הדירוג החודשי של אתרי האונליין: סופר-פארם נוגסת במתחרות

ההזמנות המקוונות גדלו בשיעור של כ–15% בחודש מאי, אחרי הירידה באפריל בשל חג הפסח, כך עולה מנתוני שופ אנטליטיקס • הדחף של הישראלים לנפוש מגדיל את הנתח של בוקינג, ונספרסו ישראל שומרת על מעמד חזק • הדירוג החודשי של אתרי האונליין המצליחים בארץ

סניף של רשת סופר פארם / צילום: בר - אל
סניף של רשת סופר פארם / צילום: בר - אל

לאחר ירידה בקניות המקוונות שהתרחשה באפריל, סיכום חודש מאי מתאפיין במגמת עלייה של כ-10%-15% בהיקף הזמנות האונליין - כך עולה מנתוני חברת שופ אנליטיקס. למעשה, מדובר בחודש "שגרתי", אחרי שבאפריל נרשמה ירידה המיוחסת לחג הפסח.

הנתונים המוצגים במדור זה מחלקים את בתי העסק לשלוש קבוצות: רכישות באתרי אונליין מובהקים, כלומר של עסקים שלא פועלים גם בחנויות פיזיות, רכישה באתרי אונליין של רשתות מענפים שונים הפועלות גם באופליין, והזמנות מקוונות מתחום האוכל.

אפקט הביטולים

בראש רשימת האתרים בקטגוריית אתרי האונליין המובהקים עומד גם בחודש מאי האתר הסיני עלי אקספרס, שהגדיל את הנתח שלו ל-60% מכלל ההזמנות של 10 האתרים המובילים בקטגוריה (לעומת 57% באפריל).

בקניון הווירטואלי של עלי אקספרס נמכרים מוצרים בקטגוריות שונות, המשקפות גם את תמהיל הקניות של החודש שחלף: אביזרי קוסמטיקה ואיפור, תכשיטים, מוצרי 'עשה זאת בעצמך', מתאמים ואביזרים לסלולר ולמחשב, צעצועים ועוד.

 
  

האתר השני בקטגוריה הוא של ענקית סינית אחרת, SHEIN, עם 8% מההזמנות (בדומה לחודש שעבר). במקום השלישי נמצא האתר העולמי של אמזון, גם הוא עם 8% מהקניות בקטגוריה.

הדחף לנפוש אחרי תקופת הקורונה הלחוצה ממשיך לבוא לידי ביטוי גם בסיכום חודש מאי, כש-5% מההזמנות בקטגוריה בוצעו באתר בוקינג.קום - כפי שהיה גם באפריל. מניתוח ההזמנות עולה כי הצרכנים הישראלים מתמקדים בהזמנת מקום לינה לחופשת הקיץ (מסוף יוני ולחודשים יולי ואוגוסט).

המעניין הוא שרוב ההזמנות נעשה ליעדים באירופה, אבל גם ליעדים בארץ. הדבר מלמד על כך שלמרות ניסיונות הרשתות למשוך את הנופשים להזמין ישירות מהן (הנחות לחברי מועדון, קמפיינים וכדומה) - רבים מעדיפים להזמין מאתר בינלאומי, ולא ישירות מבתי המלון.

נזכיר כי מקומות האירוח משלמים עמלה של כ-15% לבוקינג, ואילו בהזמנה ישירה הם עשויים לתת לנופשים הטבות - לאור החיסכון בעמלה האמורה. בבוקינג מודעים לתחרות, ולכן מפעילים שיטות שנועדו לעודד את הגולשים לסגור עסקה, למשל על ידי המחשה כמה גולשים נוספים בוחנים את אותו החדר בזמן אמת, התראה כי מדובר בחדר אחרון, וכן מבצעים נקודתיים והנחות לחברי תוכנית הנאמנות GENIUS.

בשופ אנליטיקס מבחינים בכך שחלק ניכר מההזמנות בבוקינג מבוטלות, לנוכח מדיניות הביטולים בחינם. בקרב הצרכנים נוצר הרגל להזמין דרך בוקינג כמה אופציות לינה ולשריין לעצמם מקום לקיץ, אולם בשלב מסוים הם מבטלים ונשארים עם מלון אחד. ווליום ההזמנות הגבוה, כלומר מספר חדרים לאותו נופש, דוחף גם הוא את בוקינג לעשירייה הפותחת בקטגוריה.

גם פלטפורמת המכירות של איביי מחזקת במעט את מעמדה בסיכום חודש מאי, ל-5% מההזמנות בקטגוריה. אתר האופנה הבריטי נקסט הגיע ל-4%, וגבר על טרמינל X מבית פוקס, שבדומה לאפריל, גם במאי הסתפק בנתח של 3% מהמכירות בקטגוריה.

אתר תוספי התזונה, מוצרי הבריאות והטיפוח iHerb גרף 3% מהקניות, ואחריו אתר בריטי נוסף, ASOS, ששומר על נתח של 2%. את העשירייה סוגר האתר GROO, גם הודות למבצע הוזלות באווירת מבצעי בלאק פריידיי.

לפי שופ אנליטיקס, הישראלים רכשו החודש ב-GROO בעיקר חופשות, כרטיסים לאטרקציות, ארוחות במסעדות ומגשי סושי, אביזרי קמפינג, אביזרים וריהוט לבית.

העתיד של ביתן

בתחום הרשתות המפעילות אתרי מכירה וחנויות פיזיות ביססה שופרסל את מעמדה כמובילה. עם זאת, החודש משקף נתח ההזמנות שלה בקטגוריה ירידה: מ-47% באפריל ל-43% במאי, בדומה לנתוני חודש מרץ. את העלייה באפריל ניתן לייחס להזמנות לקראת חג הפסח.

לאחרונה פורסם כי סמנכ"ל שופרסל לשעבר, אורי קילשטיין, יכהן כמנכ"ל רשת קארפור הצרפתית שצפויה לפתוח חנויות בישראל בקרוב (לאחר הסבת סניפי יינות וביתן ומגה). קילשטיין מכיר היטב את המתחרה הגדולה שתהיה לקארפור, שופרסל - וגם את אופן פעולתה באונליין, זירה שתהפוך בקרוב לתחרותית יותר.

רשת סופר-פארם ממשיכה לחזק את מעמדה באונליין, וצומחת ל-20% מכלל המכירות בקטגוריה זו (לעומת 17% באפריל). את ההתחזקות הזו מייחסים בשופ אנליטיקס למבצעי אביב שהציעה הרשת.

נזכיר כי סופר-פארם הצטרפה זה מכבר למגמה של טשטוש הזהות המותגית של רשתות ככל שמדובר בזירה המקוונת, והיא מוכרת באתר שלה גם בגדי ספורט, אופניים, ציוד לגלישה, ציוד לבעלי חיים ועוד. המרקטפלייס הזה מתחזק החודש, וכמות ההזמנות למוצרים שאינם בליבת רשת הפארם עוברת את זו של אתר IVORY, ומגיעה לכ-75% מזו של וואלה שופס.

מגמת הזליגה לתחומים שהם מעבר לליבת הפעילות בולטת באתרים נוספים, דוגמת KSP. החברה ממשיכה לבסס את מיקומה בין האתרים הבולטים לקונים הישראלים, והחודש הגיעה ל-8% מכלל מכירות הקטגוריה (מקום 4).

שלישית ברשימה היא רשת רמי לוי עם 10% מהמכירות בקטגוריה - ירידה קלה לעומת החודשים האחרונים. ואילו זארה מתגלה גם החודש כאתר האופנה החזק בקטגוריה, עם 5% מכלל המכירות.

נספרסו ישראל, שהתבססה בעשירייה, שומרת על יציבות. בדומה לארבעת החודשים האחרונים ממשיך האתר לנגוס בנתח של 3% ממכירות הקטגוריה. בשונה מעולמות המרקט פלייס, נספרסו ממוקדמת במוצרי הקפה שלה בלבד, ובעיקר בקפסולות למכונות. נוכחותה בעשירייה זו מוכיחה את חוזק המותג אל מול האופציות המרובות של קפסולות התואמות למכונות נספרסו, שמציעות יצרניות שונות (עלית, אילנ'ס, סטארבאקס ועוד).

אתר האונליין של רשת ACE שומר על מיקומו בעשירייה עם 3% מהקניות, ואחריו אתר האונליין של יינות ביתן, ביתן אונליין, גם כן עם 3% מהקניות בקטגוריה. בהמשך השנה האתר יפנה כאמור את מקומו לקארפור, ויש להניח שהרשת לא תאפשר לעצמה להסתפק בנתח של 3% בלבד.

השגרה שחוזרת אחרי תמהיל הקניות של פסח מחזירה לעשירייה זו את האתרים של דלתא וקסטרו (במקום מחסני השוק אונליין ו-Zer4U שבלטו באפריל). הקניות באתר דלתא שיקפו 3%, מהמכירות והקניות בקסטרו היוו 2%.

תאוצת המשלוחים המהירים

בכל הנוגע להזמנות מאתרי מסעדות, גם בחודש מאי ממשיכה וולט להוביל את הקטגוריה, עם 58%. עם חזרת המשק לעבודה לאחר חופשת הפסח נרשמה התחזקות של תן ביס, עם נתח של 16% לעומת 13% באפריל (ולעומת 17% בחודש מרץ).

נימוק נוסף לזינוק של תן ביס קשור לפרסום שיתוף הפעולה שלה עם רשת מקדונלד'ס (מבצע שילוח). בשופ אנליטיקס מציינים גם רכישות הנעשות בתן ביס ברשת שופרסל על ידי עובדים המעוניינים לשמור את יתרת הסכום שהם מקבלים ממקום העבודה.

לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס, "וולט ומתחרותיה הופכות בהדרגה לפורטלי רכישות באונליין. הקידום האורגני והממומן של אתרים אלו מייצר להם עדיפות בחיפושים בגוגל בקטגוריות רבות, וגוזר טראפיק מכירות שממשיך לצמוח, לא רק בתחום המסעדות".

ואכן, גם בוולט משקיעים בהגדלת נתח ההזמנות בקטגוריית הקמעונאות. החברה השיקה בתל אביב מכולת (בפורמט של חנות חשוכה, שאינה מקבלת קהל), שממנה תוכל להציע משלוחים מהירים של מוצרי מזון וניקיון - לצד אלה שהיא מציעה עבור רשתות כמו סופר יודה, ויקטורי רמי לוי בשכונה ועוד.

המשלוחים המהירים של מוצרי המכולת צוברים תאוצה, כשהם מפתחים סגמנט הפועל לצד המשלוחים הרגילים של הרשתות (שופרסל, רמי לוי וכדומה). סגמנט זה מבוסס על זמני משלוח מהירים של עד שעה, לעומת משך האספקה במשלוח הרגיל שעומד על יום-יומיים.

בנוסף, אם בעבר המשלוחים המהירים הוגבלו למוצרים מסוימים, היום הם כוללים מנעד מוצרים גדול יותר ומבוצעים גם באמצעות מכוניות - ולא רק בתחבורה דו גלגלית.

אפליקציית המשלוחים של מקדונל'דס ממוקמת שלישית ברשימה עם 15% מהמשלוחים (כאמור חלק ממשלוחי הרשת נעשים באמצעות וולט ותן ביס). דרך אתר המשלוחים ממסעדות משלוחה בוצעו 6% מההזמנות, והנתח של אתר דומינוס פיצה עומד על כ-5%.