רכישת קרטיהיל על ידי ביוונטוס נמצאת בסכנה

ביוונטוס הייתה צפוי לרכוש את חברת שיקום הסחוס הישראלית, אך היא ביקשה מבעלת השליטה אלרון לדון מחדש בתנאי העסקה • ביוונטוס ביטלה גיוס הון בהיקף של 415 מיליון דולר ובקופתה אין די מזומן למימוש העסקה • "אנחנו בוחנים אפשרויות מימון חלופיות", מסרה ביוונטוס

ניר אלטשולר, מנכ''ל קרטיהיל / צילום: איל יצהר
ניר אלטשולר, מנכ''ל קרטיהיל / צילום: איל יצהר

חברת אלרון פרסמה היום (ג') הודעה קצרה, על פיה חברת ביוונטוס (Bioventus), שצפויה לרכוש את חברת שיקום הסחוס הישראלית קרטיהיל, בה מחזיקה אלרון 27%, פנתה אליה בבקשה לדון מחדש בתנאי העסקה. זאת, במקביל להודעה שפרסמה ביוונטוס עצמה, לפיה יבוטל גיוס של 415 שאותו תכננה לבצע החברה.

ביוונטוס אמרה כי: "תנאי השוק אינם מתאימים לגיוס הון בתנאים שתואמים את האינטרסים של בעלי המניות בחברה", אך הוסיפה כי: "אנחנו מחפשים מימון חלופי לתשלום המקדמה עבור האופציה לרכישת קרטיהיל".

ביוונטוס הודיעה באפריל על כוונתה לממש את האופציה לרכוש את קרטיהיל תמורת 350 מיליון דולר, ו-150 מיליון נוספים אם החברה תרשום הכנסות של לפחות 100 מיליון דולר במהלך שנה אחת. ההודעה על מימוש האופציה התקבלה שבוע לאחר שניתן אישור של ה-FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקאי, לשיווק המוצר של קרטיהיל בארה"ב.

ביוונטוס היא חברה ייחודית בתחום האורתופדיה. היא עוסקת בחידוש איברים בנוסף לאורתופדיה קלאסית, ולכן מתאימה מאוד לשיווק מוצר שיקום הסחוס של קרטיהיל. אם ביוונטוס תיאלץ בסופו של דבר לוותק על העסקה, עדיין ייתכן ותימצא רוכשת אחרת, והמודעות והגושפנקא שיצרה העסקה לקרטיהיל עשויות לעבוד לטובתה. אולם, יהיה לה קשה למצוא התאמה טובה כמו זו שיש בינה לבין ביוונטוס. ישנה אפשרות כי העסקה תצא לפועל, אבל בתשלום דחוי או מופחת.

לביוונטוס יש היום רק 27.4 מיליון דולר במזומן וחוב של 368.3 מיליון דולר. תזרים המזומנים שלה לרבעון הראשון של 2022 היה שלילי. היא מעריכה כי תרשום הכנסות של 545-565 מיליון דולר ב-2022, ו-EBITDA (רווח לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות) של 94-107 מיליון דולר. שווי השוק שלה הוא 633 מיליון דולר, אחרי שאיבדה כמחצית משוויה, בהתאם למגמה בשוק.

קרטיהיל פיתחה פתרון שיקום סחוס על בסיס אלמוגים, המוחדרים לתוך העצם והסחוס במקום בו אלה חסרים (למשל בברך). חלק מן השתל מוחדר למח העצם, ומושך מתוכו תאי גזע, שבונים את הסחוס והעצם מחדש, ובמקביל מפרקים את האלמוג. האלמוגים נלקחים ממש מן הים, באישור כל הרשויות הרלוונטיות, לאחר מכן החברה עושה בהם תהליכים שונים כדי להפכם למתאימים לשיקום סחוס. בניסוי שערכה החברה (וכן בניסוי הרב-מרכזי שבזכותו קיבלה את אישור ה-FDA) 77.8% מן המטופלים במוצר של קרטיהיל הרגישו שיפור, לעומת 33.6% מאלה שקיבלו את סטנדרט הטיפול הקיים.

החזר של עד פי 7 על ההשקעה

אלרון הודיעה עם חתימת העסקה כי אם תתממש, היא תקבל 92-90 מיליון דולר בעת הרכישה, ו-37-36 מיליון דולר שישולמו בהתאם למימוש אבני הדרך. התמורה הייתה אמורה להוות החזר של פי 5-7 על ההשקעה. היום בעקבות הודעת אלרון , ירדה מניית החברה כ-0.9%.

קרן פרגרין, בעלת חממת אינסנטיב שהחברה בגרה מתוכה, מחזיקה כ-5% בחברה והייתה אמורה לרשום החזר של פי 50 על השקעתה. אקסלמד, המחזיקה כ-15% מהחברה, הייתה צפויה לרשום החזר של בערך פי 7 על השקעתה. בעלי מניות נוספים הם קרן aMoon, קרן Access Medical של ד"ר מיכאל טל ולימור סנדץ' המשקיעה במכשור רפואי בשלבים מוקדמים, קרן פרטק, חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון ומשקיעים פרטיים. מקור הטכנולוגיה של החברה באוניברסיטת בן גוריון, המחזיקה גם היא במניות דרך חברת המסחור שלה.