טסלה | שאלות ותשובות

טסלה הודיעה שתפצל את המניות שלה לשלוש. מה זה אומר?

כשנתיים אחרי הספליט האחרון שלה, טסלה חושפת תוכנית לפיצול מניותיה ביחס של 3 ל-1 • לפי טסלה, המהלך נועד בעיקר כדי לגייס טאלנטים ולמשוך משקיעים קטנים • איך זה יעבוד ולמה יותר ויותר חברות נוקטות באותה שיטה? • גלובס עושה סדר

אילון מאסק / צילום: Reuters
אילון מאסק / צילום: Reuters

טסלה הגישה אתמול (ו') את הדוח השנתי שלה לרשות האמריקאית לניירות ערך (SEC), וחשפה תוכנית לפיצול מניות ביחס של 3 ל-1.

לפי הדוח, המנכ"ל אילון מאסק מחזיק כיום ב-23.5% ממניות טסלה וחברת ניהול ההשקעות ונגארד גרופ מחזיקה ב-6%. מאסק מכר חלק ניכר מאחזקותיו בטסלה מאז סוף 2021, בין השאר כדי להגדיל את הנתח שלו בטוויטר. בדוח שהגישה גילתה טסלה כי מייסד אורקל, לארי אליסון, מחזיק כיום ב-1.5% ממניות החברה, וכי הוא מתכנן לעזוב את הדירקטוריון. אליסון נמצא במועצת המנהלים של החברה מאז דצמבר 2018. 

מניית החברה מטפסת ב-1.9% לאחר סגירת המסחר.

איך הפיצול יעבוד?

במצב של ספליט, המניות מתפצלות לפי השיעור שקבעה החברה (במקרה זה - 3 ל-1), כאשר ערך המניות בידי המשקיעים לא משתנה אך הם יקבלו תוספת מניות על כל מניה שברשותם. במקרה הנוכחי, כל משקיע יקבל שתי מניות נוספות. בסגירת המסחר ביום שישי מניית טסלה הייתה שווה קצת יותר מ-696 דולר. אם הפיצול היה קורה כבר אז, כל מניה הייתה שווה כ-232 דולר.

פיצול מניות הוא קוסמטי, ויכול להיות שמשקיעים קטנים יותר ירגישו שהם יכולים להרשות לעצמם לקנות את המניה, אך הם זעירים בהשוואה למשקיעים הגדולים ולמוסדיים. ברוקרים רבים כבר מציעים למשקיעים מסחר בחלקי מניה, מה שמאפשר למשקיעים הקטנים לרכוש נתח של מניות יקרות לכאורה. 

לא מדובר בפעם הראשונה שטסלה מבצעת פיצול: באוגוסט 2020 החברה ביצעה ספליט ביחס של 5 ל-1, כך שכל משקיע קיבל ארבע מניות נוספות על כל מניה שהייתה לו. 

הפיצול יצטרך לקבל אישור על ידי בעלי המניות באסיפה השנתית של החברה באוגוסט. החברה תקיים את הכינוס באופן מקוון ועם מספר מוגבל של בעלי מניות שיוזמנו להגיע פיזית למפעל החדש של טסלה באוסטין, טקסס. 

מה טסלה תרוויח מזה?

חברות מפצלות את המניות שלהן מסיבות רבות - ספליטים יכולים לאפשר למשקיעים קטנים יותר לרכוש את המניות, מה שמסייע לחברות להשיג נזילות וגם ליצור ביקוש רב יותר למניותיהן.

למרות שלמשקיעים מוסדיים עם כיסים עמוקים לא אכפת ממחיר המניה של החברה, משקיעים פרטיים עלולים להתרחק ממניות במחיר גבוה. אפליקציות המסחר, כמו רובין הוד, E-trade ואחרות הפכו את פיצול המניות למהלך הרבה יותר משמעותי בשנים האחרונות.

לפי טסלה, היא לוקחת בחשבון את הגורמים האלו, וגם את העובדים בחברה שמקבלים אופציות. בהתייחסות לספליט המוצע, החברה כתבה בדוח ל-SEC כי "ההצלחה שלנו תלויה במשיכה ושימור של כישרונות מצוינים", וכי "חבילות תגמול תחרותיות מאוד" מסייעות לטסלה לעשות זאת. "אנו מאמינים שפיצול המניה יעזור לאתחל את מחיר השוק של המניות הרגילות שלנו, כך שלעובדים שלנו תהיה גמישות רבה יותר בניהול ההון העצמי שלהם".

החברה התייחסה גם למשקיעים הפרטיים: "מכיוון שמשקיעים עצמאים הביעו רמה גבוהה של עניין בהשקעה במניה שלנו, אנחנו מאמינים שפיצול המניות גם יהפוך את המניה הרגילה שלנו לנגישה יותר לבעלי המניות העצמאים שלנו".

למה דווקא עכשיו?

ענקיות הטכנולוגיה וכלל השוק ספגו השנה מכות מהאינפלציה ומהעלאת הריבית. טסלה התקשתה במיוחד השנה, בין השאר בגלל נסיונו של המנכ"ל מאסק למנף את אחזקותיו העצומות בחברה על מנת לרכוש את טוויטר. הוא אפילו מכר מניות טסלה בשווי 8.5 מיליארד דולר כדי לגייס הון שישמש לרכישה, מה שהפעיל לחץ כלפי מטה על מחיר המניה.

טסלה הודיעה על התוכנית כבר במרץ האחרון, אבל לא הכריזה אז על יחס הפיצול. בדוח שהגישה ציינה החברה כי מנייתה עלתה ב-43.5% מאז הספליט האחרון שלה לפני כמעט שלוש שנים.

חברות טכנולוגיה אחרות הכריזו גם הן לאחרונה על ספליט כדי להגביר את האטרקטיביות שלהן בעיני המשקיעים הפרטיים. ביום שני האחרון נכנס פיצול במניות אמזון  ביחס של 20 ל-1. אלפאבית , חברת האם של גוגל, אישרה גם היא ספליט ביחס של 20 ל-1 שייכנס לתוקף במהלך חודש יולי הקרוב. שופיפיי מתכננת לבצע ספליט ביחס של 10 ל-1 בהמשך החודש, וגם בגיימסטופ  מציעים לבצע פיצול.

טסלה אולי גם מכוונת להיכלל במדד דאו ג'ונס, שנוטה לכלול מניות פחות יקרות. אפל , למשל, הודיעה על חלוקת מניות ביחס של 7 ל-1 ב-2014 ונכללה במדד שנה לאחר מכן. הפיצול אינו ערובה לכך שטסלה תיכלל בדאו ג'ונס, אך בהחלט ייתכן שהוא יסייע לה להיכנס אליו.

פיצול מניות של חברות גדולות הפך לאופנה בשנים האחרונות, אך חברה אחת עם מניות במחיר גבוה להחריד מעולם לא ביצעה ספליט, ואף הכריזה שלעולם לא תעשה זאת: ברקשייר האת'ווי . במחיר של 439,780 דולר למניה, מניות החברה הרגילות אינן נגישות למרבית המשקיעים הפרטיים. זו הסיבה שהיא מציעה את המניות שלה מסוג B (BRKB ), שאף פוצלו בעבר, תמורת קצת פחות מ-292 דולר.