סמנכ"ל ההון האנושי בתע"א: "עדיין עם פי 2 משרות פתוחות מבשנה ממוצעת"

בכנס "אתגרי ההון האנושי בתעשיית ההייטק" שנערך בגלובס, בפאנל בהנחיית עורך ההייטק של גלובס, בכירי מתחום ההשמה במגזר דנו בשאלה - האם אנו עומדים לקראת משבר העסקה בענף • רונן לבקוביץ, אמדוקס: "הביקושים לטכנולוגיה לא ירדו. היו חברות שנפגעו, אבל הביקוש לטכנולוגיה תמשיך"

פאנל: האם אנחנו לקראת משבר העסקה בהייטק, ועידת Hi&Hire / צילום: איל יצהר
פאנל: האם אנחנו לקראת משבר העסקה בהייטק, ועידת Hi&Hire / צילום: איל יצהר

בכנס "אתגרי ההון האנושי בתעשיית ההייטק" שנערך בגלובס, בפאנל שעסק בשאלה האם אנחנו עומדים לקראת משבר העסקה בהייטק, השתתפו מתי צוויג, מנכ"לית scale-up velocity מבית סטארט-אפ ניישן סנטרל, ברק שטרוזברג, סמנכ"ל ההון האנושי בתעשייה האווירית, רונן לבקוביץ, חבר הנהלה ומנהל חטיבת שירותים טכנולוגיים באמדוקס, ואייל סולומון, מנכ"ל אתוסיה, חברת ההשמה להייטק ולביוטק. את הפאנל הנחה אסף גלעד, עורך ההייטק של גלובס.

גלעד פתח והזכיר כי על פי נתוני IVC, בשנת 2021 הגענו לשיא בהיקף השקעות ההון שהגיעו ל-25 מיליארד דולר. "עד לפני חודש חי הענף בתחושה מאניה דפרסיבית", אמר גלעד. "בהמשך, גם הירידות לא הרסו את החגיגה. הטלטלה המשיכה ואיתה החופשות האקזוטיות. אבל בחודש האחרון אנחנו מבינים שנפל דבר והתחתית עדיין לא נראית באופק".

"אנחנו רואים שוק שעובר תהליך החלמה", הסביר אייל סולומון. "המבוגרים מכירים אותו משנת 2000 ומ-2008. כשהכספים זרמו בצורה לא פורפורציונלית, ראינו ארגונים שמגייסים עובדים ברמות שכר מטורפות, ואחר כך משלמים כדי לשמר אותם. עם זאת, אנחנו עדיין רואים ביקוש קשיח לעובדים ועדיין רואים שחסרים 20 אלף מהנדסים. לדברי סולומון המשבר פגע באופן ישיר בחברות שהנפיקו. ראינו אותן נחתכות בצורה ברוטלית. לצידם יש חברות שעדיין מוכרות, ומוציאות ידיעות לעיתונות על עסקות מרשימות. שם רואים עדיין ביקוש לעובדים". סולומון סיפר על סקר שערכה החברה בו 300 השתתפו מנכלים מתחומים שונים. 33% מהחברות ציינו כי בכוונתן לגייס השנה. 87% מהן אמרו שהן לא מתכוונות להקפיא גיוסים. ו-89% אמרו שבטוח לא יקפיאו".

לבקוביץ: "יש חברות של הכלכלה האמיתי שממשיכות למכור. יש ביקושים קשיחים לטכנולוגיית ענן. מצד שני יש את לברות החלום, סטארט-אפים שקפצו מעל ליכולת, וקצת אחרי הקורונה נותר שוק עובדים. להערכתי נראה איזון ושיווי משקל בין שוק לעובדים ומעסיקים. בנאסדק נמשיך ונראה חברות כמו אמדוקס שממשיכות להראות גידול".

איך אתה רואה את הצעות השכר והתחלופה?
לבקוביץ: "אם קודם עובדים היו מנהלים כמה עסקאות במקביל כדי לשפר שכר, היום רואים חברות שמשחררות עובדים. הם יבינו שהם צריכים לחפש חברות שנותנות אתגר אינטלקטואלי לצד ביטחון תעסוקתי. אני סבור שלא נראה ירידה בשכר, אבל כן נראה איזון בין שוק של עובדים ומעסיקים".

אתם באמדוקס ניהלתם קמפיין חוצות מושקע לגיוס עובדים עם נגה ארז. ככה תראה האסטרטגיה גם השנה?
לבקוביץ: "לא עשינו מסיבות בסיישל ובזנזיבר ולא נעשה. לא נשנה את האסטרטגיה. מה שאנחנו עושים היום לטובת העובדים זה מתן גמישות, עבודה מכל מקום והחופשה בלי הגבלה שיצאנו איתה, זו גמישות תעסוקתית שנמשיך איתה. מעסיקים יכנסו לפרופורציה אבל לא נשנה מדיניות באמדוקס".

יש לכם מרכז פיתוח גדול בשדרות ונצרת. זה לוקסוס שיוקי או אמצעי חיסכון ומערובות חברתית?
לבקוביץ: "זה התחיל עם ציונות והמשיך כשגילינו שם הון אנושי עם כישרון. יש לנו שם 700 עובדים, ואנחנו המעסיק הגדול בשדרות. בנצרת אנחנו מעסיקים מאות עובדים. אנחנו החברה עם אחוז המועסקים הגדול ביותר מהחברה הערבית, זה לא גימיק, ועל חברות להבין שעובדים להייטק זה לא רק 8200".

מתי צוויג, המשבר תפס את scale-up velocity בתנופת עשייה אדירה. היא הייתה מיותרת?
צוויג: "אנחנו נמצאים בתקופת תיקון, ואני לא חושבת שאנחנו במקום שעוצרים רגע ואומרים שמילאנו את המחסור. יש עדיין ביקוש משמעותי - ההייטק ממשיך לצמוח והוא מאוד זהיר. יש חברות שהקפיאו גיוס כדי לראות לאן ממשיכים אבל זה לא אומר שמפסיקים. יש עדיין תפקידים שהם במחסור עצום - תעשיית השבבים, למשל. סביר להניח שהג'וניורים יהיו הראשונים להיפגע. אנחנו מייצרים מודלים בתעשייה שמטרתה להגדיל את המשפך מהתעשייה להייטק. המחסור ניכר ברמות שונות ובמעגלי ליבה שונים".

את אומרת שכל אלו שסיימו הכשרות ולמדו באוניברסיטאות הם הנפגעים העיקריים?
צוויג: "מטבע הדברים יש היצע גדול יותר של בעלי ניסיון והחברות יעדיפו אותם באופן טבעי. יחד עם זאת אנחנו בתהליכים שעושים ואנחנו מקדמים - כמו תהליכי הסבה של ג'וניורים שמקבלים הכשרה מדויקת כך שיגיעו עם כל כישורי בסופט סקיל - הכניסה שלהם תהיה מדויקת יותר למשרות שבמחסור. באופן כללי, המטרה שלנו היא לייצר תהליכים יותר מדויקים. צריך למקד יותר את ההבאה של הג'ויניורים. המשבר מייצר גם הזדמנויות - למידה ועבודה מרחוק מה שהכניס ספידים לדיגיטלציה. גם במקצועות המעטפת, מכירות ושיווק, נראה תיקון, ולצד זאת בהחלט אנחנו רואים שחברות ממשיכות לפתח ולקדם מוצרים חדשים".

ברק שטרוזברג, המציאות החדשה מאירה לכם פנים בתעשייה האווירית.
שטרוזברג: "תעשיית הביטחון היא עדיין אחת התעשיות החשובות בישראל עם 15 אלף עובדים. אנחנו המעסיק הגדול של מהנדסים. חווינו שנתיים לא פשוטות. אנחנו מסתכלים על נתוני הלמ"ס ורואים טיפה ירידה בביקוש. במספרים שלנו זה מתבטא במיתון בעזיבות. אנחנו עדיין נמצאים עם פי שתיים משרות פתוחות מכפי שהיינו בשנה ממוצעת רגילה. מרכז הגיוס שלי לא מרגיש התמתנות".

כיכבתם באחרונה בקמפיין מעורר מחלוקת. הוא השתלם?
שטרוזברג: "עשינו סקר וראינו שהתעשייה האווירית פחות נמצאת בשיח מכפי שהיינו רוצים. הבנו שכדי לשנות את המשוואה צריך להיות פרובוקטיביים ולגעת בנושא ה'משמעות'. תעשיית הביטחון, בטח בישראל היא משמעותית. לא נגיד שלא החסרנו פעימה ביום שהקמפין יצא, זה היה מפחיד מה שקרה ברשתות החברתיות. מבחינתנו זה עשה את העבודה. 800 אחוז גידול בחיפוש אחר התעשייה האווירית. 200% גידול בכניסה לאתר הגיוס. אני חושב שהמועמד הפוטנציאלי אומר - וואלה".

איך אתם מתמודדים עם שימור ג'וניורים?
שטרוזברג: "שימור זה עניין מרכזי אצלנו. 60% מהעזיבות אלה אנשים שעבדו עד 3 שנים. היו לנו פערי שכר משמעותיים באסורים של הצעירים בדור ה-Z , והאוצר הלך איתנו - הכפלנו את מענקי החתימה ואנחנו עובדים בשימור - שלוש שיחות משוב בשנה. בשבוע הבא נצא ביריד קריירה. אני רואים התמתנות יפה בעזיבות".

בכל זאת אשמח לתחזית לאן אנחנו הולכים ברמת גיוסי עובדים?
סולומון: "נראה אסטגנציה. חברות יעדיפו לשבת על הגדר עד יעבור זעם. לחברות יש תקנים אבל מקפיאים אותם. אני חשוב שאנחנו צפויים לכשני רבעונים עד שנקבל שוק שפוי יותר, עד שדברים יתבהרו, גם בממשלה שלא ברורה. אני מחזיק אצבעות שנחזור למקום צפוי ולא ל-70 טעמי גלידה ובריכת כדורים".

לבקוביץ: "הביקושים לטכנולוגיה לא ירדו. היו חברות שנפגעו, אבל הביקוש לטכנולוגיה תמשיך".

צוויג: "הגיוסים יהיו חכמים יותר וגם ההכשרה תהיה מחוברת יותר. תהליכי ההכשרה לא היו תמיד נכונים והרבה כסף לא מצא תרגום. גם שוק ההכשרות יעבור תיקון. דבר נוסף - ארגונים לא יצטרכו לחשוש מנטישה דרמטית, ויפעלו בצורה ובריאה יותר".

שטרוזנברג: "מסכים שהשוק יתמתן והביקושים לטכנולוגיה יהיו גבוהים. אני רק יכול לקוות שהממשלה וגם המעסיקים - שכל הדברים האלה יהוו תשתית להון אנושי איכותי".

***גילוי מלא: הכנס בשיתוף Start Up Nation Central