הדלק מזנק והביקוש למכונית חשמלית בשיא. הבעיה: יש תור ארוך

לגלובס נודע כי מסירות כלי הרכב החשמליים זינקו בינואר-מאי והן מהוות כבר יותר מ-5% מכלל המסירות בשוק • עם זאת, חברות הרכב מתקשות לעמוד בביקושים הגבוהים • וגם: החדשות של טויוטה, צ'מפיון מוטורס וכלמוביל • השבוע בעולם הרכב

מסירות כלי הרכב החשמליים בישראל זינקו בחדות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מסירות כלי הרכב החשמליים בישראל זינקו בחדות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מסירות כלי הרכב החשמליים בישראל זינקו בחדות בחודשים ינואר-מאי והסתכמו בכ-6,900 יחידות ששווה ערך לנתח שוק של כ-5.2% מכלל המסירות בשוק. זאת לעומת נתח של כ-1.2% בלבד בתקופה המקבילה אשתקד. כך עולה מנתונים ראשוניים שהגיעו לידי גלובס. העלייה החדה במכירות בפלח בולטת על רקע ירידה חדה של כ-12% במסירות בכלל שוק הרכב בחודשים הללו לכ-134 אלף כלי רכב, בעיקר בגלל קשיי האספקה.

בענף מעריכים כי נתח השוק של החשמליות היה עשוי להיות גדול יותר משמעותית אלמלא העיכובים בהגעת המשלוחים של טסלה בשל הסגרים הממושכים במפעל בשנגחאי והעיכובים במסירות של המותגים הסיניים.

בענף הרכב מעריכים כי קיים כיום צבר הזמנות דחויות של למעלה מ-12 אלף כלי רכב חשמליים ונתח השוק של החשמליות צפוי לגדול משמעותית עד סוף השנה ואף להגיע ליותר מ-8% מהשוק אם היבואנים הרלוונטיים יצליחו להקדים משלוחים ולמסור אותם ללקוחות. עם זאת, לפי הערכות מקורות בענף, ספק אם ניתן יהיה לספק את ההזמנות השנה.

יצוין כי בינואר 2023 צפוי מס הקניה על מכוניות חשמליות לעלות ב-10% והוא יחול גם על הזמנות דחויות, שהתקבלו השנה עם מועדי אספקה מאוחרים לשנה הבאה. בענף הרכב מדווחים על התעניינות שיא ברכישת מכוניות חשמליות, הן מהשוק הפרטי והן מהשוק המוסדי, בעקבות העלייה החדה במחירי הדלק והמשך הצפי לעליות בחודשים הקרובים.

שלשום (ג') העריך נשיא סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA), פתיח בירול, כי אירופה תעמוד בקיץ הנוכחי בפני מחסור אפשרי בדלק לתחבורה בשל עודפי הביקוש והפגיעה באספקה בעקבות המשבר באוקראינה. לדבריו משבר האנרגיה הנוכחי "גדול משמעותית" ממשבר הנפט של 1970 והוא גם יהיה יותר ממושך.

טויוטה חושפת את הקורולה המחודשת עם שינוי קל בעיצוב 

חברת טויוטה חשפה היום (ה') את הדור המחודש של המשפחתית קורולה. חיצונית השינויים מינוריים וכוללים פנסים חדשים מלפנים ומאחור וגריל חדש. תא הנוסעים עבר שדרוג מקיף כולל לוח מחוונים דיגיטלי, מסך מולטימדיה חדש ועיצוב פנים חדש.

הקורולה המחודשת של טויוטה / צילום: יח''צ
 הקורולה המחודשת של טויוטה / צילום: יח''צ

באגף המנועים שודרגה המערכת ההיברידית המוכרת עם סוללת ליתיום קלה משמעותית וההספק הכולל של מנוע ה-1.8 ליטר עלה ל-140 כ"ס. כל הדגמים מצוידים בחבילת בטיחות אקטיבית מקיפה מדור חדש. עדיין לא ידוע מתי תגיע המכונית לישראל.

חברת צ'מפיון מתחילה לשווק בישראל את אוקטביה פלאג-אין 

חברת צ'מפיון החלה לשווק בישראל את גרסת הפלאג-אין של המשפחתית סקודה אוקטביה. מערכת ההנעה שלה משלבת בין מנוע 1.4 ליטר טורבו, מנוע חשמלי וחזק וסוללה בקיבולת 13 קילוואט-שעה והיא מייצרת הספק משולב של 204 כ"ס ומומנט משולב של כ-36 קג"מ.

אוקטביה פלאג-אין של חברת צ'מפיון / צילום: יח''צ
 אוקטביה פלאג-אין של חברת צ'מפיון / צילום: יח''צ

המכונית מאיצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.6 שניות, מסוגלת לנוע על חשמל בלבד למרחק של עד 60 ק"מ ורושמת צריכת דלק משוקללת של כ-83 ק"מ לליטר. גרסת הבסיס מגיעה עם לוח מחוונים דיגיטלי ומערכת בטיחותית מקיפה. המחיר מתחיל בכ-179 אלף שקל.

כלמוביל משיקה בישראל את ה-STARIA

חברת כלמוביל השיקה השבוע בישראל את ה-VAN החדש STARIA, שמחליף את יונדאי I800. הרכב בעל העיצוב החללי מיובא במגוון גרסאות סגורות להובלת מטען ובגרסאות להובלת עד 9 נוסעים כולל גרסה מפוארת במיוחד לאח"מים.

יונדאי STARIA / צילום: יח''צ
 יונדאי STARIA / צילום: יח''צ

הרכב נמתח לאורך 5.25 מטר, ולרוחב 1.97 מטר ומיובא עם בסיס גלגלים באורך 3.27 מטר. עמדת הפיקוד בגרסאות הנוסעים היא דיגיטלית לגמרי כולל מסך מולטימדיה ענק. המנוע היחיד בישראל הוא 2.2 ליטר טורבו דיזל, שמייצר 177 כ"ס ומשודך לתיב אוטומטית בת 8 מהירויות. מחיר גרסת הנוסעים נע בין 270 ל-295 אלף שקל.