הבחירות לנשיאות בקולומביה: חבר בארגון גרילה לשעבר מהשמאל זוכה בסיבוב הראשון

גוסטבו פטרו, שהמדיניות שלו יכולה לשנות לחלוטין את כלכלת השוק, יתמודד בסיבוב השני ב־19 ביוני נגד איל נדל"ן פופוליסט

גוסטבו פטרו, המתמודד המוביל לנשיאות קולומביה / צילום: Shutterstock, Daniel Andres Garzon
גוסטבו פטרו, המתמודד המוביל לנשיאות קולומביה / צילום: Shutterstock, Daniel Andres Garzon

גוסטבו פטרו, בן 62 שמאלני, לוחם גרילה לשעבר, גרף את רוב הקולות בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות בקולומביה, כשהבטיח שיכניס את המדינה לכלכלת השוק, יטיל מיסים כבדים על העשירים ויגמול את קולומביה מתלותה בנפט ובפחם.

לאחר שכמעט כל הקלפיות דיווחו על הספירה במדינה בת 50 מיליון התושבים, פטרו זכה ב־40.3% מהקולות, במרוץ שכלל שישה מועמדים שהביאו רעיונות שונים לקידום קולומביה, מדינה הנאבקת בעוני ובאלימות סמים גוברת, שיוצאת מהמגפה הקשה. בנזיפה במעמד השמרני שכבר תקופה ארוכה שלט בקולומביה, נתנו המצביעים את מספר הקולות במקום השני אחרי פטרו - 28.1% - לאיל נדל"ן הפופוליסט, רודולפו הרננדז, שהתקומם נגד השחיתות בקולומביה בסדרת סרטונים קצרים שהעלה לרשתות החברתיות.

ללא יכולת לקבל את הרוב הנחוץ לניצחון ישיר ביום ראשון, כעת יתמודד פטרו נגד הרננדז בסיבוב שני שייערך ב־19 ביוני. כש־21 מתוך 39 מיליון המצביעים הרשומים במדינה הצביעו בסיבוב הראשון, סילקו מהבימה את פדריקו גוטיירז, בן 47, ראש עיר לשעבר של העיר מדלין, שנהנה מתמיכת המפלגה השמרנית של הנשיא איוואן דוקה ונתפש על ידי מומחים פוליטיים רבים כיורש של הממשל הנוכחי.

התוצאות האלה מדגישות עד כמה נמאס לקולומביאנים מהממשלה הנוכחית בהובלת דוקה. כ־67% מהאנשים לא מרוצים מהדרך בה הוא עושה את עבודתו כנשיא, על פי סקר של מכון אינבמר מהעת האחרונה, ושלושה רבעים אומרים שקולומביה - שנחשבת לבת-הברית הקרובה ביותר של ארה"ב באמריקה הלטינית - מתקדמת בכיוון הלא נכון.

"זו תוצאה מפתיעה שמובילה אותנו לטריטוריה לא מוכרת - שני מועמדים שלא שייכים לאף מפלגה, מחוץ למערכת הפוליטית, בהובלה", אמר חורחה רסטרפו, חוקר פוליטי בקבוצת חוקרי המדיניות CERAC מבוגוטה. "זו דחייה של המערכת הפוליטית והאליטות הפוליטיות... אנשים לא רוצים מפלגות, אליטות, ניסיון פוליטי או ממשלתי. השאלה היא, לאן כל הדחייה הזו של המוסדות תיקח אותנו ואיך היו השניים האלה מנהיגים את המדינה?"

פופולרי בטיקטוק

התוצאה של הרננדז, המועמד במקום השני, תהיה אתגר לפטרו בסיבוב השני ביוני. פטרו מנסה לנצח בבחירות לנשיאות כבר פעם שלישית. גוטיירז, שהכיר בתבוסתו ביום ראשון בערב, אמר שהוא מעביר תמיכתו להרננדז בסיבוב הבא ודחק בתומכיו להתאחד נגד פטרו. "האופציה הזו תהיה מסוכנת למדינה", אמר גוטיירז על פטרו.

בפוסטים הפופולריים שלו בטיקטוק, הרננדז יוצא נגד פוליטיקאים קרייריסטיים - שהוא טוען שרובם מושחתים - על ידי שימוש בסיסמאות קליטות ויורד על יריביו בסגנון של קומיקאי ב"רוסט".

"אני ספונטני, אני טבעי", הוא אומר בסרטון אחד, בו הוא מסביר למה הוא משתמש בשפה גסה נגד יריביו. "אני לא מצנזר, אני אומר מה שיש לי בלב".

מליגליזציה ועד מלחמה בשחיתות

הרננדז אומר שיקצץ את התקציב ויתמוך בלגליזציה מלאה של מריחואנה. כמו פטרו, הוא אומר שהוא מתנגד לייצור נפט מפצלי שמן ומעדיף חלופות אנרגיה מתחדשת כמו שמש ורוח. בסרטון אחד, הוא מציע פתרון פשוט כדי להיאבק בפוליטיקאים שלטענתו שודדים את המדינה: אפס חסינות.

"רודולפו הצליח להניע את דעת הקהל ולהתחבר עם מצביעים על ידי זה שהשתלט על השיח בנושא שחיתות", אמרה פטריסיה מוניוז, פרופסורית למדעי המדינה באוניברסיטת חבריאנה בבירה. "למרות שלחלק מהאנשים ההצעות שלו קלות ופופוליסטיות, אחרים רואים אותן כברורות, ישירות ופשוטות".

פטרו היה חבר בארגון הגרילה M-19 בשנות ה־70 וה־80 ואחר כך הפך לסנאטור ולראש עיר בבירה בוגוטה. הוא הבטיח להפסיק את חיפוש הנפט, לדון מחדש בהסכמי סחר חופשי, להפסיק באופן מדורג את הפנסיות הפרטיות לטובת חיזוק המערכת הציבורית ולחלק מחדש שטחים חקלאיים. בריאיון לאחרונה עם הוול סטריט ג'ורנל, אמר פטרו שהוא רוצה שקולומביה, שיש בה חוסר שוויון עמוק בהשתכרות, תהיה חברה שוויונית יותר.

"מה שאנחנו מדברים עליו עמוק בפנים הוא לפתח קפיטליזם דמוקרטי בקולומביה", אמר פטרו. "אנחנו לא מדברים על הפיכת האדמה, האשראי, דברים מסוג זה לשייכים למדינה".

פטרו ויועציו אומרים שאם הצעות המדיניות שלו ייושמו, הן יזעזעו את המערכת.

דניאל פרדו, עורך דין ויועץ וותיק לפטרו, אמר שממשלה עתידית בהובלת פטרו תעבוד למען לגליזציה של סמים ותעשה משא ומתן עם כנופיות על התפרקות מנשקן. פטרו פנה לאיבאן ולאזקז, תובע קולומביאני שניהל צוות של האו"ם שחקר את השחיתות בגואטמלה, בנוגע לקבלת תפקיד דומה בקולומביה.

למרות שהוא נחשב לדמות מקטבת על ידי שמרנים רבים בקולומביה, פטרו מוכן להיפגש עם יריבו הפוליטי העיקרי שנים רבות, הנשיא לשעבר אלווארו אוריבה, ועם אחרים כדי לדון בחילוקי הדעות ביניהם, כך אמר פטרו. הקמפיין של פטרו עורך דיונים גם עם גנרלים לשעבר לגבי הובלת משרד הביטחון, כך אמרו אנשים המכירים את תוכן הדברים.

קמפיין מופנה לצעירים

פטרו עיצב את הקמפיין שלו כך שיפנה למצביעים צעירים, שהיו בחזית ההפגנות ב־2019 ובשנה שעברה כשדרשו שינויים ללוחמה בשחיתות, באי השוויון ובנושאים אחרים. האבטלה בקרב הצעירים עומדת על 21%.

בדרום בוגוטה, שם חיים אנשי מעמד הפועלים, אנדרס סוארז, בן 23 ואשתו, לאורה פרטלט, בת 21, התלוננו על המחירים העולים במהירות ועל המשכורות הנמוכות לאחר ששלשלו פתקים לקלפי ביום ראשון. סוארז עובד במגרש חניה ומרוויח שכר מינימום, ואשתו תופרת. שניהם אמרו שהם חושבים שהמדיניות של פטרו להפוך לימודים גבוהים לחינם, להגדיל את כמות היבוא ולהילחם בשחיתות ישפרו את המצב.

"היינו רוצים שיום אחד יהיה לנו בית", אמרה פרטלט, שלה ולסוארז בת. "אנחנו לא רוצים להזדקן בלי כלום".

הקמפיין של פטרו גם הצליח להגיע לליבם של אנשים כמו מרתה רייס, שחיה בקהילה החקלאית בסילבניה, מחוץ לבוגוטה. בקולומביה הכפרית שיעור העוני גבוה מבערים, והדיבורים של פטרו על אשראי ועל סיוע נשמעים טוב לאזני התושבים כאן.

"אני רואה זאת כסיכוי האחרון שלנו לשינוי", אמרה רייס, שהלכה לעצרת תמיכה בפטרו לאחרונה. "מה שפטרו יעשה זה לתמוך בנשמה החקלאית של המדינה הזו".

-ג'ני קרולינה גונזלז השתתפה בהכנת הכתבה.