הסופר והמחזאי א.ב יהושע הלך לעולמו בגיל 85

יהושע השאיר אחריו שלושה ילדים ונכדים • יצירתו הרבות זכו להכרה נרחבת - בישראל ובעולם - ולאורך השנים הוא זכה בפרסים ספרותיים רבים כפרס ביאליק, פרס ברנר ופרס ישראל לספרות • יהושע הביע לאורך השנים ביקורת על מדיניותה של ישראל ביהודה, שומרון ובעזה

א.ב. יהושע / צילום: איל יצהר
א.ב. יהושע / צילום: איל יצהר

הסופר, המחזאי וחתן פרס ישראל א.ב יהושע הלך הלילה (ג') לעולמו בגיל 85 ממחלת הסרטן. יהושע השאיר אחריו שלושה ילדים ונכדים. הלווייתו צפויה להיערך מחר (ד') בשעה 17:30 בבית העלמין בעין כרמל.

בראיונות רבים שהעניק א.ב יהושע בשנתיים האחרונות, דיבר בפתיחות על מחלתו, הביע את רצונו לסיים את חייו ואמר כי הוא אינו חושש מהמוות.

יצירתו הרבות של יהושע זכו להכרה נרחבת - בישראל ובעולם ולאורך השנים הוא זכה בפרסים ספרותיים רבים כפרס ביאליק, פרס ברנר, פרס ישראל לספרות ופרס מדיסיס לסופר זר. מספריו הבולטים של יהושע ניתן למנות את"המאהב", "גירושים מאוחרים", "מולכו", "מר מאני", "השיבה מהודו" ו"שליחותו של הממונה על משאבי אנוש". הרומן האחרון שלו, המקדש השלישי, יצא לאור השנה.

שר התרבות חילי טרופר מסר: "מעבר לכישרון הנדיר, התאפיין יהושע באכפתיות וברגישות גדולה לאתגריה של החברה הישראלית והיה פעיל חברתי ופוליטי במאמץ לתיקון החברה על פי דרכו".

יהושע נודע גם בפעילותו הפוליטית והביע לאורך השנים ביקורת על מדיניותה של ישראל ביהודה, שומרון ובעזה. הוא היה חבר במועצה הציבורית של ארגון "בצלם". בשנים האחרונות סיפר כי זנח את עמדת השמאל בדבר פתרון שתי המדינות, שכן פתרון כזה לדעתו אינו ישים יותר, והביע את תמיכתו במדינה דו לאומי.

בין היתר עסק יהושע רבות בשאלת הקיטוב בעם, ובבדלנותה של האוכלוסייה החרדית. בריאיון שנתן לישראל היום, בעיצומה של מגפת הקורונה, אמר כי "החרדים שילמו מחיר קשה בגלל ההתעלמות שלהם, ובגלל כל הפינוק שפינקו אותם, שהם כאילו חטיבה לחוד - שהם לא צריכים לשמוע אינטרנט, שהם לא מחוברים לתקשורת, שנותנים להם הנחות. גם הם וגם אנחנו צריכים לחשוב איך להפוך את היהודים לישראלים. כיוון שהיסוד של העם הזה, זה ישראל. צריך לחזק את הישראליות, שבה יש סולידריות, ריבונות ואחריות. הישראליות, שכוללת גם רופאים ערבים או פלסטינים ושוטרים דרוזים וצ'רקסים ואחרים. הישראליות הזו צריכה לקבל יותר ממשות ויותר תוקף. ואת זה גם צריך להגיד לחרדים".

18 ספריו של א.ב יהושע זמינים לקריאה והשמעה בפלטפורמת ספרי האודיו והספרים הדיגיטליים סטוריטל (Storytel). ספרו "שלושה ימים וילד" הוקלט במלואו בקולו של הסופר. מוטי ליפמן, מנהל הפעילות של סטוריטל בישראל, אמר היום: "זה יום עצוב לספרות העברית. בולי, איש יקר לנו מאוד, מגדולי הסופרים הישראלים, ליווה אותנו מההתחלה כשנכנסנו לעולם הספרים המוקלטים לפני יותר מעשר שנים והקליט אצלנו בקולו כבר בשנת 2012. הקלטנו את כל ספריו והוא היה מעורב אישית בבחירת הקריינים ובאישור ההקלטות. הוא משאיר אחריו יצירות שימשיכו ללוות אותנו בקולו ובמילותיו דורות קדימה".