האם כביש הערבה לא שודרג במשך עשרות שנים?

מה עשו עד היום הממשלות כדי לטפל בכביש הערבה? חזרנו עד שאול מופז • המשרוקית של גלובס

רם שפע, העבודה / צילום: עדינה ולמן - דוברות הכנסת
רם שפע, העבודה / צילום: עדינה ולמן - דוברות הכנסת

התאונה הקשה שאירעה ב"כביש הערבה" בסוף החודש שעבר, שבה נהרגו ארבעה בני אדם, העלתה שוב לכותרות את מצבו של הכביש הדרומי. זמן קצר לאחר האירוע, כשחבר הכנסת רם שפע התייחס לתפקודה של הקואליציה על רקע הקשיים שבהם היא נתונה, הוא הזכיר את הנושא כדוגמה לפעולה מוצלחת של הממשלה: "יש דברים שאנחנו לא מצליחים להעביר… אבל בסופו של דבר… אני רואה שלמשל שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר (אביגדור) ליברמן, אחרי עשרות שנים, סוף סוף משקיעים כסף בלתקן את כביש הדמים, כביש 90".

מה עשו כעת ליברמן ומיכאלי למען הכביש, והאם פעולתם מגיעה לאחר עשרות שנים שבהם לא הושקע בו כסף? בדקנו.

כביש 90 הוא הכביש הארוך בישראל, והוא חוצה אותה ממטולה בצפון ועד אילת בדרום. המקטע הדרומי של הכביש, החל מ"צומת הערבה" מכונה "כביש הערבה", ובמהלך שני העשורים האחרונים נהרגו בו למעלה מ-80 בני אדם.

מה עשו הממשלות בעניינו? לפי פרסומים בתקשורת, נראה שעל תחילת העבודות לשיפור פני הכביש מדובר לפחות מ-2007. לאחר תאונה קטלנית שאירעה בו באותה שנה הודיע שר התחבורה אז, שאול מופז, על שדרוג כלל הכביש, אלא שבסופו של דבר התוכנית הכוללת לא יצאה לפועל, ורק כשנה לאחר ההצהרה פרסם משרד התחבורה מכרז לעבודות שיפוץ במקטע קצר של כ-18 ק"מ בלבד, הדרומיים ביותר, מאילת עד צומת מכרות תמנע. על פי פרסומים בתקשורת מאותה תקופה, העבודות הללו הושלמו ב-2011, במהלך כהונתו של ישראל כ"ץ כשר התחבורה. לפי דוח מבקר המדינה שעסק בסוגיה, עד שנת 2013 נוספו לעבודות 20 ק"מ נוספים, עד לצומת יטבתה, כך שמזה כעשור 38 הק"מ הדרומיים ביותר של הכביש הם כבר מורחבים, דו-נתיביים ודו-מסלוליים עם מעקה הפרדה. לפני כשנתיים, ב-2020, הושלמו העבודות על מקטע נוסף באורך של כ-11 ק"מ, מיטבתה עד לצומת קטורה.

אגב, עוד קודם לכן, ב-2018, לאחר עוד רצף תאונות קשות בכביש, הורה השר כ"ץ על גיבוש "תוכנית לאומית אסטרטגית" לשדרוג כביש 90 בעלות כוללת של כ-15 מיליארד שקל, אלא שבפועל זאת כלל לא קודמה, ומעולם לא הוחל בביצועה.

 
  

ומה קורה כעת תחת הממשלה הנוכחית? בסוף אפריל, בעקבות תאונה אחרת, הבטיחו השרים מיכאלי וליברמן להקצות 300 מיליון שקל להרחבת קטע בן 20 ק"מ בין יטבתה לצומת השיטה. כמה ימים לאחר התאונה שהזכרנו בפתיחה, מיכאלי כבר הודיעה כי קיבלה יחד עם ליברמן החלטה לשדרג את הכביש "במלואו". ליברמן הוסיף כי תקצוב הפרויקט "ייכנס לתוכנית רב שנתית והעבודות יחלו כבר השנה". כלומר, לפחות כרגע, הפרויקט טרם תוקצב.

מטעמו של ח"כ שפע נמסר לנו כך: "האמת החשובה היא ששרת התחבורה ושר האוצר הודיעו בשבוע שעבר על שדרוג של 120 ק"מ בחלק הדרומי של כביש 90 - מקטע כביש ארוך פי כמה מהמקטעים בהם התבצעו עבודות בעשר השנים האחרונות. בנוסף, בשנת 2022 הוקצה סכום חסר תקדים של 300 מיליון שקל לתיקון כביש 90 - סכום יותר גדול ממה שהשקיעו ב-2012 ו-2017 יחד".

בשורה התחתונה: דבריו של שפע לא נכונים ברובם. מאז 2008 התקבלו מספר החלטות על הרחבה ושדרוג מקטעים מסוימים בכביש הערבה, וכך אכן נעשה. לאחרונה, הודיעו השרים מיכאלי וליברמן כי החליטו להשלים את העבודה ולשדרג גם את המקטעים שטרם טופלו (רוב הכביש), אך החלטה זאת טרם תוקצבה.

תחקיר: אורי כהן