כך הפך המחסור בטמפונים לסמל של המשבר הכלכלי בארה"ב

המשבר בשרשרת האספקה והאינפלציה בארה"ב הובילו להתייקרות ולמחסור בכמעט בכל מוצרי הצריכה, אך נשים בגיל הפוריות נאלצות להתמודד עם טלטלה נוספת • לפי סוכנות הידיעות בלומברג, מחירי הטמפונים עלו באופן משמעותי - כמעט 10% מלפני שנה. מחירי התחבושות זינקו ב-8.3%

מדפים ריקים של מוצרי היגיינה לנשים בבית מרקחת בניו יורק, ב-10 ביוני 2022 / צילום: Reuters, John Nacion/NurPhoto
מדפים ריקים של מוצרי היגיינה לנשים בבית מרקחת בניו יורק, ב-10 ביוני 2022 / צילום: Reuters, John Nacion/NurPhoto

"לפעמים כשאני הולכת לקניות, אפילו אם אני שם רק בשביל ברוקולי, אני אעבור במעבר בו הם מאחסנים מוצרים לנשים. כי למרות שרוב הדברים שנעלמו במהלך המגפה כמו נייר טואלט, שמרים וקמח כבר חזרו למדפים, טמפונים עדיין במחסור. זה הפך לתחום עניין מוזר שלי, לראות את המרווח הגדול על המדף, כמו שן קדמית חסרה, איפה שהטמפונים אמורים להיות", כתבה אלנה סמואלס במגזין טיים. לדבריה, המחסור בטמפונים ובפדים הוא "בעיית שרשרת האספקה שאף אחד לא מדבר עליה".

סמואלס ציינה כי המחסור קיים בכל רחבי ארצות הברית - מניו יורק, דרך מסצ'וסטס ועד קליפורניה. הקמעונאיות וולגרינס ו-CVS אישרו ל-Insider כי קיימים שיבושים באספקת המוצרים. ב-CVS אמרו כי "בשבועות האחרונים, היו מקרים שבהם ספקים לא הצליחו לספק את הכמויות המלאות של כל ההזמנות שבוצעו", וכי החברה מנסה לחדש את המלאי כשהמוצרים אוזלים.

הצרות הכלכליות של טורקיה גוברות כשהמטבע שלה ממשיך לרדת בערכו
שיא של 41 שנה: האינפלציה בארה"ב זינקה במאי מעל הציפיות ל-8.6%
הזעזועים לא נגמרו: התחזית הפסימית של כלכלני בנק אוף אמריקה

לפי סוכנות הידיעות בלומברג, מחירי הטמפונים עלו באופן משמעותי - כמעט 10% מלפני שנה, ומחירי הפדים זינקו ב-8.3%. משתמשות ברשתות החברתיות טוענות כי באמזון מנצלים את המחסור ומקפיצים את המחירים, טענה שהוכחשה על ידי דובר אמזון, שאמר כי מדיניות החברה "מסייעת לוודא שהמוכרים מתמחרים את המוצרים שלהם בצורה תחרותית". לדבריו, אמזון עוקבת באופן פעיל אחרי המחירים ומסירה הצעות שמפרות את מדיניות התמחור ההוגן שלה. 

ככל הנראה, המחסור במוצרי ההיגיינה נובע ממגבלות אספקה של חומרים כמו כותנה ופלסטיק, שהיה להם ביקוש גבוה מתחילת מגפת הקורונה. גם המלחמה באוקראינה צמצמה את ההיצע, מכיוון שרוסיה ואוקראינה הן יצואניות גדולות של דשן, אשר משמש לגידול כותנה. גם הבצורת שפרצה בטקסס לא תרמה לשיפור המצב.

שנג לו, פרופסור במחלקה ללימודי אופנה ולבוש באוניברסיטת דלאוור, אמר כי זו השנה השלישית ברציפות שבה הביקוש לכותנה עולה על הייצור. באפריל, מחיר הגלם של הכותנה היה גבוה ב-717% לעומת אותו חודש אשתקד.

מחסור בחומרי גלם וצווארי בקבוק בשרשרת האספקה אינם ייחודיים למוצרים לווסת, אבל בדומה למחסור בפורמולות לתינוקות בארצות הברית, הביקוש הוא בלתי פוסק ודחוף, ולא ניתן לפתור אותו בקלות. מי שמקבלת מחזור לא יכולה פשוט לחכות עד שיגיעו טמפונים ותחבושות למדפים.

איימי שומר אשמה במצב? 

פרוקטר אנד גמבל, שבבעלותה מותגים פופולריים כמו טמפקס ואולווייז, הודיעה באפריל 2021 שהיא תעלה את המחירים על מוצרים לתינוקות, מוצרים לנשים וגם מוצרי בריחת שתן למבוגרים. באפריל השנה היא הודיעה שהיא תעלה שוב את המחירים למוצרים לנשים. ברבעון האחרון רשמה החברה את הרווח הגדול ביותר במכירות שלה בעשורים האחרונים, וההכנסות שלה ממכירות בחטיבת המוצרים לנשים גדלו ב-10%.

אנדרה שולטן, סמנכ"ל הכספים של פרוקטר אנד גמבל אמר לאחרונה כי "השגת חומרי גלם ואריזות למקומות שבהם אנחנו צריכים אותם ממשיכה להיות יקרה והפכפכה מאוד". חלק מיצרני הטמפונים חווים מחסור בכוח אדם במפעלים שלהם, מה שעלול להשפיע על זמן הייצור והשילוח.

דוברת פרוקטר אנד גמבל, צ'רי מקמאסטר, אמרה לטיים כי הביקוש המוגבר נובע מקמפיין בהשתתפות הקומיקאית איימי שומר. לדבריה, מאז השקת מסע הפרסום ביולי 2020, "הגידול במכירות הקמעונאיות התפוצץ". שומר, שדיברה באופן פומבי בשנה שעברה על כריתת הרחם שעברה, הגיבה על הדברים ברשתות החברתיות: "וואו, אפילו אין לי רחם".

מקמאסטר אמרה ל-CNN בשבוע שעבר כי צוות טמפקס "מייצר טמפונים 24/7 כדי לענות על הביקוש המוגבר". "אנחנו מבינים שזה מתסכל לצרכניות כשהן לא מצליחות למצוא את מה שהן צריכות. אנחנו יכולים להבטיח שזה מצב זמני", הוסיפה. לפי החברה, הזמינות של מוצרים לווסת כבר "גדלה משמעותית" בהשוואה לחודשים הקודמים, אך נכון לעכשיו, אין ערובה למתי יסתיים המחסור.

אפילו אם הקמפיין של שומר היה להיט, זה לא מסביר מדוע קשה להשיג גם מותגים אחרים, כמו פלייטקס ו-O.B. מלבד אותו קמפיין מוצלח, ב-2020 הייתה גם מגפה עולמית - ורבות הצטיידו באספקה. הגידול הזה בביקוש הגיע בזמן ששרשרת האספקה של טמפונים, כמו שרשרת האספקה של כמעט כל דבר אחר, השתבשה בגלל סגירת מפעלים ועיכובים בנמלים.