לקראת אזהרת מחיקה מבורסת ניו יורק? מניית היפו צנחה אל מתחת לדולר

מניית הביטוח הדיגיטלי השלימה צניחה של 90% מאז מוזגה ל-SPAC אשתקד • אם מחירה לא יעלה ב-30 הימים הבאים, היפו תקבל מכתב התראה מהנהלת בורסת ניו יורק על אי-עמידה בתנאים • למרות התקררות השוק: חברת הפינטק הישראלית פאגאיה עושה את דרכה לנאסד"ק

בכירי חברת היפו פותחים את המסחר בבורסת ניו יורק / צילום: Associated Press, Richard Drew
בכירי חברת היפו פותחים את המסחר בבורסת ניו יורק / צילום: Associated Press, Richard Drew

במהלך שנת 2021, מספר דו-ספרתי של חברות טכנולוגיה מישראל התמזגו לחברות SPAC בוול סטריט, ונכון להיום כולן מציגות ירידה חדה בשוויין לעומת השווי במיזוג. נזכיר, שחברות SPAC הן חברות ללא פעילות, שמנפיקות בבורסה ומגייסות כסף מהציבור במטרה למזג חברה קיימת תוך זמן מוקצב מראש, ועבור חברות פרטיות זו דרך חלופית להגיע לשוק ללא הנפקה.

טרנד ה-SPAC היה בשיאו בין אמצע 2020 לתחילת 2021, עם מאות הנפקות של חברות SPAC ולאחר מכן מיזוגים רבים שהביאו לשוק גם חברות שבדיעבד פחות התאימו לשוק הציבורי. בעקבות זאת חל שינוי במגמה ומספר הנפקות ה-SPAC ירד, שווי השוק של חברות שמוזגו התכווץ, ושיעורי הפידיון בעסקאות (החלטה של משקיעים ב-SPAC למשוך את כספי ההשקעה ולא להשתתף בעסקה) גדלו.

אחת היורדות הבולטות בקרב הישראליות הייתה חברת הביטוח הדיגיטלי היפו, שהחלה להיסחר בבורסת ניו יורק בקיץ שעבר לאחר שמוזגה לפי שווי של 5 מיליארד דולר, והיום נסחרת בשווי של 538 מיליון דולר - ירידה של כמעט 90% בשווי החברה. זאת בין היתר לנוכח סנטימנט שלילי כלפי חברות מתחום האינשורטק שבו פועלת היפו, עליו נוספו הירידות החדות בשווקים והמעבר להעדפת חברות ערך על פני חברות צמיחה.

היפו מתמקדת בתחום ביטוחי הבתים בארה"ב. נכון לסוף הרבעון הראשון של 2022 היו בקופתה כ-772 מיליון דולר נזילים, מהם  336 מיליון דולר במזומן והיתרה השקעות. לאחרונה דיווחה החברה על שינויים בהנהלתה, כשהמייסד אסף וונד שכיהן כמנכ"ל מ-2015 עזב את התפקיד ומונה ליו"ר פעיל, ואילו הנשיא ריצ'רד מקרת'ון הפך למנכ"ל.  

אלא שגם לאחר החילופים בצמרת, מניית היפו  המשיכה לצנוח והגיעה בשבוע שעבר לשפל של 90 סנט למניה. מאז, מניית החברה נסחרת מתחת למחיר של דולר אחד זה חמישה ימי מסחר ברציפות. אם המגמה תימשך לאורך 30 ימי מסחר, החברה תקבל מכתב התראה מהנהלת הבורסה על אי-עמידה בתנאים להמשך מסחר בה, ותקבל תקופה של חצי שנה על מנת לחזור ולהציג מחיר הגבוה מ-1 דולר - אחרת היא עלולה להימחק מהמסחר בניו יורק.

 
  

אושר מיזוג פאגאיה ל-SPAC

ישראלית אחרת, שלמרות הסנטימנט השלילי בשוק עושה את דרכה לוול סטריט, היא חברת הפינטק פאגאיה, שתתחיל להיסחר השבוע בנאסד"ק, לאחר שבעלי מניות ה- SPAC אישרו את העסקה למיזוגה.

פאגאיה הודיעה על מיזוג ל-EJF Acquisition Corp האמריקאית בספטמבר שעבר, לאחר היחלשות טרנד ה-SPAC, כך שהסנטימנט כבר היה מגולם בעסקה. אם כי מאז חלו טלטלות משמעותיות בשווקים על רקע עליית האינפלציה והריביות - מה שמן הסתם לא מגולם בשלב זה בשווי המיזוג. שוויה של פאגאיה במיזוג נותר ללא שינוי, 8.5 מיליארד דולר (EV - שווי פעילות) והעסקה הופכת למיזוג הישראלי השני בגודלו ל-SPAC, לאחר איירון סורס (הנסחרת כיום בשווי של 2.3 מיליארד דולר בלבד).

למרות זאת, לא הכול במיזוג הלך באופן חלק: שבוע לפני אסיפת בעלי המניות דיווחה חברת ה-SPAC על אירוע חריג למדי - בנק ברקליס, ששימש כאחד היועצים הפיננסיים שלה, הודיע על התפטרות מהתפקיד.

הבנק, שליווה את ה-SPAC גם בהנפקה, הוגדר כיועץ לענייני פיננסים ושוק ההון עבור EJF, כך שהתפטרות שלו מעידה ככל הנראה על כך שאינו עומד מאחורי העסקה, או לפחות מאחורי תנאי השלמתה - ככל הנראה שווי החברה. בדיווח על התפטרות הבנק נכתב כי ברקליס הודיע ל-EJF ולפאגאיה על הפסקה מיידית של תפקידו, וכן על ויתור על כל תשלום דחוי וכל עמלה; נוסף על כך הבנק הודיע כי הוא מתנער מכל אחריות על מסמך הרישום שהוגש ל-SEC (מדובר במעין תשקיף שמגישה חברה לרשות ני"ע בארה"ב לקראת מיזוג ל-SPAC). עם זאת, בניגוד לברקליס, בנק UBS, שמשמש בעסקה כיועץ הפיננסי המוביל של ה-SPAC, נותר בתפקידו. לפאגאיה מייעץ בנק ג'יי. פי מורגן.

מניית הספאק הממזג צונחת

במקביל, מניית ה-SPAC נפלה משמעותית בימי המסחר האחרונים, לאחר שמאז הדיווח על המיזוג נסחרה כמעט ללא תנודות ולרוב מעל מחיר של 10 דולר (מחיר ההנפקה של ה-SPAC). בתקופה של מעט יותר משבוע צנחה המניה ב-44%, והיא נסחרת כיום במחיר של כ-5.6 דולרים. כאמור, למשקיעים ב-SPAC יש אפשרות להצביע בעד העסקה אך להחליט לפדות את כספי ההשקעה שלהם ולא להשתתף בה בסופו של דבר, וייתכן שחלקם גם בחרו למכור מניות בשוק לקראת השלמת העסקה.

פאגאיה הוקמה ב-2016 על-ידי המנכ"ל גל קרובינר, מנהל הטכנולוגיה אביטל פרדו ומנהל ההכנסות הראשי יהב יולזרי. היא פיתחה טכנולוגיה מבוססת למידת מכונה שמסייעת להעניק אשראי באופן מדויק. בתחילת השנה דיווחה החברה על הרחבת הגיוס בעסקת המיזוג, כאשר הסכום שמגויס במסגרת ה-PIPE, ההנפקה הפרטית שנלווית למיזוג, עלה מ-200 מיליון ל-350 מיליון דולר.

עוד מספר חברות מישראל ממתינות היום להשלמת המיזוגים שלהן ל-SPAC. רשת האירוח סלינה צפויה להשלים את המיזוג ברבעון הבא לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר (942 מיליון דולר בנטרול המזומנים), חברת טכנולוגיית הלוויינים סטיקספיי הודיעה על מיזוג בשווי 813 מיליון דולר (632 מיליון דולר לפני הכסף), חברת אבטחת הסייבר האב סקיוריטי שנסחרת בבורסה בת"א הודיעה על מיזוג בשווי של למעלה ממיליארד דולר, פרייטוס המספקת טכנולוגיה לתובלה מתמזגת לפי שווי של כחצי מיליארד דולר, ולאחרונה דיווחה הוליסטו מתחום הטרוול-טק על מיזוג לפי שווי של 405 מיליון דולר.