סיימתם לעקוב אחרי ג'וני דפ? תעברו לווגאתה כריסטי

הציבור באנגליה מחכה לפסק דין במשפט דיבה שהסעיר את הציבור לא פחות מהקרב המשפטי בין ג'וני דפ לאמבר הרד • רבקה ורדי, שהתפרסמה כאשת הכדורגלן ג'יימי ורדי, תבעה את חברתה קולין רוני, הנשואה לכדורגלן ויין רוני, כי האשימה אותה בהדלפת מידע אישי לצהובון "הסאן" • עד כה המשפט עלה לכל אחת מהן למעלה ממיליון פאונד

רבקה ורדי. הצפי הוא שורדי תזכה בתביעה, משום שקולין רוני לא הצליחה להוכיח שהיא הדליפה את הידיעות באופן אישי / צילום: Associated Press, Matt Dunham
רבקה ורדי. הצפי הוא שורדי תזכה בתביעה, משום שקולין רוני לא הצליחה להוכיח שהיא הדליפה את הידיעות באופן אישי / צילום: Associated Press, Matt Dunham

עו"ד ליהיא כהן דמבינסקי, שותפה במשרד מ. פירון ושות', מנהלת תחום דיני משפחה 

בזמן שמשפט הדיבה שהתנהל בין ג'וני דפ לאמבר הרד כבש את מרכז העניין הציבורי בארה"ב, באנגליה התקיים משפט דיבה שהסעיר את הציבור לא פחות, ולתוצאותיו ממתינים כולם בימים אלה. בתקשורת המשפט זכה לכינוי "Wagatha Christie" כהלחם בין הכינוי wag (ראשי תיבות של wife and girlfriend - אישה וחברה) שמשמעותו "אשת כדורגלן", לסופרת המתח הבריטית אגתה כריסטי, ששמה נכרך אף הוא בפרשה המוזרה.

התובעת במשפט הדיבה היא רבקה ורדי, שהתפרסמה כאשת הכדורגלן ג'יימי ורדי, כנגד חברתה וה"קולגה" שלה למקצוע "אשת כדורגלן", קולין רוני, הנשואה לכדורגלן ויין רוני. שני הבעלים התפרסמו ואף התעשרו מאד ככדורגלנים מצליחים ומבקיעי שערים רבים בפרמייר ליג האנגלית, ואף שיחקו זה לצד זה בנבחרת אנגליה.

תחילת הפרשה לפני כארבע שנים, אז הבחינה קולין רוני, שפרטים "שהתפרסמו בחשבונות רשת פרטיים שלה" דלפו לעיתון האנגלי הצהוב הידוע "הסאן". בהשראתה של אגתה כריסטי, קולין רוני החליטה לפתוח במבצע בילוש מתוחכם ועצמאי, כדי לחשוף את זהות המדליף. היא שתלה ידיעות מפוברקות, סיננה את מספר האנשים שנחשפו לכל ידיעה, וכך הגיעה בסוף למסקנה חד משמעית על פיה המדליפה היא רבקה ורדי, שכן ידיעה מפוברקת שהיא שלחה רק אליה, אכן הגיעה לידי הסאן והתפרסמה.

מבחינה כלכלית, שני הצדדים מפסידים 

קולין רוני הודיעה בטוויטר על חשיפתה של רבקה ורדי כאשמה, והאחרונה מיהרה להכחיש מיד את ההאשמות קבל עם ועדת הטוויטר. לאחר שקולין רוני סירבה לחזור בה מההאשמות ולהתנצל, רבקה ורדי הגישה נגדה תביעת דיבה, שיכולה כנראה לזכות אותה בסכום שנע בין 15 ל-40 אלף פאונד. לפי ההערכות, עד כה המשפט עלה לכל אחת מהן למעלה ממיליון פאונד בשכרי טרחה לעורכי הדין, ולכן ברור שמבחינה כלכלית שני הצדדים מפסידים בכל מקרה באופן מובהק.

מהסיקור התקשורתי הנרחב של המשפט באנגליה, עולה כי שתי הנשים מפסידות גם מהבחינה האישית, והמוניטין הציבורי של שתיהן נפגע. הצפי הוא שרבקה ורדי תזכה בתביעה, משום שקולין רוני לא הצליחה להוכיח שהיא הדליפה את הידיעות לסאן באופן אישי, אלא רק באמצעות החשבון שמתנהל תחת שמה, ויתכן שמישהו אחר עשה בו שימוש. מצד שני גם רבקה ורדי לא יוצאת צחה כשלג מהסיפור, מאחר שבצירוף מקרים תמוה, כל הראיות שהיו ברשותה, ויכלו לסייע לקולין רוני להוכיח את תביעתה, אבדו בנסיבות שונות ומשונות, לרבות טלפון סלולרי שהיה שייך לסוכנת שלה, ונפל לטענתה לים בעת שיט, בדיוק לאחר שהתבקשה למוסרו לידי התביעה.

החלק המדהים באמת בכל הסיפור הוא רמת העניין החריגה שהמשפט השולי הזה מעורר, ונובע למעשה מהשינוי העצום במעמד הקריירה בעשרים השנים האחרונות של התפתחות הרשתות החברתיות. שתי הנשים, שמרבית פרסומן מהיותן "נשים של", מתחזקות חשבונות ברשתות החברתיות עם מאות אלפי, ולעיתים אף מיליוני עוקבים, וזכו בכך במקצוע החדש והנחשב "סלב", שיכול להתגלות כמקצוע מכניס בפני עצמו, לעיתים לא פחות מבעל הקריירה המקורי.

הביטוי wag ככינוי ל"אשת כדורגלן" הומצא בשנת 2006 כלעג לבנות הזוג של שחקני הכדורגל של נבחרת אנגליה, מי שעוטות מכנסונים קצרים, תוספות שיער וציפורניים ממכון קוסמטיקה, אך הפך בימינו לתואר כבוד נחשב, שמתלוות אליו הטבות רבות בדמות מסעות פרסום, תוכניות טלוויזיה, טורים בעיתון ועוד.

לשינוי באופן תפיסת מושג הקריירה צריכות להיות השלכות גם לאופן שבו קריירה ונכסי קריירה נמדדים בבתי המשפט לעניני משפחה בעת גירושי בני זוג. כעת לא רק איש המקצוע, בדרך כלל הבעל, הוא בעל נכסי הקריירה - ייתכן שלאישתו, כבר מעצם היותה "אשת כדורגלן" וכדומה, צמחו נכסי קריירה עקיפים שניתן לתרגמם לכסף, ויש להעריכם.