורמה או מחוצה לה לאחר הערות הציבור. בעוד נציגי האוצר לחצו להעביר למסלול הצהרה כמה שיותר מחירי בניין כדי להקל במעט על יוקר הדיור, במשרד הכלכלה נטו להשלים עם הצעת משרד הכלכלה למעט שני מוצרים שבהם דרשו להחמיר ולא להקל בייבוא. הסיבה כך נאמר: חשש מקריסת מבנים ודאגה לשלום הציבור ועל כן העדפה של מסלול בדיקה שמאפשר בדיקה מדגמית של החומר בכניסה לארץ ולפני השימוש.

במשרד השיכון מושקעים בהגרלות, שר השיכון מנסה לקדם חוק שיגביל את מדד תשומות הבנייה אך עם זאת נראה כי התפספסה הזדמנות משמעותית להקלה במחירים דרך הקלה בייבוא ברפורמה שתיכנס בימים הקרובים לתוקפה.

עם זאת, במשרדי הכלכלה והשיכון הודפים את הביקורת בטענה כי הצעדים שנעשו מרחיקי לכת וישפיעו כבר על המחירים בלי לסכן חיי אדם במוצרים המשמשים לבנייה. ב-78 תקנים שנכנסו למסלול הצהרה, נאמר במשרד הכלכלה, כי הלכו עם חוות דעת מקצועיות ונגד חוות דעתם של הרגולטורים שרצו להחמיר.

 
  

בנוסף, 299 תקנים עברו לייבוא על פי תקן בינלאומי ובהצהרה בלבד (בתחומים שונים), אולם בתחום הבניין כ-70 תקנים נותרו ברובם המכריע מחוץ למסלול המקל, כאשר ברקע נשמעו איומי היצרנים הישראלים והיבואנים הגדולים לקטסטרופות אם החומרים לא ייבדקו כנדרש בכניסה לארץ. גורם המעורה בפרטים באחד המשרדים אמר לגלובס כי "איזנו ככל האפשר בין הרצון לשמור על הציבור להקלה ביוקר המחיה".