ריבית פריים: הנתון שקובע את גובה החזרי המשכנתא

 
 

רובנו הגדול לקחנו או ניקח משכנתא בימי חיינו, לצורך רכישת דירה, פתיחה של עסק או כל פרויקט גדול אחר שדורש מימון מכובד שאין ביכולתנו להעמיד מהוננו העצמי.

אחד המושגים החשובים ביותר שנתקלים בהם כשנכנסים לעיסוק במשכנתא הוא ריבית הפריים, כי היא משפיעה על גובה ההחזר החודשי של המשכנתא.

ריבית הפריים מקובלת במרבית מדינות העולם כבסיס לתמחור של הלוואות שונות, והיא נגזרת מהריבית שקובע הבנק המרכזי.

בישראל, ריבית הפריים נגזרת מריבית בנק ישראל, ומוגדרת כריבית בנק ישראל + 1.5%.

ריבית בנק ישראל עומדת כיום, אמצע 2022, על 0.75%. זאת, לאחר שבנק ישראל העלה אותה פעמיים ברציפות בגלל התחזקות של האינפלציה בישראל ובעיקר בעולם, לאחר שנים שבהן היתה רדומה. עד מהלך ההעלאות האחרון עמדה הריבית במשך שנים רבות על שיעור אפסי של 0.1%. כפי שהדברים נראים, הריבית בישראל תמשיך לעלות, ובנק ישראל עצמו אף חזה כי היא תעמוד על 1.5% במהלך 2023.

מכל מקום, ריבית בנק ישראל היא לא הריבית הרלוונטית בעת נטילת משכנתא, ומי שמבקש לקחת משכנתא ממש לא יוכל לקבל אותה לפי ריבית בנק ישראל. ריבית בנק ישראל רלוונטית בעצם למערכת הבנקאית בלבד.

לצורך מתן הלוואות ואשראי משתמשים הבנקים כאמור בריבית הפריים שנשענת על ריבית בנק ישראל.

ריבית הפריים משפיעה על כל סוגי ההלוואות וגם על ריבית המשכנתא, אחרי הכל יש מסלולי משכנתא שתלויים בפריים. עם זאת, להבדיל מהלוואות בבנק, במשכנתאות התחרות היא בקנה מידה אחר - מי שלוקח מאות אלפי שקלים כהלוואה לעשרות שנים, בודק במספר מקומות, ומסיבה זו הריביות על המשכנתאות תחרותיות ונמוכות יחסית להלוואות בבנקים. זאת ועוד - הבטוחה, כלומר הדירה, מקטינה את הסיכון של הבנקים, ולכן הריביות שהם מציעים נמוכות יותר.

הבנקים מיושרים להגדרה אחידה של ריבית הפריים, אבל הם לא חייבים לעשות זאת. זאת החלטה שלהם. תיאורטית, בנק מסוים יכול לקבוע את הריבית בתוספת של חצי אחוז בלבד על ריבית בנק ישראל. אלא שכולם ממושמעים ונצמדים לאותו מחיר לאורך כל הדרך, בלי תחרות אמיתית, ואם זו נקודת הפתיחה של ההלוואות לציבור, הרי שהציבור בבעיה.

הבעיה בולטת יותר כשהריבית נמוכה - למה לקבוע תוספת ריבית כה משמעותית ביחס לריבית הבסיס? ומי יכול בכלל להשפיע על המנגנון הכל כך קשיח הזה - שר האוצר? בנק ישראל? רשות התחרות (איך זה שכל הבנקים מיושרים למחיר אחיד)? אולי הבנקים עצמם?

בכל מקרה, נכון לעכשיו הריבית בישראל נמצאת במגמת עלייה וככל שהיא תהיה גבוהה יותר, מירווח של 1.5% יהיה יותר סביר. מי שלוקח הלוואה או משכנתא צמודה לריבית פריים, צריך לזכור שמה שהוא רואה עכשיו זה לא בהכרח מה שיהיה בהמשך ההלוואה. ככל שריבית בנק ישראל תעלה, גם ריבית הפריים תעלה, ואם זה יקרה אז הלווים יצטרכו לשלם יותר בשוטף (אם מדובר בהחזרים שוטפים) וההלוואה שלהם תהפוך ליקרה יותר - הריבית על ההלוואה תהיה גבוהה יותר מבעבר.

למדריכים נוספים באתר הון:

בחירת המשכנתא - איך בוחרים מסלולי משכנתא? ומה ההבדל ביניהם?

מה ההון שלנו וכמה משכנתא צריך?

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.