תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

להסיר את האיום על העוטף: מערכת "מגן אור" תחזק את מערך ההגנה האווירית

מערכת "מגן אור" פועלת באמצעות קרן לייזר ויכולה להשמיד רקטות, פצמ"רים וכטב"מים • על הפיתוח, שנעשה על ידי צוותים ממגוון דיסציפילינות ותחומים, אחראית רפאל • למערכת יתרון כפול: עלות כל ירייה נאמדת בדולרים בודדים והיא מסוגלת להתמודד עם מספר רב של מטרות

מערכת ''מגן אור'' / צילום: דוברות רפאל
מערכת ''מגן אור'' / צילום: דוברות רפאל

הכתבה בשיתוף רפאל

משרד הביטחון הודיע לא מכבר כי יצא לרכש, לפיתוח והצטיידות במערכת "מגן אור" מחברת רפאל, אשר תשולב במערך ההגנה האווירית של ישראל. ברפאל מסבירים כי המערכת נחשבת לפורצת דרך והיא מאפשרת להציב יחידות אש, מיירטי לייזר רב עוצמה, אשר ישמידו רקטות, פצמ"רים וכלי טיס בלתי מאוישים בעלות נמוכה. גורמים בכירים במערכת הביטחון ציינו כי בשלב הראשון יוכלו המשגרים לשגר קרני לייזר מהקרקע במטרה ליירט רקטות לעוטף עזה.

המערכת מוזנת מחשמל בלבד ולא נזקקת לטעינה חוזרת של מיירטים מתכלים, מה שמקנה לטכנולוגיה החדשה הזו שני יתרונות מרכזיים - השמדת איומים בכמות בלתי מוגבלת כמעט ובמחיר נמוך משמעותית מכל שיטת יירוט אחרת.

את תוכנית הפיתוח של מגן אור מובילות מפא"ת (המנהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) במשרד הביטחון וחברת רפאל, המפתחת הראשית של המערכת. ראש תחום מערכות לייזר בחטיבת מו"פ והנדסה בחברה הוא יהונתן, אשר מספר כי המאמץ לייצור לייזרים רבי עוצמה לצרכי יירוט החל כבר לפני כ-15 שנה וכי הוא עצמו עובד על הפרוייקט מזה עשור.

"מגן אור הינו פרויקט ראשון מסוגו בעולם והמערכת נמצאת כעת בניסויי אמת ראשוניים", הוא אומר. "עלה אצלנו צורך מהשטח למערכת שכזו, דבר שזירז את התקדמות הפיתוח. בנוסף הצלחנו להגיע למספר פריצות דרך טכנולוגיות מאוד משמעותיות - לעומת גורמים אחרים שעדיין לא שם".

לייזר במהלך יירוט / צילום: דוברות רפאל
 לייזר במהלך יירוט / צילום: דוברות רפאל

על השאלה כיצד פועלת המערכת עונה יהונתן כי "לאחר שהיא מזהה שיגור של רקטה או פצצת מרגמה, המערכת מקרינה לעבר האיום קרן לייזר רבת עוצמה ובלתי נראית לעין. תפקידה של זו הוא לחמם את הרקטה עד שתושמד ותתפוצץ באוויר או תיפול על הקרקע כנפל".

עוד מספר יהונתן כי מערכות מגן אור כוללות גרסה קרקעית נייחת וכן גרסה מתנייעת על גבי רכב. "לאחרונה קיבלנו מפרט ממשרד הביטחון ואני מאמין שבתוך שנים בודדות המערכת תהיה מבצעית ותוכל להשתלב כחלק ממערכות ההגנה האווירית של צה"ל", הוא מוסיף.

בדומה למערכות דומות מסוג "כיפת ברזל" ו"מעיל רוח" הנחשבות ל-system of systems, גם מגן אור היא פרי פיתוח מולטי-דיסציפלינרי של כמה צוותים מתחומי ידע שונים שחברו יחדיו - מה שמכנים ברפאל מולטי-טק. "הפיתוח נעשה על ידי מגוון צוותים מתחומי הפיסיקה, אופטיקה, מכניקה, תוכנה, בקרה, ראייה ממוחשבת, אלגוריתמיקה, ועוד. כולנו עובדים ביחד כדי לתכנן את המערכת המהפכנית הזו. נדרשת כאן יכולת המצאה ומקוריות לצד יכולת לבצע תכנון הנדסי קפדני, מה שמספק לנו אתגרים מגוונים", מסכם יהונתן.