מניו יורק למיאמי: משרדי אל על בארה"ב יועברו לבניין של בעל השליטה

ניו יורק היא יעד מרכזי של אל על בצפון אמריקה, ועד היום משרדי החברה בארה"ב היו ממוקמים בעיר • מטרת המעבר למיאמי, למשרדים שבבעלות קני רוזנברג, היא חסכון אך בדיווח לבורסה ציינה החברה כי למהלך לא צפויה השפעה מהותית על החברה

בעל השליטה באל על קני רוזנברג / צילום: יוסי זמיר
בעל השליטה באל על קני רוזנברג / צילום: יוסי זמיר

מטה אל על  בארה"ב הממוקם בניו יורק יועבר למשרדים במיאמי הנמצאים בבעלות בעל השליטה באל על, קני רוזנברג. העברת המשרדים צוינה בדוח הרבעוני שפרסמה לאחרונה החברה כשהיא ייחסה לעסקה זו "השפעה זניחה" על החברה. 

משרדי אל על בארה"ב ממוקמים מזה עשרות שנים בניו יורק. צפון אמריקה נזכיר היא היעד הדומיננטי ביותר של אל על, בדגש על ניו יורק - אליה מפעילה אל על את תדירות הטיסות הגבוהה ביותר מבין יעדי צפון אמריקה. יעדים נוספים כוללים את בוסטון, מיאמי ולוס אנג'לס. בכוונת אל על להרחיב את הקווים לארה"ב בעתיד. 

כעת יועברו המשרדים של החברה בארה"ב לבניין שמצוי בשליטת רוזנברג בנימוק של חיסכון הנאמד במאות אלפי דולרים בשנה לנוכח ההתייעלות שאל על נדרשת לה. דמי השכירות בבניין במיאמי יעמדו על כ-90 אלף דולר בשנה. המהלך הזה אושר על ידי דירקטוריון אל על ועל ידי ועדת הביקורת כשבדומה לכל מהלך שהחברה מבקשת לבצע, גם האוצר נדרש לאשר את המעבר.

ההשפעה הלא מהותית של המהלך כפי שאל על הגדירה אותו,  ועם זאת בחרה לדווח עליו - מסתכם בכחצי מיליון דולר בשנה (ועל כן העסקה מוגדרת כלא מהותית). המעבר נעשה לאחר עבודת יעוץ של חברה חיצונית בהיבט עלויות השכירויות והמשמעות עבור אל על שתעתיק את משרדיה מהחוף המזרחי לחוץ המערבי. דירקטוריון החברה יעודכן בשוטף על פרי ההתייעלות שיניב המעבר כאמור. אל על תשאיר מספר סוכני מכירות בניו יורק.

אירוע הפרידה ממנהל אל על בצפון אמריקה

עסקת בעלי עניין אחרת שמוזכרת בדוח מתייחסת לאירוע שנערך לפרידה ממנהל אל על בצפון אמריקה, יורם אלגרבלי. האירוע התקיים במסעדת Tabernacle, מסעדת סטייק האוס הממוקמת במנהטן - מסעדה שנמצאת בבעלות רוזנברג. האירוע שהתקיים בה בעלות של 20 אלף דולר נערך במקום על פי ההסבר, לנוכח תעודת כשרות מיוחדת שנדרשה עבור הנוכחים. גם את האירוע הזה אישר משרד האוצר.

עסקת בעלי עניין היא עסקה המבוצעת על ידי בעלי השליטה בחברה - עם החברה. עסקאות בעלי עניין הפכו זה מכבר לדבר שבשגרה, אלא שמטבען הן מעוררות ביקורת מחד והן אמורות לעורר זהירות מצד החברה לנוכח הביקורת המוצדקת ברוב המקרים.

במקרה הזה אל על אמנם בחרה להכניס לדוחותיה אזכור לעסקאות האמורות, אך היא ייחסה להן משמעות זניחה בהיבט ההשפעה על הנתונים הכספיים של החברה - חרף ההתייעלות המנומקת במעבר למיאמי. על פי חוק החברות, בכדי לאשר עסקאות בעלי עניין נדרש רוב של 50% מבעלי המניות שאינם מעורבים בעסקה האמורה. עוד קובע החוק כי עסקאות בעלי עניין נדרשות לאישור מחדש מדי שלוש שנים.

אל על מסרה בתגובה כי "החברה פעלה ופועלת בהתאם להוראות הדין ואשרה את העסקאות המדוברות באורגנים המוסמכים שלה בין השאר על רקע צעדי התייעלות וחיסכון בעלויות".