לראשונה מאז ינואר 2008: הגירעון ירד לאפס במאי

במאי נמדד עודף של כ-1.4 מיליארד שקל בקופות המדינה • הכנסות המדינה הסתכמו מתחילת השנה בכ-206.3 מיליארד שקל, זינוק של 25.4% לעומת התקופה המקבילה • באוצר מסבירים את הנתונים בכך שלצד הגידול המשמעותי והמתמשך בצד ההכנסות ממיסים כאחוז מהתוצר, ניכרת ירידה בצד הוצאות המדינה

שר האוצר, אביגדור ליברמן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
שר האוצר, אביגדור ליברמן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

הגירעון המצטבר ל-12 החודשים האחרונים ירד בחודש מאי לאפס, לראשונה מאז ינואר 2008. כך עולה מאומדן ראשוני שפרסם היום משרד האוצר. במאי נמדד עודף של כ-1.4 מיליארד שקל בקופות המדינה. העודף המצטבר מתחילת השנה עומד על 33.3 מיליארד שקל, לעומת גירעון של 34.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה.

הכנסות המדינה הסתכמו מתחילת השנה בכ-206.3 מיליארד שקל, זינוק של 25.4% לעומת התקופה המקבילה. הוצאות הממשלה מתחילת השנה עמדו על כ-173 מיליארד שקל, ירידה של 13.2% לעומת התקופה המקבילה.

חודש מאי הוא החודש החמישי ברציפות שבו נמדד עודף תקציבי. מאז שנת 2007 לא נרשם רצף חיובי שכזה במאזן ההוצאות וההכנסות של מדינת ישראל. נתוני הגירעון המצטבר העדכניים משקפים ירידה של כחצי אחוז לעומת המצב בחודש הקודם.

באוצר מסבירים את הנתונים בכך שלצד הגידול המשמעותי והמתמשך בצד ההכנסות ממיסים כאחוז מהתוצר, ניכרת ירידה בצד הוצאות המדינה. הירידה הזאת מקורה בסיום תוכניות הסיוע הכלכלי הקשור במגיפת הקורונה.

מתחילת השנה הוציאה הממשלה כ-3.6 מיליארד שקל בתוכניות הסיוע לעומת כ-32.7 בתקופה המקבילה ב-2021. אומנם, מדובר בנתונים מרשימים, אבל בתוך כך רצוי להזכיר כי הפיצוי שהממשלה הבטיחה לעסקים בגין הפגיעה בגל האומיקרון עדיין לא הועבר לזכאים, ועל כן לא משתקף עדיין בנתונים.

היקף מיסוי המקרקעין כמעט הכפיל את עצמו בחודש מאי. ההכנסות נטו ממיסוי התחום הסתכמו בחודש שעבר ב-2.7 מיליארד שקל, לעומת 1.4 מיליארד שקל במאי 2021. הגביה ממס שבח עלתה בשיעור גבוה של 81%. בגביה ממס רכישה נרשמה עליה של 79%.

קפיצה נוספת נרשמה בגביית מס הכנסה מעצמאים ומחברות. במאי הסתכמו הכנסות המדינה בסעיף זה ב- 8.9 מיליארד שקל, לעומת 6.4 מיליארד שקל במאי אשתקד. הגבייה מעצמאים עלתה ב-17% בעוד שהגבייה מחברות עלתה ב-40%.