ניתוח טכני: מדד 500 S&P מתקרב לתיקון. כמה זמן הוא יימשך?

העובדה שהמגמה כבר אינה מגמת עלייה בשווקים היא פרמטר כבד משקל דיו כדי להבין שקנייה במצב הנוכחי מייצגת סיכון בלתי נסבל כמעט, עם עליית ריבית או בלעדיה, עבור המשקיע הפרטי • בטווח הארוך הכיוון הוא מטה, ואין עדיין סימנים ולו גם קלושים לתחתית

בורסת וול סטריט בניו יורק / צילום: תמר מצפי
בורסת וול סטריט בניו יורק / צילום: תמר מצפי

הכותב הוא מנתח טכני בקבוצת קו מנחה

הניתוח של שוק המניות האמריקאי, כמו גם של שווקים ושל מניות אחרות, חייב להתבסס על מספר ממדי זמן, שכן המגמות וההתנהגות שונים לעיתים תכלית השוני. מה שמוביל את הניתוח וקובע את הכיוון שאליו ינוע השוק הוא הטווח הארוך כמובן.

מי שעקב אחרי הניתוחים שלי בשנה האחרונה יודע שהערכתי כי קיימת עלייה משמעותית ברמת הסיכון. וזו עדיין כאן כדי להישאר. מנגד, צלילות הבז של השוק מחייבות אותו מדי פעם לעלות כדי לשאוף אוויר, וזה בדיוק המקום שבו שלושת המדדים המובילים בעולם נמצאים היום.

משקיעים צעירים או מבוגרים, כך תתמודדו עם השוק הדובי |WSJ
וול סטריט נכנסה לשוק דובי וההיסטוריה מלמדת שאנחנו בדרך למיתון 

העובדה שהמגמה כבר אינה מגמת עלייה בשווקים היא פרמטר כבד משקל דיו כדי להבין שקנייה במצב הנוכחי מייצגת סיכון בלתי נסבל כמעט, עם עליית ריבית או בלעדיה, עבור המשקיע הפרטי, שסובל בדרך כלל מהיעדר חוסן מנטלי ומפתיל קצר - שילוב שיוצר קבלת החלטות גרועה.

והנה לאחר כל זה, ביום רביעי האחרון העלה הפד את הריבית בשיעור של 75 נקודות בסיס. השוק, שהיה בעלייה עד להחלטה, הזדעזע, אך אין לרעידה נקודתית זו משמעות לגבי הכיוון - הן בטווח הקצר או בארוך. מדוע?

בטווח הארוך, זה שנגזר מהגרפים הארוכים (השבועי והחודשי), הכיוון הוא מטה, ואין עדיין סימנים ולו גם קלושים לתחתית. כך שלהחלטת הריבית אין ממש משמעות בהיבט של המגמות הארוכות.

מדד 500־S&P בשבוע האחרון: מגמת ירידה ורצף יורד / צילום: צילום מסך מתוך bursagraph.co.il
 מדד 500־S&P בשבוע האחרון: מגמת ירידה ורצף יורד / צילום: צילום מסך מתוך bursagraph.co.il

בטווח הזמן הקצר השוק בשל לתיקון. וגם החלטת הריבית - עד כמה שמשפט זה אינו פופולרי, ויצרום לאוזניים עם אוריינטציה כלכלית - לא תזיז לשוק. הוא יעלה, אם כי באופן מוגבל. בגרף היומי אפשר לראות את המכשלה המרכזית שמסמנת את גבול הפוטנציאל של מדד S&P 500 , סביב רמת 3,900 נקודות. קצת מעל, קצת מתחת.

לסיכום, מי שחושב שהריבית היא חזות הכול אולי כדאי שייחשב מסלול מחדש. כמות הפרמטרים שמשפיעה על כיוון השוק היא כמעט בלתי מוגבלת. מנעד האינטרסים כל כך רחב, שקשה להבין מה בדיוק משפיע.

כאן נכנס לתמונה הגרף שמבטא את משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק. וכפי שהערכתי, בטווח הקצר השוק אמור להוציא את ראשו מעל למים, לקחת נשימה עמוקה, ולרדת לצלילה נוספת. בעזרתה של הריבית או בלעדיה.