השפל הגדול 2.0 מגיע, הנה מה שכן אפשר לעשות

כשלחלל האוויר נזרקות מילים כמו אינפלציה ו"השפל הגדול", כדאי להיזכר ששנות ה-30 לא היו רק זמן של משבר ונפילת בורסות • באותן שנים היה גם מפץ גדול של יצירתיות וחדשנות, שבו נולדו רבות מההמצאות שמלוות אותנו עד היום, מרדיו במכונית ועד ניילון וטמפון • חצי שעה של השראה

חצי שעה של השראה. רדיו באוטו. ותודה לשני הצעירים שיצאו לדייט ורצו להתמזמז באוטו עם מוזיקת רקע / צילום: מנחם רייס
חצי שעה של השראה. רדיו באוטו. ותודה לשני הצעירים שיצאו לדייט ורצו להתמזמז באוטו עם מוזיקת רקע / צילום: מנחם רייס

על ערן גפן ו"חצי שעה של השראה"

ערן גפן הוא מייסד G^Team חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת להנהלות ומנכ"לים לפתח מנועי צמיחה חדשים. בעלת ניסיון בעבודה עם חברות מובילות בארץ ובעולם ביניהן: קוקה־קולה, מיקרוסופט, קימברלי קלארק שטראוס, וולט וסודה-סטרים. חברה קודמת שהקים נקנתה על ידי Wix. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה". רשימה זו מבוססת על פרק מספרו.

 רשימה זו מבוססת על פרק מספרו של ערן גפן, מייסד G^Team 

משהו חסר תקדים קורה בכלכלה העולמית, מושגים שלא שמענו שנים כמו אינפלציה או אפילו סטגפלציה הפכו לחלק מהתחזית. ריי דליו, מייסד קרן הגידור הגדולה בעולם ברידג'ווטר ומי שנחשב לסטיב ג'ובס של עולם ההשקעות, אומר שאם נראה לנו שהעולם עובר זעזוע חסר תקדים - פשוט צריך להסתכל רחוק יותר לאחור.

אם יש תקופה שמעניין להשוות אליה את זו הנוכחית, היא תקופת ״השפל הגדול״ מהמאה הקודמת. הזרעים לשפל הגדול נזרעו כבר במלחמת העולם הראשונה, במהלכה עסקים ואנשים רבים נקלעו לקשיים. ממשלת ארה"ב ניסתה לעזור על ידי הדפסת כסף שלא היה לה - מה שהוביל לפריחה בבורסה, אך הכניס את המדינה לחובות עצומים שרק הלכו וגדלו. החזרת החובות דרשה עוד ועוד הדפסת כספים, שהובילה לבסוף לאינפלציה. המצב הזה ערער את יציבותן של המדינה ושל המערכת הבנקאית - עד הקריסה הבלתי נמנעת ב-1929, אז נפל שוק המניות משיא של 380 נקודות ל-200 - שסימלו את תחילת תקופת השפל הגדול.

חדשנות על ספידים

אבל לא באתי לדכא או לבאס, להפך. ההיסטוריון הכלכלי אלכסנדר פילד מצא כי השפל הגדול היה העשור הכי חדשני בכל המאה שעברה! - אפילו יותר משנות הפריצה של האינטרנט. ואכן, משברים כלכליים הם מאיצים של חדשנות ויזמות. החידושים שנוצרים במהלכם מייצרים הררים של דיסרפשן יצירתי. התוצאה היא שבכל מקום משיקים טכנולוגיות חדשות, מחדשים תעשיות קיימות ומולידים חדשות, וכך מפעילים סבבים חדשים של צמיחה כלכלית.

הכלכלן אלפרד קליינקנכט עקב אחר ההיסטוריה של רישום פטנטים, משנת 1750 עד 1970, וגילה שדווקא שנות ה-30 היו "שנות הזהב של הפטנטים". נחשול אדיר של חדשנויות יוצאות דופן, המצאות שהניעו את העולם קדימה נהגו ונוצרו דווקא אז.
בשנים אלו הומצאו והוצגו לעולם הטייפ המגנטי הראשון (יעני טייפ סלילים, לימים טייפ הקסטות), מנוע הסילון, ההליקופטר הראשון, תחנת הטלוויזיה הראשונה בעולם, רדיו FM, הסלוטייפ, כדור חופים מתנפח, משקפי שמש, לול התינוקות, מכונת הצילום, הביקוע האטומי, הניילון, העט הכדורי (!), הפוליאסטר, מכונת הגילוח החשמלית, הרדיו באוטו, הטמפון, משחק המונופול, עוגיות שוקולד צ'יפס ואפילו הגלידה האמריקאית.

מכונת הגילוח החשמלית

קולונל ג'ייקוב שיק חלם על מכונת גילוח חשמלית לאחר שבילה באלסקה, שם נמאס לו להתגלח במים קפואים. הוא שלח תוכניות ליצרנים שדחו את הרעיון. שיק גנז את הרעיון כשגויס למלחמת העולם הראשונה, אבל דווקא שם קיבל השראה מכלי נשק והטענת תחמושת, שהוביל לתכנון מודל עם להבים להחלפה.

סגנון התער הזה תפס עד כדי כך שנהפך לסטנדרט. שיק הגיש את הפטנט שלו בשנת 1930. הדגם החשמלי הפך פופולרי יותר ויותר, ושיק הפך לאיש עשיר שלא צריך להתגלח יותר במים קרים.

הרדיו במכונית

פול וג'וזף גלווין, זוג אחים צעירים, יצאו לדאבל דייט. כשהרכב עמד על הצוק בתצפית והם התחילו להתמזמז עם בנות זוגם, הם הבינו שמשהו חסר - מוזיקה כמו שיש ברדיו בבית. לא היתה ברירה: הם המציאו את הרדיו למכונית. שלוש שנים לאחר שהשיקו את ההמצאה חתמו האחים גלווין עסקה עם פורד, שהכניסה את המכשיר לכל המכוניות מתוצרת החברה.

הטמפון

מפתיע, אבל הטמפון המודרני הומצא על ידי גבר, ד"ר ארל האס. האס רצה שאשתו תבוא לשחות איתו גם כשהיא במחזור. טמפונדות היו סוג של כותנה דחוסה ששימשה במהלך ניתוחים, והאס חשב שהם יעבדו היטב גם בדימומים אחרים. הוא רשם על כך פטנט, ומכר אותו לגרטרוד טנדריץ', שהקימה על בסיסו את חברת טמפקס.

משחק המונופול

משחקי לוח היו דרך פופולרית להפליא להעביר את הזמן במהלך השפל הגדול, ומה יותר מתאים ממשחק שבו אנשים שאין להם כסף יכולים לקנות נדל"ן ולהרגיש מיליונרים. צ'רלס דארו רשם פטנט על המשחק לאחר שגם הוא, כמו חלק גדול מאמריקה, הפך למובטל כשהבורסה קרסה, אבל המשחק קנה לו כרטיס "יציאה מהמשבר".

ערן גפן / צילום: מנחם רייס
 ערן גפן / צילום: מנחם רייס

וזוהי רק ההתחלה

אבל לא רק יזמים, גם חברות גדולות פרצו קדימה בשנות השפל: למרות שחוותה ירידה של 15% במכירות, דופונט דווקא הגדילה באותן שנים את הוצאות המחקר והפיתוח. זה איפשר למהנדס שעבד בחברה לגלות את הגומי הסינתטי, אחת החדשנויות הגדולות ביותר במאה העשרים. עד שנת 1939 היו בכל רכב ומטוס שיוצרו בארצות הברית רכיבים של אותו גומי סינתטי, ועד סוף אותו עשור המציאו בחברה את הניילון.

היום אנחנו יכולים לעשות את זה אפילו יותר טוב, כי בזכות האינטרנט והטכנולוגיה אנחנו יכולים להאיץ את החדשנות אפילו יותר. העולם כולו מרושת בדאטה, בבינה מלאכותית ורובוטים של AI, אנשים יכולים לפתוח עסק חדש מהאייפון בחדר השינה. כל התשתית מוכנה, כל האדמה כבר "מזובלת" ומוכנה לגל של צמיחה. אם בשנות ה-30 היו יכולים להיות כל כך חדשניים, אפשר רק לדמיין מה אנחנו יכולים לעשות היום. 

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים. הוא בעל ניסיון בעבודה עם מנכ"לים והנהלות של החברות המובילות בארץ ובעולם בהן קוקה קולה, וולט, מיקרוסופט, שטראוס וקימברלי קלארק. חברה קודמת שהקים נרכשה על ידי WIX. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה".

gefen@gteam.org