אמיליה קוסמטיקס סוגרת את פעילותה בישראל ובארה"ב

החברה התריעה עוד בחודש מרץ כי היא מנהלת משאים ומתנים בכוונה למכור את פעילותה בישראל ובארה"ב • במסגרת ההסכם, תמכור אמיליה קוסמטיקס את נכסי הקניין הרוחני שלה בישראל ובחו"ל (למעט בארה"ב) המשמשים לייצור ולמכירת מוצריה בתמורה ל-16 מיליון שקל

עודד פלר, בעל השליטה באמיליה / צילום: פאול אורלייב
עודד פלר, בעל השליטה באמיליה / צילום: פאול אורלייב

אמיליה קוסמטיקה מקבוצת אמיליה פיתוח דיווחה הערב כי היא סוגרת את פעילותה בישראל ובארה"ב. החברה התריעה עוד בחודש מרץ כי היא מנהלת משאים ומתנים בכוונה למכור את פעילותה בישראל ובארה"ב. לאחרונה התקשרה החברה בהסכם מותנה למכירת חלק מהנכסים המשמשים אותה בפעילות בישראל ובחו"ל לרוכש בלתי ידוע.

ההחלטה על סגירת הפעילות התקבלה לאור הפסדים מתמשכים של קוסמטיקס בפעילותה, הן בישראל והן בארה"ב, אשר נובעים לדבריה בעיקר מהתגברות התחרות בתחום, יבוא מתחרה והסרת חסמים, ועליית מחירי חומרי הגלם ותשומות הייצור. לאור העובדה שדירקטוריון החברה אינו צופה כי מגמה זו תשתפר בעתיד הנראה לעין, הוחלט על סיום הפעילות בישראל בעוד חודש, ב-17 ביולי, ובארה"ב בסמוך לכך.

במסגרת ההסכם, תמכור קוסמטיקס את נכסי הקניין הרוחני שלה בישראל ובחו"ל (למעט בארה"ב) המשמשים לייצור ולמכירת מוצריה בתמורה ל-16 מיליון שקל. לרוכש שמורה הזכות לפנות לקוסמטיקס בבקשה לרכוש ציוד ממפעלה וכן לפנות לעובדי קוסמטיקס ולהציע להם משרות אצלו, וקוסמטיקס התחייבה לעשות את המיטב לביצוע ההעברה של הפעילות.

קוסמטיקס מדגישה כי פעילות החברה בארה"ב אינה חלק מהסכם המכירה עליו דיווחה הערב, וכי יתרת נכסיה הכוללים גם את המפעל בירוחם נותרים בבעלותה. השלמת ההסכם מותנית באישור הממונה על התחרות עד 17 ביולי. במידה ולא יתקבל אישור עד לתאריך זה יוארך המועד ב-60 יום שלאחריהם יהיה כל צד רשאי לבטל את ההסכם. לפי צפי החברה, סיום הפעילות בתחום הטיפוח יביא לשיפור מהותי בתוצאות החברה בשל גדיעת המשך ההפסדים, ולא יירשמו פערים מהותיים בין יתרת הנכסים ליתרת ההתחייבויות שלה.

אין זו הפעם הראשונה שהחברה מדווחת על קשיים. ב-2019 הודיעה החברה כי תסגור את המפעל שלה בירוחם, אולם בסופו של דבר הוא נותר פעיל עד עתה. אבל, שנתיים בצל מגפת הקורונה גרמו להחרפת הירידות ברווחיות החברה. אמנם בשנת 2020 שיפרה החברה את הרווח הגולמי בזכות מכירות משמעותיות בתחום חיטוי ידיים, אולם רשמה קיטון במכירות מוצרי הגנה מהשמש ובמוצרי הקוסמטיקה שלה כתוצאה מהסגרים.

כמו כן גרם משבר הקורונה להתייקרויות בעלויות המשלוח מסין, שיבושי אספקה והתייקרויות כל מרכיבי שרשרת האספקה ולעליות במחירי חומרי הגלם. גם מחסור עולמי בחומרים כימיים מסוימים תרם להחלטה. בשנת 2021 עמד הרווח הגולמי של אמיליה קוסמטיקס על 11 מיליון שקל, בעוד בשנת 2020 רשמה החברה רווח גולמי של 30 מיליון שקל. ההכנסות עמדו על סך 136 מיליון, ירידה חדה מהכנסות של 215 מיליון שקל בשנה שקדמה לה.

גם שיקולי החרפת התחרות בשוק מוצרי הטיפוח והתמרוקים בישראל, הנאמד בכ-8 מיליארד שקל בשנה, עמדו לנגד עיני החברה בעת ההחלטה, תחרות שעלולה לגרום לירידה ברווחיות והחשש מכניסתן של שחקניות נוספות לארץ.

"לא יעלה על הדעת שמעסיק, עוד בטרם עדכון הארגון היציג של העובדים, פונה לעובדים ומודיע להם על סגירת המפעל"

זמן קצר לאחר הפרסום, הבהירה ההסתדרות כי הנהלת החברה לא ניהלה כל דיון עם ההסתדרות טרם ההחלטה. "איגוד עובדי המזון והפרמצבטיקה בהסתדרות מודיע הערב כי ינקוט בכל הצעדים העומדים לרשותו, כדי להגן על זכויות העובדות והעובדים במפעל אמיליה קוסמטיקס בירוחם, שעוסק בייצור מוצרי קוסמטיקה וטיפוח", הודיעה ההסתדרות. "זאת, לאחר שהנהלת המפעל הודיעה היום לעובדים על סגירת מקום עבודתם בתוך חודש ימים, מבלי שקיימה כל שיח בנושא זה, עם ההסתדרות, הארגון היציג של העובדים, כמקובל ביחסי עבודה. במפעל יש 80 עובדות ועובדים.

"להסתדרות הגיעו שמועות על הכוונה לסגור את המפעל, ורק לאחר שנציג ההסתדרות במרחב פנה לגורם בהנהלה ובירר את הנושא - אישר האחרון את הכוונה לסגור את המפעל. יתרה מכך, לפני מספר ימים שוחח יו"ר איגוד עובדי המזון והפרמצבטיקה, אליעזר בלו, עם אותו גורם בהנהלה וזה לא אמר דבר וחצי דבר על הכוונה לסגור את המפעל.

"חברת האם, אמיליה פיתוח, דיווחה היום לבורסה על סגירת פעילותה ב-17 ביולי 2022. בהודעה לעיתונות מטעם אמיליה קוסמטיקס, נכתב כי 'המפעל בשיתוף עם ההסתדרות יפעיל מוקד תעסוקה שיסייע לעובדים למצוא תעסוקה חלופית'. יודגש כי אין כל סיכום כזה עם ההסתדרות, שעד היום כלל לא עודכנה על הסגירה".

יו"ר איגוד עובדי המזון והפרמצבטיקה, אליעזר בלו, מסר: "לא יעלה על הדעת שמעסיק, עוד בטרם עדכון הארגון היציג של העובדים, פונה לעובדים ומודיע להם על סגירת המפעל, ולמעשה על פיטוריהם. ההסתדרות תפעל בכל הכלים העומדים לרשותה, לרבות פנייה לבית הדין לעבודה, לקבלת צו מניעה - וזאת, כדי להגן על זכויות העובדים. אין שום סיכום עם ההסתדרות לגבי יריד תעסוקה לעובדים המפוטרים, ומדובר בסיפור מצוץ מן האצבע".

ליאור לוי, יו"ר ענף התמרוקים באיגוד תעשיות מוצרי צריכה ובנייה בהתאחדות התעשיינים: ״סגירת מפעל, כל מפעל, היא עניין מצער לא רק למאות העובדים שאיבדו את עבודתם ומשפחתם, אלא לחזון הציוני, עצמאות התעשייה הישראלית ולמוצר ה-'כחול הלבן'. תעשיית התמרוקים הישראלית בעלת פוטנציאל רב, מייצאת כמיליארד דולר בשנה והיא יכולה וחייבת להמשיך לצמוח. על ממשלת ישראל, במיוחד בימים אלה - של אי ודאות גדולה בשווקים, לתמוך בתעשיין הישראלי ולהקל בהליכי הרגולציה. צמיחה והתעצמות התעשייה הישראלית, היא האינטרס של כולנו".