הרצליה ורמת השרון קיבלו תוספת לשטחן המוניציפלי להקמת דירות

הרצליה תקבל 125 דונם מגליל ים, ואילו רמת השרון תקבל 260 דונם מהרצליה, כדי להקים שתי שכונות מגורים באזור גליל ים • המלצת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה לקבוע כי קיבוץ גליל ים ישוייך להרצליה – נדחתה

הרצליה / צילום: Shutterstock
הרצליה / צילום: Shutterstock

מתחם המט"ש של הרצליה יעבור לשטחה המוניציפלי של רמת השרון, ומתחם שנמצא מערבית לקיבוץ גליל ים יועבר לשטחה של הרצליה, וזאת בניגוד לסיכום מוקדם שנערך בין שני ראשי הערים. כך החליטה שרת הפנים איילת שקד, שקיבלה את המלצת ועדת החקירה הגיאוגרפית, שהוקמה כדי לבחון את הגבולות המוניציפליים שבין הרצליה, רמת השרון ומועצה אזורית חוף השרון, באזור קיבוץ גליל ים.

ועדות חקירה גיאוגרפיות מוקמות על ידי משרד הפנים לצורך איחוד רשויות, שינויי גבולות, חלוקת הכנסות ושינוי מעמד מוניציפלי. לפני כארבע שנים הוקמה ועדה כזו, לאור שתי תוכניות ותמ"ל שאושרו ב-2018 ו-2021. האחת תמ"ל 1068, שכוללת שטח של כ-500 דונם שממוקם בין קיבוץ גליל ים לשכונת גליל ים בהרצליה, שנמצא במרחב התכנון של רמת השרון, והיא מיועדת להקמת 1,635 יחידות דיור; השנייה תמ"ל 1096, שאושרה באוקטובר האחרון, כוללת שטח של 400 דונם שנמצא דרומית לשכונת גליל ים, בצמוד לנתיבי איילון, והיא כוללת 1,230 דירות. בשטח זה נמצא המט"ש של הרצליה.

הוועדה המליצה בניגוד להסכמים קיימים

עיריות רמת השרון והרצליה הגיעו מבעוד מועד להבנה, לפיה השטחים שמצפון לציר דרך יבנה ברמת השרון, שעתיד להמשיך דרומית לקיבוץ, ישוייכו לרמת השרון ואילו השטחים שמדרום ישוייכו לעיר הרצליה; הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב הציעה לחלק את כל אזור גליל ים בין הרצליה לרמת השרון כך שהקיבוץ ומתחם תמ"ל 1068 ישוייכו להרצליה והשטחים שמדרום לציר יבנה ישוייכו לרמת השרון, כלומר בהפוך להסכמה שאליה הגיעו שתי העיריות.

בהליך גישור שערכה ועדת החקירה בין העיריות נקבע כי ציר יבנה יהיה גבול השיפוט בין שתי הערים וכי השטחים שמיועדים למבני ציבור התוכניות, יהיו משותפים לשתי הרשויות, אך ימוקמו בתחום השיפוט של רמת השרון; כמו כן סוכם בין המועצה האזורית חוף השרון לעיריית הרצליה, כי השטחים הירוקים שסובבים את קיבוץ גליל ים יישארו בתחום השיפוט של המועצה.

בניגוד להסכמים המוקדמים, הוועדה הגיאוגרפית המליצה על העברת 125 דונם מחוף השרון להרצליה, בשטח שכונת המגורים המתוכננת לפי תמ"ל 1068 ועל העברת 260 דונם הכלולים בתוכנית 1096 מתחום השיפוט של הרצליה לתחום השיפוט של רמת השרון, על אף שההסדר יוצר מובלעת של שטח שיפוט של הרצליה בין גליל ים לרמת השרון, במקום שעתיד להיות בית העלמין של הרצליה. השטח שיועבר כולל את המט"ש (מתקן טיהור שפכים) של הרצליה בשטח השיפוט של רמת השרון. המתקן אמור להתפנות בעתיד, כשהרצליה תחובר לשפד"ן.

הסבך המוניציפלי לא נפתר

כאמור, הצעת הוועדה המחוזית לחלק את כלל השטחים בין שתי העיריות ולשייך את קיבוץ גליל ים לעיר הרצליה - נדחתה. מנכ"ל משרד הפנים יאיר הירש הסביר כי מרבית המובלעת של חוף השרון, שמצויה בין רמת השרון להרצליה וקיבוץ גליל ים, לא היו כלולים במנדט שניתן לוועדה הגיאוגרפית, וכי מדובר בנושא מורכב ש"דורש בחינה מעמיקה ורחבה", לדבריו. הבעיה, שכל עוד לא מטפלים בשאלה הזו, השטחים שבין הרצליה ורמת השרון לבין גלילות, הם תערובת מורכבת של שליטה מוניציפלית, שתעכב את התפתחותו העתידית של האזור, וזו למעשה נקודה שאותה מבקרים בעיריית רמת השרון, שכן, שם ציפו מהוועדה לפתור את הסבך.

למרות זאת הנושא לא טופל, ולפני מספר ימים הודיעה השרה שקד כי היא מקבלת את המלצת מנכ"ל משרדה, לקבל את ההמלצות ולדחות את העברת מתחם המט"ש רק לאחר פינויו של זה.

ברמת השרון כאמור מבקרים את ההחלטה, אם כי מדגישים שעדיין לומדים את הנושא. עניין אחר שמציינים הוא הפינוי העתידי של המט"ש, שאין כל מושג מתי יבוצע. שתי הרשויות האחרות, עיריית הרצליה והמועצה האזורית חוף השרון בירכו על ההחלטה.