המהפך התדמיתי של ההשקעות הסעודיות והכוח של הקניונים

אחרי הסכמי אברהם, כעת נרקמים יחסים עסקיים ונורמליזציה גם מול סעודיה • ישראלים רבים מייחלים ליחסי כלכלה הדדיים עם העשירים מחצי האי ערב, שישקיעו בטכנולוגיות ואפילו בנדל"ן שלנו • וגם: דוחות הרבעון הראשון שפורסמו השבוע הוכיחו  עד כמה הקניונים הגדולים עדיין חזקים • כוכבי השבוע

ריאד, בירת סעודיה / צילום: Shutterstock, SaudiArabiaPhotography
ריאד, בירת סעודיה / צילום: Shutterstock, SaudiArabiaPhotography

מצוין: המהפך התדמיתי של ההשקעות הסעודיות

תיקון מס' 3 לחוק מקרקעי ישראל קבע כי "אין להקנות או להעביר זכויות במקרקעי ישראל לזרים, אלא אם ניתן אישור מאת יו"ר מועצת מקרקעי ישראל או מנהל רשות מקרקעי ישראל". מדובר בנוהל שנועד לטפל באחד הפחדים הכי קמאיים של בוני הארץ, שמא יבואו ערבים עשירים ויקנו את הארץ, פרוסה אחר פרוסה, "כי מה זה כבר בשביל הסעודים לקנות את כל גוש דן".

אז הנה, התבגרנו. אחרי הסכמי אברהם, כעת נרקמים יחסים עסקיים ונורמליזציה גם מול סעודיה. לפתע פתאום, משאלת לב של ישראלים רבים הוא ליחסי כלכלה הדדיים ומשגשגים עם העשירים מחצי האי ערב, שישקיעו בטכנולוגיות ואפילו בנדל"ן שלנו. כי אם הסינים (למשל) כבר קנו את תנובה, הסעודים זה בקטנה. ובהפוך על הפוך, במקום חשש ביטחוני מדובר בשכפ"ץ. אם יהיו פה כמה מגדלים תוצרת סעודיה, מי שחלילה ירצה לירות עלינו מתישהו טילים יצטרך להכניס גם אותם ואת זעמם למשוואה.

בלתי מספיק: אפילו הראל ויזל לא יכול על בעלי הקניונים

בשנים האחרונות היה נעים להאמין שסוף סוף נולד פה מאזן אימה חדש בין בעלי הקניונים לבין החנויות הגדולות. תם עידן "ניתן לך חנות בתל אביב רק אם תפתח חנות בקריות". שום קניון, אפילו הוא של עזריאלי או של עופר (מליסרון), לא יכול בלי חנויות של קסטרו ועל אחת כמה וכמה בלי פוקס - קבוצה הכוללת היום גם את חנויות פוקס הום, אמריקן איגל, פוט לוקר, ללין ועוד.

אבל הדוחות שפורסמו בימים האחרונים לרבעון הראשון, רבעון של אחרי קורונה ולקראת חג הפסח, הוכיחו עד כמה הקניונים הגדולים עדיין חזקים - אפילו על חשבון רשתות הענק. עזריאלי ומליסרון רשמו רווחי עתק נוכח הסתערות הישראלים בחזרה על הקניונים, בעוד פוקס וקסטרו עברו להפסדים, בעיקר בגלל שההוצאות גדלו במקביל ביום שאחרי הקורונה. בשורה תחתונה, מאזן האימה הישן נותר על כנו. אם פוקס או קסטרו לא יסכימו לשלם את דמי השכירות, בעלי הקניונים עדיין משוכנעים שיש להם לא מעט חלופות בחוץ.