לילה לבן במאפייה, דובדבנים מושלמים ועוד קלאסיקות לשבועות

לחם מיזלי או חרובים אצל יפתח ברקת, ביכורי דובדבנים בגולן או בהרי ירושלים, יריד גבינות בכפר הרא"ה ותיקון ליל שבועות בשביל הנפש

קטיף דובדבנים בעין זיוון / צילום: תיירות עין זיוון
קטיף דובדבנים בעין זיוון / צילום: תיירות עין זיוון

"זה שבועות שבא תמיד בזמן, זה חג מעליך, חג בלבן..." (חמוטל בן זאב)

מי לא אוהב את שבועות, שיצביע. בין אם בשל מאכלי החג, בין אם הודות להתרגשות הכרוכה בתיקון ליל שבועות ובין אם בשל החגיגיות הקשורה בלבוש הלבן, שבועות הוא אחד החגים האהובים בישראל. כך או כך, מצפה לכולנו סוף שבוע מרנין, שבמהלכו תוכלו ללקט את ביכורי הדובדבנים שהפציעו, לטעום לחם מזן חיטה עתיק ולהשתתף באחד מעשרות תיקוני ליל שבועות הבוקעים כניצנים ברחבי הארץ.

עת לקצור: מחייה החיטה

מושגים כמו מחמצות טבעיות, לחמי שעורה ושיפון, לצד המחלוקת בין אוכלי גלוטן והנמנעים ממנו, הפכו בשנים האחרונות לשיח שגור בפי רבים. בישראל 2022, כמעט בכל קרן רחוב, כפר וקיבוץ ניתן למצוא מאפייה מקומית, קמחים ייחודיים ומגוון מערפל חושים ויוצא דופן של כיכרות תפוחות. חג השבועות, המסמל את מועד קציר החיטה, הוא הזדמנות להכיר את יפתח ברקת, המוכר בקרב חוקרים, אנשי מקצוע וחובבי פחמימות מורכבות כ"מחייה החיטה".

 

יפתח ברקת, האופה ''מחייה החיטה'' / צילום: מוריאל שגיא
 יפתח ברקת, האופה ''מחייה החיטה'' / צילום: מוריאל שגיא

ברקת מקדיש את ימיו ולילותיו לחקר של זני חיטה עתיקים, מתחקה אחר מקורותיהם ומבצע ניסיונות עצמוניים בגידול, שימור ואף שימוש בחלק מהזנים בלחמיו. מעבר למגוון המסחרר ויוצא הדופן של הלחמים והמאפים שהוא אופה במטבח ביתו שביישוב הבדואי סוואעד חמירה שבגליל, שיחה עם ברקת מנפצת מיתוסים ותפיסות לגבי חיטה, מה שהוא מכנה "משבר הגלוטן" והלחם בחייו של האדם המודרני.

אבל בואו נתחיל דווקא מהחוויה הכרוכה בבילוי "לילה לבן" המתקיים מידי חמישי במטבחו של האופה, שם הוא לש את לחמיו במעין תהליך מדיטטיבי הנמשך אל תוך הלילה, חולק בסבלנות אין קץ את משנתו הסדורה ואינו מאיץ באף אדם המתבלבל לנוכח המבחר.

נראה אתכם מחליטים בין כיכר המיזלי הדחוסה, המשובצת באגוזים ומשמש מיובש, לבין כיכר שחומה של לחם חרובים, או בין פת מנוקדת אצות וחמניות מונבטות ו"הלחם האורח" המתחלף מדי שבוע. מי שמפספס את חוויית השיחה והאפייה עם יפתח בלילות חמישי, מוזמן לבקרו מדי שישי בשוק האיכרים שבנמל תל אביב, שם הוא מציע לא פחות מ-18 סוגי לחמים ומאפים, יוצאי דופן בטעמם ובמרקמם.

יפתח לחם - ימי חמישי מ-17:00 ועד הלילה, סוואעד חאמרה, 054-5342062
ימי שישי בשוק האיכרים, נמל תל אביב

ביכורים: קטיף דובדבנים

השנה הניבו מטעי הדובדבנים ברחבי הארץ יבול יפה בשל חורף חמים, כמות משקעים גבוהה ושפע מנות קור, כולן תכונות האהובות על הפרי המפונק. כמו עגילים ארגמניים תלויים הדובדבנים על העצים, מחכים למבקרים שבקרוב יסתערו בחמדה על עסיסם המתוק.

יותר מ-90% מהדובדבנים בארץ גדלים בגליל ובגולן, אבל יש נציגות נכבדה גם בהרי ירושלים (קיבוץ רמת רחל) ובחבל יתיר בדרום יהודה. אתר הקטיף העצמי הגדול ביותר בגולן הוא בוסתן "בראשית" בקיבוץ עין זיוון, שפותח את העונה בחג השבועות, עם שפע פעילויות לכל המשפחה.

גם ביער יתיר יתקיים קטיף בחג, אבל שיא הפעילות בשבוע הבא, 10.6, בפסטיבל "דובדבן ביער", עם שלל פעילויות, כולל קרקס. מומלץ לבדוק שעות פתיחה.
קטיף בקיבוץ עין זיוון, 073-7576880, פסטיבל דובדבן ביער, פרטים באתר תיירות חבל יתיר

חגיגות תיקון ליל שבועות

המדרש מעניק נימוקים מדוע יש להישאר ער בליל חג השבועות. מה שמעניין יותר להסביר הוא את פריחת אירועי תיקון שבועות ברחבי הארץ. תופעה שזלגה מעבר לעניין הדתי שבקריאת המגילה אל כלל הציבור. התופעה מוסברת בין השאר בזכות העובדה שמגילת רות נוגעת בסוגיות אזרחיות רלוונטיות, ונוחה לפרשנות בזוויות שונות ולאו דווקא מקובלות. כמובן שלכך סייעו שמות כמו יאיר לפיד, שנהג להעביר שיעורי תיקון במסגרת מכללת "עלמא" ורונה קינן שחתמה את הלילה במופע.

אחד המיזמים היפים של תיקוני שבועות השנה הוא מפת תיקוני שבועות של "רשות הרבים", הפורום הירושלמי לארגוני התחדשות יהודית. ענבר בלוזר שלם, מנהלת הפורום, מסבירה לי "שליל שבועות בירושלים הוא חגיגה של תרבות יהודית-ישראלית". המפה כוללת למעלה מ-50 אירועים שונים, המתרחשים בלילה לבן אחד ברחבי העיר, פתוחים לכולם וללא תשלום.

עוד מספרת ענבר שההתעוררות של לילות התיקונים בעיר החלה מיד לאחר רצח רבין, מתוך רצון לייצר מרחב של שיח, חיבור בין תרבויות ומסורות, ולהעלות סוגיות חברתיות שונות בהקשר של תיקון. מבט מעמיק במפה מראה את התיקון שייערך בבית הכנסת האורתודוקסי, ולצידו את התיקון שיערך בבית הקהילה הגאה. זוהי מפה שמעבר להיותה יפה, היא סיבה ענקית לתקווה.

גם מכון "בינה" - התנועה ליהדות חברתית, מציע שלל אירועי תיקוני ליל שבועות בתל אביב, באר שבע, רמת גן וחיפה, מלווים בהופעות של אמנים. גם ארגון רבני צהר הפיק סדרת "תיקון בסלון" ברחבי הארץ, בשם המבריק "ביכורי בית". באתר של צהר יש מנגנון חיפוש למציאת התיקון הקרוב למקום מגוריכם. לילה מעולה שיהיה.

להורדת מפת תיקוני ליל שבועות: rashut-harabim.org.
התיקון של מכון בינה: http://www.bina.org.il/
"ביכורי בית" של צהר: www.tzohar.org.il

אירועי שבועות

למי שבכל זאת חובב הילולות ופסטיבלים, הרי לכם מקבץ משלל אירועי החג שיתקיימו במהלך סוף השבוע הקרוב

● במשתלת יזרעאלה בקיבוץ גבת יערך בשבת הקרובה אירוע משותף של קולינריה, אופנה וחקלאות בשיתוף המעצבת קרן שביט. במתחם המשתלה יוגשו קפה וכריכים משובחים, יימכרו ירקות וירוקים מתוצרת העמק וכמובן השתילים והצמחים של אחת המשתלות היפות בארץ.
משתלת יזרעאלה, קיבוץ גבת. 052-8938888

● במשק יעקבס בכפר הרא"ה יתקיים מחר יומו האחרון של יריד הגבינות המסורתי של המשק ובו יימכרו גבינות המשק לצד הלחמים, הגלידות והעוגות המצוינות של "אגדת לחם". עוד יתארחו במתחם דוכני יין ובירה.
משק יעקב’ס, כפר הרא"ה. כשר. 04-6366111

● במחלבת שירת רועים בקיבוץ לטם יקיימו מחר, יום שישי, יריד מיוחד לכבוד החג, עם יצרני בוטיק מקומיים כמו ממרחי הדבש של צוף, שמני הזית של משק שחם, ממרחים של livnie’s, אומנות עץ של "ממעמקים", הריבות והליקרים של ענת והיינות של יקב שטרן. לצד מוזיקה שתתנגן לאורך האירוע, המבקרים יוכלו גם לרכוש כריכים שמוכנים במקום על בסיס הגבינות הנפלאות של שירת רועים, והממרחים של המשתתפים ביריד.
שירת רועים, קיבוץ לטם. 072-3957566

במחלבת שירת רועים בקיבוץ לטם / צילום: אנטולי מיכאלו
 במחלבת שירת רועים בקיבוץ לטם / צילום: אנטולי מיכאלו