חברות ביטוח שאיחרו בתשלום לא נענשו. בקרוב ניתן יהיה לגבות מהן ריבית

ועדת השרים לחקיקה אישרה את המהלך שיזמו שר המשפטים גדעון סער והשרה לשוויון חברתי מירב כהן, המקנה לממונה על שוק ההון סמכות להטיל ריבית עונשית גבוהה על חברה שלא השיבה למבוטח בזמן כספים שהגיעו לו • כהן: "חברות יכלו להרשות לעצמן לפעול ב'שיטת מצליח', כעת הן עלולות לשלם בריבית דה ריבית" • במקביל, הוארכה תקופת ההתיישנות להגשת תביעת ביטוח

הממונה על שוק ההון, ד''ר משה ברקת / צילום: יוסי זמיר
הממונה על שוק ההון, ד''ר משה ברקת / צילום: יוסי זמיר

חברות הביטוח יצטרכו להקפיד בקרוב יותר על עמידה בזמני התשלום למבוטחים הזכאים לכך, כך עולה מהצעת חוק שאושרה הבוקר (ב') בוועדת השרים לענייני חקיקה. מדובר בתיקון לחוק חוזה הביטוח אותו מובילים במשותף שר המשפטים גדעון סער והשרה לשוויון חברתי מירב כהן, המקנה לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, סמכות להטיל ריבית עונשית גבוהה על חברה שלא השיבה למבוטח בזמן כספים שהגיעו לו.

כיום, במקרה שמבטח שלא שילם את תגמולי הביטוח שלא היו שנויים במחלוקת בתום לב, במועדים שהוא היה צריך לשלם אותם - בית המשפט יכול להטיל עליו ריבית מיוחדת (שיכולה להגיע עד פי 20 ממה שקבוע בחוק פסיקת ריבית והצמדה). אלא, שבית המשפט ממעט להשתמש בכלי הזה, ומתוך רצון להגביר את ההרתעה, הצעת החוק מציעה לתקן את הסמכות לחייב את חברות הביטוח לשלם ריבית מיוחדת - גם לממונה על שוק ההון, כשהוא פועל לבירור תלונה ומוצא שלא שולמו תגמולים שאינם שנויים במחלוקת בתום לב.

מירב כהן, השרה לשוויון חברתי / צילום: יונתן בלום
 מירב כהן, השרה לשוויון חברתי / צילום: יונתן בלום

התיקון לחוק הוא נוסח משותף לרשות שוק ההון במשרד האוצר, משרד המשפטים והמשרד לשוויון חברתי ובא להתמודד עם הבעיה. זאת, על פי יוזמיו, על רקע ההבנה כי המצב הנתון מאפשר לחברות הביטוח לפעול בשיטת "מצליח" וזאת ללא הרתעה משמעותית, דבר הפוגע באופן משמעותי במבוטחים השונים וביתר שאת בגיל השלישי המאופיין בחולי ובתלות - ובצורך לממש ביטוחי בריאות וסיעוד ששילמו עליהם כל החיים.

"חברות הביטוח יכולות להרשות לעצמן לפעול ב'שיטת מצליח'"

"הצעת החוק הזו היא חלק ממהלך רחב שאנחנו עובדים עליו עם רשות שוק ההון במטרה להקל על אנשים שנמצאים במצוקה ומתקשים לקבל את מה שמגיע להם מחברות הביטוח", אמרה השרה כהן. "לצערנו, בכללי המשחק הקיימים חברות הביטוח יכולות להרשות לעצמן לפעול ב'שיטת מצליח' ולהתנער מהחובות שלהן כלפי המבוטחים. כיום, גם אם המבוטח ייצא לקרב משפטי, שייקח שנים, בסוף במקרה הכי מרחיק לכת - תשלם לו החברה את מה שגם ככה היא הייתה משלמת לו מלכתחילה. ככה בעצם נוצר לחברת הביטוח תמריץ לנסות ולהתחמק כי אין עונש על העוול הזה".

עוד היא הוסיפה כי התיקונים לחוק מעבירים מסר חשוב לחברות הביטוח, לפיו חברה שמתחמקת שלא בצדק מתשלום למבוטח ברגעים הכי קשים שלו, לוקחת סיכון כלכלי משמעותי ועלולה לשלם בריבית דה ריבית במידה וימצא שהשתמשה בכח לרעה.

במסגרת הצעת החוק שאושרה כאמור בוועדת השרים, תוארך תקופת ההתיישנות במקרים של הגשת תלונה על מנת לאפשר למבוטחים למצות את ההליך אל מול חברת הביטוח. סעיף 31 לחוק חוזה ביטוח קובע כי תקופת ההתיישנות של תביעה לתגמולי ביטוח היא שלוש שנים לאחר שקרה מקרה הביטוח, ולעניין ביטוח חיים, ביטוח מפני מחלות ואשפוז וביטוח סיעודי - חמש שנים לאחר שקרה מקרה הביטוח.

שר המשפטים גדעון סער / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין
 שר המשפטים גדעון סער / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

ההצעה שאושרה הבוקר מאריכה את תקופת ההתיישנות כך שככל שהוגשה תלונה לממונה על שוק ההון לצורך בירורה, לא תסתיים תקופת ההתיישנות בטרם חלפה שנה מיום הגשת התלונה, אך לא יותר מארבע שנים לאחר שקרה מקרה הביטוח. אם מדובר בתביעה בנושא ביטוח חיים, ביטוח מפני מחלות ואשפוז וביטוח סיעודי - הוארך פרק הזמן לשש שנים לאחר שקרה מקרה הביטוח.