ברשות החברות חוסמים את המסלול העוקף לנבחרת הדירקטורים

בשבוע הקרוב, עד לפרסום 1,200 חברי נבחרת הדירקטורים החדשים, יידחו על הסף כל המינויים של מי שאינם חברים בנבחרות הקודמות • הרקע להנחייה: מינויו של עמיר פרץ ליו"ר התעשייה האווירית במסלול עוקף נבחרת

עו''ד מיכל רוזנבוים, מנהלת רשות החברות הממשלתיות / צילום: אלעד מלכה
עו''ד מיכל רוזנבוים, מנהלת רשות החברות הממשלתיות / צילום: אלעד מלכה

רשות החברות מתחייבת לפרסם את נבחרת הדירקטורים החדשה בעוד שבוע, בתאריך ה-22 ביוני - כך עולה ממכתב ששיגרה היום (ד') מנהלת הרשות החדשה, מיכל רוזנבוים, לשרי הממשלה. במקביל מפנה רוזנבוים את תשומת לבם של השרים לחוות דעת משפטית חדשה, לפיה יוקשחו מאוד התנאים למינוי דירקטורים לחברות הממשלתיות מחוץ לסגל הנבחרת.

בשבוע הקרוב, עד לפרסום 1,200 חברי הנבחרת החדשים, יידחו על הסף כל המינויים של מי שאינם חברים בנבחרות הקודמות. ההנחיה תחול רטרואקטיבית גם על הליכי מינויים שכבר החלו. לדוגמה, מינויו של יגאל בנבנישתי לתפקיד יו"ר חברת החשמל יידחה, ובכך תימשך הסאגה בחברה הממשלתית שלא מצליחה למנות יושב ראש כבר שנה שלמה.

רוזבוים כתבה לשרים כי לפי חוות הדעת שהוציא השבוע המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, גיל לימון, "ככלל, לא ניתן עוד להגיש לוועדה לבדיקת מינויים, הפועלת מכוח חוק החברות הממשלתיות, את מועמדותו לדירקטור של מי שאינו נמנה על הנבחרת, ללא קיומה של בחינה כאמור, וכי פסק הדין חל גם על הליכי מינויים שתהליך הטיפול בהם כבר החל, אך טרם הושלם, הן כאלו שהועברו לבחינת הוועדה והן כאלו שטרם הועברו לבחינתה".

הרקע להנחיה זאת הוא פרשת מינויו של עמיר פרץ לתפקיד יו"ר התעשייה האווירית. המינוי נדחה על ידי הוועדה לבדיקת מינויים (ועדת גילאור), אך אושר בממשלה במסלול עוקף נבחרת. המינוי הגיע לפתחו של בג"ץ, שאומנם דחה את העתירה נגד המינוי, אבל קבע כללים להבא. "במסגרת פסק הדין קבע בית המשפט, בין היתר, כי ככל, הצעת מועמד לכהונה כדירקטור במסלול תואם נבחרת על ידי השר הממונה, צריכה להיעשות לאחר שנערכה בחינה השוואתית בין כישוריו של המועמד המוצע לבין כישוריהם של המועמדים הנמנים על מאגר נבחרת הדירקטורים", הזכירה רוזנבוים במכתבה.

המשמעות היא שגם לאחר פרסום הנבחרת החדשה בעוד שבוע, כמעט ובלתי אפשרי יהיה למנות מועמדים במסלול של "תואמי נבחרת". כיום, שר יכול לערוך מינוי שכזה אם הוא מנמק אילו כישורים מיוחדים יש לאותו מועמד. לפי הפסיקה, כדי שהשר יוכל בכלל לנמק איזה כישורים מיוחדים יש למועמד שלו, קודם לכן הוא יצטרך לערוך השוואה בינו לבין כל החברים בנבחרת.

מנגד, פרסום הנבחרת החדשה, שמתוכה ימונו הדירקטורים הבאים בחברות הממשלתיות, צפוי להיות מלווה בביקורת רבה. מתוך 12,000 מועמדים שניגשו להליך, 2,000 עירערו על כך שלא התקבלו. בין הבכירים שתחילה לא התקבלו, כפי שפורסם בגלובס, אנשי ניהול בכירים כמו מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר, אריק פינטו, וראש מינהל התכנון, דלית זילבר. רק אחוזים בודדים מתוך הערעורים התקבלו.

כלומר, השרים ימצאו את עצמם במצב שבית המשפט לא מאפשר להם לגייס דירקטורים בהליך של "תואם נבחרת", ומאידך הקריטריונים שנקבעו לנבחרת לפני כחצי שנה לא מאפשרים קבלה של אנשי מנהלים ראויים ומנוסים. על כן, הוחלט לערוך מתווה ליישום פסק הדין בין רשות החברות למשרד המשפטים. במסגרת המתווה, במקום שכל שר יצטרך לעשות בדיקה פרטנית ולהשוות את המועמד שלו אל מול 1,200 חברי הנבחרת, יהיה הליך השוואה פשוט יותר.