קרטיהיל תימכר לביוונטוס למרות בעיות המימון של הרוכשת

350 מיליון דולר שהובטחו בעסקה המקורית יפרשו לתשלומים נושאי ריבית והתמורה המותנית תוקדם • אם ביוונטוס תפגר בתשלום, קרטיהיל תחזור לידי הקרנות

הטכנולוגיה של קרטיהיל / צילום: באדיבות החברה
הטכנולוגיה של קרטיהיל / צילום: באדיבות החברה

לפני כחודש דיווחנו כאן כי העסקה למכירת חברת שיקום הסחוס הישראלית קרטיהיל לחברת ביוונטוס (Bioventus) האמריקאית, נמצאת בסכנה. ביוונטוס הייתה אמורה לרכוש את קרטיהיל ב-350 מיליון דולר ועוד 150 מיליון דולר בתשלום מותנה מכירות. כדי לממן את העסקה, ביקשה לגייס אג"ח, אולם תנאי השוק לא אפשרו את הגיוס. ביוונטוס הודיעה כי תחפש מקורות מימון אחרים, ושני הצדדים הודיעו שהם נכנסים למו"מ כדי לנסות ולהציל את העסקה.

היום הודיעה חברת אלרון ונצ'רס הבורסאית, המחזיקה 25% מקרטיהיל, כי הושגו תנאים חדשים לעסקה והיא צפויה לצאת כעת לפועל, תוך דחיה של חלק מן התשלום. 100 מיליון דולר ישולמו מיידית, עוד כ-50 מיליון דולר בעוד כשנה, והיתר בהדרגה במרוצת השנתיים וחצי שלאחר מכן. ביוונטוס הגדילה את קווי האשראי שלה כדי לעמוד בתשלומים הראשונים של ההסכם.

התשלומים שלא ישולמו מיד ישאו ריבית של 8%. הטבה נוספת שיקבלו בעלי המניות של קרטיהיל בתמורה להסכמתם לפרוש את התשלום, היא שינוי התנאים לקבלת התמורה המותנית. במקור, 150 מיליון דולר נוספים היו אמורים לעבור לבעלי קרטיהיל עם הגעה למכירות מוצרי קרטיהיל של לפחות 100 מיליון דולר לאורך 12 חודשים. על פי ההסכם החדש, 75 מיליון דולר יספיקו לקבלת התמורה המותנית. המוצר של קרטיהיל קיבל אישור שיווק בארה"ב רק לאחרונה, מה שהיה הטריגר לעסקה, ולכן עדיין לא רשם מכירות משמעותיות.

התנאי השלישי שאפשר את העסקה, הוא הבטחונות: אם ביוונטוס תפגר בתשלום, בעלי המניות של קרטיהיל יוכלו כמעט מיידית להחזיר את קרטיהיל לרשותם. ביוונטוס התחייבה גם להשקעה של לפחות 20 מיליון דולר בבניית מערך המכירות של קרטיהיל וגם להמשך החזקתה כישות משפטית ותפעולית נפרדת, כולל שמירה על הצוות.

כך, על פי התרחיש הפחות אופטימלי, אך עדיין נסבל מבחינת בעלי המניות, הם יקבלו לידם בחזרה את הנכס, אמנם לאחר בזבוז של זמן פטנט ואולי גם אחרי ניסיון השקה בעייתי, אבל כן לאחר שהושקעו בו כספים ומשאבי ניהול של חברה מסחרית. ביוונטוס גם התחייבה לפיצוי, במקרה והעסקה לא תושלם.

בעלי המניות בקרטיהיל הם: אלרון ונצ'רס  והקרנות אקסלמד, פרגרין, aMoon , אקסס מדיקל, קרן פרטק, ג'ונסון אנד ג'ונסון ומשקיעים פרטיים.

אלרון ונצ'רס הודיעה עם חתימת העסקה כי אם תתממש, היא תקבל 92-90 מיליון דולר בעת הרכישה, ו-37-36 מיליון דולר שישולמו בהתאם למימוש אבני-הדרך. גם בגרסה הפרושה, התמורה מהווה החזר של פי 5-7 על ההשקעה . מאז ההודעה על ביטול העסקה ירדה מניית אלרון ונצ'רס ב-26% (גם בגלל תנאי השוק).

לדברי צביקה סבולין, יו"ר קרטיהיל ושותף באלרון ונצ'רס: "מהיום הראשון שלאחר ההכרזה על ביטול הגיוס, נכנסנו עם ביוונטוס למו"מ על בסיס אמון מלא. הם כל הזמן אמרו לנו 'אנחנו רוצים להשלים את העסקה', ואפילו פתחו בפנינו את כל הספרים שלהם כדי להראות לנו איך הם ידאגו למימון וגם לעתיד של קרטיניל. גם צעד כזה העלה את האמון שלנו בכך שהם באמת מאוד רוצים את קרטיהיל ומוכנים להשקיע בה. גם מול ביוונטוס וגם בין בעלי המניות של קרטיהיל, שררו כל הזמן יחסים מצויינים של שיתוף פעולה. כעת כולם מאוד מרוצים".

השותפה הטבעית

קרטיהיל, שיזם ומנהל ד"ר ניר אלטשולר, פיתחה פתרון שיקום סחוס על בסיס אלמוגים, המוחדרים לתוך העצם והסחוס במקום בו אלה חסרים (למשל בברך). חלק מן השתל מוחדר למח העצם, ומושך מתוכו תאי גזע, שבונים את הסחוס והעצם מחדש, ובמקביל מפרקים את האלמוג. האלמוגים נלקחים ממש מן הים, באישור כל הרשויות הרלוונטיות, לאחר מכן החברה עושה בהם תהליכים שונים כדי להפכם למתאימים לשיקום סחוס. בניסוי שערכה החברה, 77.8% מן המטופלים במוצר של קרטיהיל הרגישו שיפור, לעומת 33.6% מאלה שקיבלו את סטנדרט הטיפול הקיים.

העסקה בין הצדדים הוכרזה לראשונה באפריל האחרון, שבוע לאחר שניתן אישור של ה- FDA , מינהל המזון והתרופות האמריקאי, לשיווק המוצר של קרטיהיל בארה"ב.

ביוונטוס היא חברה ייחודית בתחום האורתופדיה. היא עוסקת בחידוש איברים בנוסף לאורתופדיה קלאסית, ולכן מתאימה מאוד לשיווק מוצר שיקום הסחוס של קרטיהיל.

לביוונטוס יש היום רק 27.4 מיליון דולר במזומן וחוב של 368.3 מיליון דולר. תזרים המזומנים שלה לרבעון הראשון של 2022 היה שלילי. היא מעריכה כי תרשום הכנסות של 545-565 מיליון דולר ב-2022, ו- EBITDA (רווח לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות) של 94-107 מיליון דולר. שווי השוק של החברה הוא 704 מיליון דולר.

מניית ביוונטוס דווקא החלה לעלות מאז בוטל גיוס האג"ח, כך שיהיה מעניין לראות כיצד יגיבו המשקיעים עם פתיחת המסחר לכך שהחברה החליטה בכל זאת לקדם את העסקה היקרה.