ח"כ מיכאל ביטון הודיע כי לא יצביע יותר עם הקואליציה

במחאה על התנהלות שרי התחבורה והחקלאות, הודיע יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון שלא יצביע עוד עם הקואליציה, פרט להצבעות אי אמון בממשלה • ביטון: "יגידו עכשיו שזה פוליטי וזו רדיפה אישית, אבל בסוף באופקים, בבית שאן, בטבריה, מצפה רמון, קריית שמונה, שדרות – מחיר התחבורה הציבורית עלה ב-130%"

יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ מיכאל ביטון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ מיכאל ביטון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון הודיע הבוקר כי לא יצביע עוד עם הקואליציה, למעט בהצבעות אי אמון, במחאה על התנהלות שרי התחבורה והחקלאות. ביטון מממש את איומו מהשבוע שעבר שבו דרש מהשרים להגיע להדברות מולו ומול הוועדה ברפורמות שיזמו מבלי להתייעץ עם הכנסת בחקלאות ובתעריפי התחבורה הציבורית. בשבוע שעבר נועד ביטון עם ראש הממשלה בנט שהבטיח לטפל במשבר שנוצר, אולם מאז לא חלה כל התקדמות בין הצדדים.

ביטון דורש כי במשרד החקלאות יעצר כל מהלך חד צדדי, כולל המהלך של העברת התקנות דרך ועדת החינוך במקום בוועדה בראשותו. ממשרד התחבורה הוא דורש כי ישהו את הרפורמה בתחב"צ ויעבירו אותה מחדש בחוק ההסדרים יחד עם הוועדה, או לחלופין שהיא תשונה בצורה שלא יפגעו בה ישובי הפריפרייה. ביטון נעל הבוקר את דיוני הוועדה לאחר שהודיע: "החל מהיום כל דיוני ועדת הכלכלה וועדות המשנה מבוטלים ואני לא אצביע עם הקואליציה, למעט בהצבעות אי אמון, שלא יהפכו את זה לפוליטי. אל תפגעו בחקלאים בצפון ובחלשים בתח"צ ותקבלו אותי שותף".

עוד אמר ביטון "עד אז לא אצביע במליאה, אולי בהמשך אף אצביע נגד. אם יש מנהיגות בישראל, ראש ממשלה וראש ממשלה חליפי, ניתן למנוע פגיעה. גם שינוי של 70-80 אחוז אקבל, או שתדחו את הרפורמה ובצעו אותה בהסכמה איתנו.

"לגבי החקלאות - לעצור הכל עד להסכמה עם החקלאים, כולל התקנה שנדונה בוועדת החינוך. מה שכואב לי זה הפגיעה בעניים. מחלנו על כבודנו. יגידו עכשיו שזה פוליטי וזו רדיפה אישית, אבל בסוף באופקים, בבית שאן, בטבריה, מצפה רמון, קריית שמונה, שדרות - מחיר התחבורה הציבורית עלה ב-130%. שום דבר לא התייקר ככה. ואתם רוצים להסתיר את זה מעיני הציבור? חשבתם שזה יעבור בשקט? לא במשמרת שלנו".

הרקע: מתיחות בין ח"כ ביטון לשרה מיכאלי

הרקע לדברים הוא המתיחות השוררת בין ביטון ובין שרת התחבורה מרב מיכאלי ומשרדה מתחילת הקדנציה והעבודה על חוק ההסדרים והתקציב ובין היתר החלטתה של מיכאלי לבטל את התקנות המחייבות התקנת מערכות למניעת שכחת ילדים בכלי הרכב. שיא המתיחות הגיע עם החלטת משרד התחבורה והאוצר ליזום רפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית. ביטון קיים דיון בוועדת הכלכלה אז נאמר לו על ידי הגורמים המקצועיים במשרדים שפרטי הרפורמה עדיין לא סגורים, אך זמן קצר לאחר תום הדיון במשרד התחבורה הפיצו הזמנה למסיבת עיתונאים להשקה חגיגית של הרפורמה.

לפני כשבועיים התקיים דיון מעקב נוסף ובו ביטון איים שלא יצביע עם הקואליציה אם לא יהיה כל שינוי ברפורמה והודיע על דיון נוסף שהתקיים היום. אתמול, שרת התחבורה מרב מיכאלי הודיעה לביטון כי לא ייעשו שינויים ברפורמה והשיבה על שאלות ועדת הכלכלה.

בין היתר נקבע ברפורמה כי נסיעה חינם תהיה מגיל 75 ולטענת מיכאלי אין תוספת תקציבית להגדלת ההטבה לגילים נוספים. ההנחה לסטודנטים לדבריה לא שונתה ובמהלך השנה הראשונה להחלת הרפורמה ייבחן האם ישנה השפעה כלשהי על החזרים שיקבלו עובדים ממקומות העבודה על נסיעות בתחבורה הציבורית.

השרה התייחסה לעובדה שהמחירים עלו באופן משמעותי בביתר עילית ומודיעין עילית לנוכח העובדה שהן "זכו להנחות והסדרים יחודיים שלא היו באף עיר אחרת". היא התייחסה גם להעלאת המחירים הצפויה ברכבת וציינה כי "רכבת בכל העולם וגם בישראל היא מוצר מבוקש יותר ויקר להפעלה - וגם במחירים הקיימים, הוא מסובסד יותר על ידי המדינה ביחס לאוטובוסים. הסדרי החופשי חודשי המשולב רכבת החדשים מייצרים כדאיות גבוהה ליוממות ולשימוש ברכבת".

את מכתבה, שמוען גם לראש הממשלה נפתלי בנט וליו"ר הכנסת מיקי לוי, חתמה השרה במשפט "יו"ר ועדת הכלכלה היקר. אשמח, כרגיל, לעמוד לרשותך לכל סוגייה ועניין, ומאחלת שיתוף פעולה פורה ומוצלח למען הציבור במדינת ישראל".