בנק ישראל | פרשנות

בנק ישראל הצליח להפתיע: מרחיב את המונח "הדרגתי" לגבי הריבית

הריבית עלתה היום ב-0.4% לרמה של 0.75% - הרף הגבוה של ציפיות השוק, אך בבנק ישראל הגדירו אותה כהעלאה "הדרגתית" • אבל עם קצב אינפלציה של 4% אל מול צמיחה שעדיין נחשבת לחזקה, המחיר של לשקוט על השמרים כבד מדי

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ

בשוק קיבלו בהפתעה מסויימת את העלאת הריבית של בנק ישראל לרמה של 0.75%. לא כי העלאת הריבית היתה ברף העליון של התחזיות שנעו בין 0.25% ל-0.4%, אלא כי בבנק ישראל העלו ריבית בשיעור גבוה יחסית להעלאות קודמות אך באותה נשימה הגדירו זאת כהעלאה "הדרגתית". בדרך כלל מונח זה שמור בעיני הכלכלנים להעלאה מדודה יותר של 0.25%. "במשק הישראלי נרשמת פעילות כלכלית איתנה, המלווה בשוק עבודה הדוק תוך עלייה בסביבת אינפלציה. לכן, הוועדה החליטה להמשיך בתהליך הדרגתי של העלאת הריבית", כך נכתב בתחתית ההודעה שצורפה להחלטה.

ובכל זאת, את הטענות על העלאה חדה מדי של הריבית צריך למהול עם התלונות על קצב עליות המחירים במשק שהגיע לשיא של יותר מעשור. ואם נתחשב במחירי הדיור שמחוץ למדד המחירים לצרכן שעלו ביותר מ-16% בשנה, לצד שוק עבודה שנמצא בתעסוקה מלאה, אז אפשר להבין מדוע בדילמה שבין המלחמה באינפלציה לאפשרות שהעלאת הריבית תביא להאטה בנק ישראל בחר באפשרות הראשונה.

ניכר מההודעה היום שבנק ישראל מאוד אופטימי, אולי זה בא להצדיק את העלאה של 0.4%. בנק ישראל המעיט בערך של ירידת התוצר ברבעון הראשון, והתייחסות לירידה בהשקעות הייטק נעדרה מההודעה. אחרי שקצב האינפלציה הגיע ל-4% באפריל בבנק ישראל סבורים כי המשק מספיק חזק על מנת לעמוד בצינון הפעילות הכלכלית שתביא עמה העלאת הריבית ולהסיר חשש מהאטה. נתוני התוצר של המשק אמנם הצביעו על האטה ברבעון הראשון, אך מדובר בהתכווצות שבאה אחרי עלייה חריגה לאין שיעור של 15% ברבעון הקודם.

קו נחוש מול האינפלציה, אחרת משם תבוא הרעה

ובכל זאת, העלאת הריבית תצנן את הביקושים במשק אך לא תשפיע על האינפלציה המיובאת, כלומר כזו שמקורה מעבר לים, ושם רואים בעיקר עננים על רקע המשך המלחמה באוקראינה והטלטלה בשווקים לאור צמצום המדיניות המוניטרית של הפד האמריקאי. אם לשפוט על פי העלאת הריבית מצד בנק ישראל גם שם מודאגים מהאינפלציה שמקורה מהסביבה העולמית, אבל גם מהאפשרות שהיא מחלחלת לשוק המקומי.

אבל מה לגבי הנטל שיתווסף לנוטלי המשכנתאות? העלאת הריבית תייקר כעת את רכיב הפריים והלווים יספגו עלייה בהחזר החודשי. אלא שאסור לשכוח כי עלייה של 4% לשנה במדד גם היא באה לידי ביטוי בעלייה של הרכיב הצמוד במשכנתה, ואף יותר מאשר השפעתה של עליית הריבית על ההחזר החודשי. לכן האלטרנטיבה של העלאה נמוכה יותר או אי נקיטת פעולה גם לה יש מחיר בדמות עליית האינפלציה שתגרום לשחיקת ערכו של הכסף.

בדומה לפד האמריקאי, בנק ישראל ממשיך בהידוק התנאים הפיננסים לצד ההאטה בצמיחה, מה שמעיד בעיקר על הדאגה של מקבלי ההחלטות מהאינפלציה. לגבי ההמשך, הערכות הן כי בנק ישראל יעלה ריבית ב-0.25% בכל אחת מפגישותיו הבאות, ובבנק ישראל ציינו היום שהעלאות יהיו בהתאם לנתונים. אחרי ההפתעה היום ובהודעה הקודמת, לא מן הנמנע שבנק ישראל יבחר להפתיע גם בהודעה הבאה. בשורה התחתונה, העלאת הריבית תייקר את מחיר הכסף ויהיו לה השלכות על המשק כולו, אבל נראה כי בבנק ישראל מבינים שהאלטרנטיבה גרועה יותר.