אחרי שהפך לאחד המטבעות החזקים בעולם, לשקל יש אתגר חדש: הריבית בארה"ב

השקל נחלש מול הדולר בכ-8.5% מתחילת השנה ועדיין, המטבע הישראלי נשאר אחד המטבעות היחידים בעולם שהצליחו להתחזק מול הדולר בעשור האחרון • זאת הודות ליציאה המהירה ממשבר הסאב-פריים, השקעות העתק בהייטק וצמצום הגירעון ל-0% • כעת הזעזוע בשווקים מעלה את השאלה: האם תור הזהב של השקל בדרך לסיום?

השקל. המטבעות היחידים בעולם שהצליחו להתחזק מול הדולר בעשור האחרון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השקל. המטבעות היחידים בעולם שהצליחו להתחזק מול הדולר בעשור האחרון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אם הייתה תקווה ששיא האינפלציה בארה"ב מאחורינו, מדד מאי שזינק ל-8.6% בקצב שנתי - שיא של 41 שנה - ניפץ אותה. כעת, גלי ההדף מורגשים בעולם כולו. התגברות הלחצים האינפלציוניים גררו עלייה בציפיות להעלאת ריבית אגרסיבית בארה"ב - מה שהמשיך להכביד על השווקים הפיננסים. מלבד הירידה החדה במדדי המניות המובילים בניו יורק, בשוק אגרות החוב נרשמה עליית בתשואות (נזכיר כי ישנו יחס הפוך בין המחיר לתשואה) וגם התחזקות הדולר בעולם שמיוחסת לריצה של המשקיעים לנכסים בטוחים בעתות משבר.

אמנם השקל נחלש מתחילת השנה בכ-8.5% מול הדולר האמריקאי, אך אם מסתכלים על העשור האחרון, השקל הוא אחד המטבעות היחידים שהתחזקו מול הדולר. יש לכך לא מעט סיבות: מפריחת ההייטק דרך הגרעון הנמוך ועד חוזקה של הבורסה בתל אביב. אלא שכעת, המשבר בשווקים והאינפלציה הגבוהה מעלות את השאלה - האם היחלשות השקל מול הדולר היא תופעה זמנית שתתקן את עצמה בקרוב, או סיומה של תקופת תור הזהב של המטבע הישראלי.

כך הפך השקל לאחד המטבעות החזקים בעולם

אבל איך דווקא השקל הצליח לבלוט בעשור האחרון מול הדולר? רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, מסביר: "הייתה רוח חזקה שנשבה בגבו של המטבע הישראלי עוד מאז ההתמודדות המוצלחת והיציאה המהירה ממשברי 2008 ו-2012. בתקופה זו התקבעה התדמית של המשק הישראלי שהתרכזה ביכולת הכלכלית ופחות בשכונת המצוקה בה שוכנת ישראל. בנוסף, נוהלה כאן מדיניות כלכלית נכונה, שהתבטאה בשיעורים נמוכים ופוחתים, של חוב ציבורי וגירעון תקציבי".

 
  

"חברות דירוג החוב שבו והדגישו את החוב והגירעון הנמוכים כנקודת חוזקה של כלכלת ישראל, שקיזזה את הסיכונים הגאו-פוליטיים והביטחוניים והביאה לכך שדירוגי החוב שלנו (או התחזיות שלהם) התמודדו בהצלחה עם משברים גלובליים ואף עלו בחלק מהמקרים. גם גופים כמו OECD וקרן המטבע הדגישו זאת. כמו כן, ביטחון המנפיק באג"ח של ממשלת ישראל הביא תושבי חוץ לרכוש אותן".

מהייטק ועד הגז: הענפים בהם השקל תלוי

לאלו יש להוסיף את מיקוד כלכלת ישראל בענפי ההייטק, שבתורם הזרימו הון זר בהיקפים גדולים למשק וניצלו היטב את פריחת התחום בשווקים בחו"ל. "ביצועי ההייטק גם תרמו כמובן, לתוצאות המקרו-כלכליות של המשק, שהתבטאו בצמיחה נאה לאורך זמן. התפרצות הקורונה והצורך במענה טכנולוגי מתוחכם למגבלות שהציבה פעלו אף הם לטובת הכלכלה המתוחכמת המקומית", אמר מנחם.

גורם נוסף שחשוב לציין הינו שוק הגז הטבעי שגם הוא חיזק את מעמדה הכלכלי של ישראל ומשך לכאן הון זר, וברגע שהשוק המקומי מוצף במטבע זר ערכו של השקל עולה. "אנו ערים ממש בימים אלו לדיווחים על החלופות שיכולה ישראל להציע לנוכח המשבר הגלובלי בשוק זה", הוסיף מנחם.

מעבר להתחזקות הדולר בעולם גורם נוסף שמשפיע על התנודות בשוק המט"ח המקומי מיוחס לגידורי ההשקעה של הגופים המוסדיים. כספי הפנסיה שלנו שמנוהלים מעבר לים נקובים בדולר, ולכן בזמן שערכן של ההשקעות יורד עם הירידות בשווקים - המוסדיים נאלצים לרכוש דולרים על מנת לאזן את התיק. מהלך זה הוא גידור של ההשקעה וכאשר מדובר בהשקעות בסדרי גודל כמו אלו שמנהלים הגופים המוסדיים, ההשפעה ניכרת על שוק המט"ח המקומי.

מול פערי הריביות: לאן הולך סל המטבעות?

התחזקות השקל מיוחסת לתנועות הון פנימה לישראל, בין היתר דרך השקעות בענף ההייטק. אל מול האקזיטים שהביאו להזרמת דולרים לשוק המקומי ולהתחזקות השקל, בנק ישראל רכש דולרים על מנת למתן את ההתחזקות של השקל במטרה לסייע ליצואנים. אלא שאחרי שרכש 35 מיליארד דולר בשוק והגדיל את יתרות המט"ח לכ-200 מיליארד דולר, בנק ישראל הדיר את רגליו משוק המט"ח מתחילת השנה. משכך, גם אם האקזיטים בענף ההייטק יירדו באופן משמעותי, הדבר לא בהכרח יביא להיחלשות השקל שכן הכוחות שפועלים להתחזקות השקל כמו הכלכלה החזקה, הגז הטבעי, גידורי ההשקעות מעבר לים והעודף בחשבון השוטף, סביר כי יהיו כאן כדי להישאר.

הכיוון בשוק המט"ח ייקבע במידה רבה על ידי שוק המניות האמריקאי, ומדד הנאסד"ק בעיקר. הטלטלה שנרשמה בשוקי המניות מתחילת השנה, שהתעצמה בסוף השבוע האחרון, תימשך ככל שהאינפלציה בארה"ב, שכבר הגיעה לשיא של 41 שנה, תמשיך לעלות ועמה הריבית הפדרל ריזרב.

סיבה מרכזית להתחזקות הדולר על פני השקל מתחילת השנה נעוצה בהפרשי הריביות בין ארה"ב לבין ישראל. תיאורטית אם הריבית בארה"ב גבוהה יותר, המשקיע ירצה להמיר את השקלים שבידיו לדולרים על מנת להשיא תשואה גבוהה יותר, וכך גובר הביקוש לדולר. אם בנק ישראל יעלה ריבית בקצב מהיר יותר ופערי הריביות יצטמצמו - השקל צפוי להתחזק.