איך ישראל קשורה לוויכוח הנשק בארה"ב?

הוויכוח על חוקי הנשק בארה"ב שוב התעורר לאחרונה. איך אנחנו קשורים? • המשרוקית של גלובס

בישראל תלמידים מגיעים עם נשק לכיתות? / צילום: מתוך פוסט בפייסבוק, 29.5.22
בישראל תלמידים מגיעים עם נשק לכיתות? / צילום: מתוך פוסט בפייסבוק, 29.5.22

אירוע הירי בבית הספר בטקסס בסוף מאי בו נרצחו 21 בני אדם (19 מהם תלמידים), העלה שוב לשיח הפוליטי בארה"ב את שאלת חוקי הנשק במדינה, שהם כידוע מקלים מאוד ביחס לרוב הגדול של המדינות בעולם. המחנה שתומך בזמינות של כלי נשק להמונים ובמינימום פיקוח על מכירתם הוא גדול ומבוסס, ויש לו טיעונים מסוגים שונים - רובם מוכרים - כדי להצדיק את עמדותיו. אבל מתברר שיש גם דוגמה אחת פחות מוכרת שבה עושים שימוש חלק מאנשי המחנה הזה - השוואה לישראל.

בישראל תלמידים מגיעים עם נשק לכיתות? / צילום: מתוך פוסט בפייסבוק, 29.5.22
 בישראל תלמידים מגיעים עם נשק לכיתות? / צילום: מתוך פוסט בפייסבוק, 29.5.22

פוסט שפרסמה בפייסבוק "אגודת נושאי הנשק העצמאיים" (Independent Firearm Owners Association) כלל תמונה בה נראות שלוש צעירות בלבוש קיצי, כשכל אחת מהן מצוידות ברובה מסוג M-16. לתמונה נלווה טקסט שנפתח ב"אין אירועי ירי בבתי ספר בישראל", ובהמשך הופך לסרקסטי: "בטח יש להם פיקוח נהדר על הנשק שם. מה, הם לוקחים נשק לכיתות? הו לא, רק לא זה!". במילים אחרות, הפוסט טוען כי בתמונה נראות שלוש תלמידות בית ספר בישראל, כשהן נושאות M-16 קצר.

הפוסט הזה זכה ליותר מ-8,000 שיתופים, והתמונה נפוצה גם בציוצים שונים בטוויטר שחלקם זכו לפופולריות. אם מחפשים ברשתות החברתיות את הביטוי "אין אירועי ירי בבתי ספר בישראל" ("No school shootings in Israel"), מגלים עוד ועוד תמונות, ברמות שונות של אמינות, שבהן נראים ישראלים וישראליות נושאים נשק, באירועים שונים שקשורים, לפחות לכאורה, ללימודים בבתי ספר. התמונות הללו בדרך כלל צצות בסמוך לאירועי ירי בבתי ספר בארה"ב, והן אינן קשורות דווקא לאירוע הירי האחרון.

אז מה מקור התמונה של שלוש הצעירות נושאות הנשק? ארגון בדיקת העובדות האמריקאי factcheck.org - שכמו המשרוקית חבר גם הוא ברשת הבינלאומית של בודקי עובדות (IFCN) - ניסה להתחקות אחריו. הניסיון הניב הצלחה חלקית. את המקור לתמונה לא הצליחו לאתר שם, אבל כן מצאו שהיא קיימת לפחות מאז 2011, אז הופיעה באתר פקיסטני שעוסק בענייני ביטחון. התיאור שהתמונה קיבלה שם הייתה בכלל "נשים בכוחות הביטחון". ב-2020 בלוג אמריקאי שעוסק בענייני "הישרדות" עשה גם הוא שימוש בתמונה בתוך מאמר על חוקי ותרבות הנשק בישראל, ובתיאור הצילום נכתב כי מדובר בחיילות צה"ל (למרות הלבוש האזרחי). בקיצור, נשמע שלא מדובר בדיוק בתיכוניסטיות.

אותנו בישראל ממילא קל יותר לשכנע שתלמידים ותלמידות לא אמורים להגיע לבתי הספר כשהם חמושים ברובים. אם למישהו יש בכל זאת ספק, הרי שנהלי משרד החינוך קובעים כי "ככלל יש להימנע מלאפשר כניסת מבקרים עם נשק למוסד החינוכי", ומפרטים מי כן רשאי להיכנס לשטח בית הספר כשהוא חמוש. מדובר, למשל במאבטחי בית הספר, כוחות הביטחון, עובדי הוראה שהונפק להם נשק ע"י קב"ט היישוב, מאבטחי טיולים עם תעודה מתאימה ועוד.

בשורה התחתונה: הפוסט אינו נכון. תלמידים בישראל לא מגיעים עם נשק לבתי הספר, והתמונה היא ככל הנראה של שלוש חיילות בלבוש אזרחי. נהלי משרד החינוך קובעים כי "יש להימנע מלהיכנס עם נשק למוסד חינוכי", ומאפשרים זאת רק לבעלי תפקידים מוגדרים.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

לקריאה נוספת:
- הבדיקה באתר factcheck.org

- נוהלי משרד החינוך בנושא הכנסת נשק למוסדות חינוך

- בדיקה של אתר Snopes מ-2018 בנושא דומה