החברה הערבית | טור סופ"ש

בממשלה חוגגים הישגים במיגור הפשיעה בחברה הערבית, אך המציאות בשטח אחרת

למרות ההכרזות הפומפוזיות של חברי הממשלה, השבוע נרצחו שבעה אזרחים ערבים, ומספר מקרי הרצח בחברה הערבית עלה ל־40 מתחילת השנה • ברגע אחד כל ההישגים התגמדו אל מול המציאות הקשה בה תושב באקה אל–גרבייה או שפרעם חושש לצאת מביתו

יאיר לפיד, נפתלי בנט ומיקי לוי / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
יאיר לפיד, נפתלי בנט ומיקי לוי / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

שבעה נרצחים בתוך ימים ספורים. זה היה אחד השבועות הקשים ביותר שעברו על החברה הערבית השנה. הסטטיסטיקה עלתה באופן דרמטי ל-40 נרצחים בשנה אחת, שעוד לא הסתיימה. רק בחודש האחרון במשטרה ובממשלה חגגו הישג מרשים במיגור הפשיעה בחברה הערבית - ירידה של 30% במקרי הרצח ביחס לשנה שעברה וירידה של 40% במקרי הירי. אבל החגיגה הייתה מוקדמת.

הנתון הזה, שתחילה התקבל בספקנות בקרב החברה הערבית, השתנה במהרה לאחר שהפך להיות חלק מכל ראיון תקשורתי או נאום של הפוליטיקאים בקואליציה, בנוסף לרגיעה היחסית שהורגשה בחברה הערבית בחודשים האחרונים. אולם, השבוע הכל התפוצץ - בכל יום נרצח או נפצע אזרח ערבי כתוצאה מירי על רק סכסוכי ארגוני פשיעה או נקמת דם. ברגע אחד כל ההישגים וההצלחות של המשטרה התגמדו אל מול המציאות שבה האזרח הערבי שוב מרגיש מאוים בשנייה שיוצא מביתו.

האיום נהיה חמור מיום ליום. לא רק בגלל מספר הנרצחים, אלא גם בגלל היד הקלה על ההדק, וההתמקצעות של הרוצחים. כך במקרה של ג'והרה ח'ניפס שנרצחה ממטען חבלה שהושתל ברכבה, או הרצח של סאמר מקאלדה שנרצח בדם קר בתוך רכבו ברחוב הראשי בבאקה אל-גרבייה, אל מול עיני עוברי אורח, כשהרוצחים רעולי הפנים נעלמו מהזירה בתוך שניות. אלו רק מקצת הדוגמאות שמלמדות אותנו על תגובת נגד חזקה מצד ארגוני הפשיעה לפעילות המשטרה.

למשטרה אין הסבר משכנע לעלייה הפתאומית הזאת במקרה הרצח. הם מסבירים שאין קו מחבר בין המקרים האחרונים, אלא שמדובר באירועים נפרדים בעלי רקע שונה. עם זאת, גורמים המעורבים במבצע המשטרתי "מסלול בטוח" ובתכנית מיגור הפשיעה והאלימות בחברה הערבית, מדגישים שלאחרונה המאמצים המשטרתיים התרכזו בשתי גזרות - ירושלים והדרום, מה שאולי הוביל להרמת ראש של אותם גורמי פשיעה במשולש ובצפון.

כך או כך, גל הרציחות האחרון מייצר לחץ פנימי בצמרת המשטרה, שם טוענים שהתכנית למאבק בפשיעה בחברה הערבית הוא אחד המנועים שמרימים את רוח גורמי אכיפת החוק - ככל שיש יותר הצלחות, זה משליך על שאר הגופים והמבצעים.

בנוסף, הלחץ על המשטרה מגיע גם מכיוון הדרג המדיני, שרואה במיגור הפשיעה והאלימות בחברה הערבית אחד משלושת היסודות עליהם נשענת הממשלה, וכיעד שייבחן לאחר פירוקה, שלא נראה כל כך רחוק. "מדובר באירוע שהפך למוקד תשומת הלב של כל החברה הישראלית, ולא רק עניין פנימי של החברה הערבית", אמר גורם בכיר בממשלה.

כל ההתרחשויות האלו מגיעות כשברקע משבר פוליטי שהולך ומחריף וחוסר אמון גובר. הממשלה - שהוקמה בין היתר עם הבטחות למגר את האלימות בחברה הערבית - בקושי מצליחה לשרוד.

עד עכשיו תומכי הממשלה בחברה הערבית, שמנסים למצוא סיבות טובות למה חברי הכנסת הערבים צריכים לחזק ולתמוך בהמשך קיומה, טענו שהממשלה הזאת שומרת על חיי האדם ומצליחה לתת מכה אנושה לארגוני הפשיעה, חרף חסרונותיה. עכשיו הם יצטרכו אולי למצוא סיבה יותר משכנעת עבור האזרח הערבי הממוצע, שרוצה להאמין שהממשלה הזאת טובה עבורו, ולא רוצה להעביר אותו בלחיצת כפתור למקום אחר, לשיטתו של סגן השר מתן כהנא.