מרד פנימי במפלגה השמרנית: הצבעת אי-אמון נגד בוריס ג'ונסון הערב

הצבעת אי האמון בראש הממשלה הבריטי, בוריס ג'ונסון, תתקיים הערב, לאחר שיותר מ-50 חברי פרלמנט מטעם מפלגתו השמרנית תמכו במהלך • הרקע: התנהלותו של ג'ונסון בניגוד לנהלי הקורונה והכחשתו לאחר מכן שעבר על החוק

בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה. לקראת הצבעת אי-אמון הערב / צילום: Associated Press, Matt Dunham
בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה. לקראת הצבעת אי-אמון הערב / צילום: Associated Press, Matt Dunham

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון יתמודד היום עם מרד פנימי במפלגה השמרנית, כאשר יעמוד בפני הצבעת אי-אמון שעשויה לסלק אותו מתפקידו. יושב ראש הוועדה הרלוונטית במפלגה עידכן כי ההצבעה צפויה להתקיים היום (ב') בין השעות שמונה בערב לעשר בלילה (שעון ישראל), לאחר שיותר מ-50 חברי פרלמנט מטעם המפלגה שלחו מכתבים התומכים בקיום הצבעת אי-אמון בג'ונסון. הרקע להצבעה הוא בעיקר פרשת המסיבות ב"דאונינג 10", השתתפותו של ג'ונסון בהן בניגוד לנהלי הקורונה, והכחשתו בפרלמנט כי עבר על החוק.

לא דווח כמה מכתבים בעד הצעת האי-אמון שוגרו, אך המינימום הדרוש הוא 54 (15% ממספר חברי המפלגה בפרלמנט). עד כה, עשרות חברי פרלמנט שמרנים, בעיקר מהשורות האחוריות, ביקרו באופן פומבי את ג'ונסון, וחלקם ציין כי הוא "מסב נזק למפלגה" בשל ההתנהגות שלו בנושא המסיבות בדאונינג 10 והניסיון להכחיש כי עבר על החוק. המשטרה איתרה מספר הפרות של חוקי הסגר, ואף צפויה להטיל עונשים כספיים על ג'ונסון ומשתתפים אחרים.

מועד ההצבעה הפנימית נקבע בהתייעצות עם ג'ונסון, ששאף לעשות זאת מהר ככל האפשר, על מנת לא להעניק ליריביו בתוך המפלגה את האפשרות להתארגן ולבנות קואליציה. לשכת ראש הממשלה מסרה לתקשורת כי היא "בטוחה" שג'ונסון ישרוד את הצבעת האי-אמון הפנימית. גם אם הדבר יתרחש, הרי שעצם ההצבעה מהווה פגיעה משמעותית במעמדו של ג'ונסון בתוך המפלגה. הצבעת אי-אמון שיזם ג'ונסון עצמו נגד תרזה מיי ב-2018 היתה הזרז לפרישתה, למרות שניצחה בה. לפי החוקים הקיימים, אם ג'ונסון ינצח בהצבעה הערב לא ניתן יהיה להגיש הצבעת אי-אמון פנימית בו למשך שנה מהיום.