אקזיט דרך הבורסה: משפחת קרסו פועלת להנפיק את הנדל"ן שלה לפי כ-3 מיליארד שקל

החברה הגישה טיוטת תשקיף ראשונה לקראת גיוס הון בבורסה בת"א • בכוונתה לגייס 500-600 מיליון שקל, אך ספק אם תקבל את השווי הרצוי לנוכח הבצורת בשוק ההנפקות המקומי

מבעלי קרסו נדל''ן, יואל קרסו / צילום: תמר מצפי
מבעלי קרסו נדל''ן, יואל קרסו / צילום: תמר מצפי

בזמן שעסקאות הרכישה של חברות ייזום בתחום הבנייה למגורים הולכות ומתרבות, מנסים בני משפחת קרסו להנפיק את קרסו נדל"ן - זרוע הבנייה והנכסים המניבים הפרטית של המשפחה. השבוע פרסמה החברה טיוטת תשקיף ראשונה לקראת גיוס הון בבורסה בת"א.

בני הדור השני והשלישי במשפחה, שידעה בעבר סכסוכים למכביר, רוצים להפוך כעת גם את פעילות הנדל"ן שלהם לציבורית, לאחר שעשו זאת בעבר עם קרסו מוטורס , יבואנית רכבי רנו, ניסאן ודאצ'יה שבשליטתם, שהונפקה בתחילת העשור הקודם ונסחרת כיום בבורסה לפי שווי של 1.6 מיליארד שקל.

בכוונת קרסו נדל"ן לגייס 500-600 מיליון שקל לפי שווי מבוקש, המוערך בכ-3 מיליארד שקל לפני הכסף. עם זאת, ספק גדול אם החברה תקבל שווי זה לנוכח הבצורת בשוק ההנפקות בת"א בחודשים האחרונים, אשר מושפעת מהירידות בשווקים שהיכו לאחרונה גם בחברות הנדל"ן היזמי.

סביבה הריבית העולה, שנועדה לבלום את האינפלציה, פוגעת במניות הנדל"ן שנהנו קודם לכן מכשנתיים של עליות חדות. כך למשל, מדד ת"א בנייה הכולל את חברות הבנייה הגדולות במשק ירד בכמעט 15% מתחילת השנה, עקב החשש של המשקיעים שהביקוש לדירות ייפגע. כך שהסנטימנט בשוק ההון אינו מחייך לחברה של משפחת קרסו, שמחזיקה בפעילויות בנייה למגורים וגם בנכסים מניבים.

בעלי המניות בקרסו נדל"ן הם בני המשפחה, בראשות יואל קרסו, אריאל קרסו, ציפורה מזרחי קרסו ואחרים. אשתקד יישבו הצדדים סכסוך עם אחד מבני המשפחה, מכבי קרסו, כאשר רכשו את חלקו בחודש יולי תמורת 137.5 מיליון שקל. מחיר זה גילם לחברת הנדל"ן שווי של 1.1 מיליארד שקל, המהווה כשליש משווי החברה המבוקש כעת בהנפקה.

את קרסו נדל"ן מנהל דן פרנס והיא מחזיקה בפורטפוליו של 55 פרויקטים שונים, שבהם מוקמות 11.1 אלף דירות לשיווק. החלק של קרסו נדל"ן, בניכוי השותפים בדירות הללו עומד על 69%. ההכנסות המצטברות לפי חלקה של החברה ממכירתן צפויות להסתכם בעתיד ב-18.7 מיליארד שקל, והרווח הגולמי שהם צפויים לייצר לה אמור להסתכם ב-3.7 מיליארד שקל. בנוסף מחזיקה החברה ב-16 נכסים מניבים שמייצרים לה דמי שכירות נטו (NOI) של 51.5 מיליון שקל בשנה, והיא יוזמת הקמת נכסים שיניבו לה עם השלמתם עוד 187 מיליון שקל ב- NOI שנתי.

מקימה צבר דירות באזורי הביקוש במרכז

בקרסו נדל"ן מקווים לעניין את המשקיעים בצבר הדירות שהיא מקימה באזורי הביקוש, בעיקר במרכז הארץ כגון תל אביב, כפר סבא וחולון. ההכנסות שמציגה החברה בסיכום השנה שעברה הסתכמו ב-705 מיליון שקל, עלייה של 80% שנבעה הן מעליה בהכרה בדירות שנמכרו וגם משיערוכים חיוביים בערך הנדל"ן להשקעה שלה. הזינוק בהכנסות תורגם אשתקד לשיפור חד ברווחיות כך שבשורה התחתונה עמד הרווח הנקי על 78.6 מיליון שקל מול הפסד של 1.1 מיליון שקל ב-2020.

בפרויקטים הגדולים שמקדמת החברה, נמצאים לא מעט מגדלי משרדים. כך למשל מקימה קרסו נדל"ן על נכס מניב היסטורי שלה במתחם רחוב ריב"ל בתל אביב, שמניב לה NOI של 16.4 מיליון שקל בשנה כיום, 147 אלף מ"ר בשטחי משרדים שאמורים לייצר לה NOI של 132 מיליון שקל עם השלמתם. הבנייה אמורה להסתיים לקראת סוף שנת 2028. את ההנפקה מובילות חברות החיתום של אוריון, לאומי פרטנרס, דיסקונט קפיטל וברק קפיטל.

תעודת זהות | קרסו נדל"ן

תחום פעילות: בניית משרדים ודירות מגורים והחזקה בנכסים מניבים
היסטוריה: הוקמה בשנת 1967. המנכ"ל הוא דן פרנס. בעלי המניות (ערב ההנפקה): בני משפחת קרסו
נתונים: שווי מבוקש (לפני הכסף): 3 מיליארד שקל; דירות בייזום: 11,000; נכסים מניבים: 16; הכנסות ב-2021: 704.8 מיליון שקל; רווח נקי ב-2021: 78.6 מיליון שקל