ביוונטוס תרכוש את קרטיהיל הישראלית תמורת 350 מיליון דולר

הטריגר לרכישה היה אישור ה-FDA שקיבלה קרטיהיל בשבוע שעבר • 150 מיליון נוספים ישולמו אם קרטיהיל תרשום הכנסות של לפחות 100 מיליון דולר במהלך שנה אחת • המרוויחות העיקריות הן אלרון הבורסאית, קרן פרגרין של האחים אייל ובועז ליפשיץ וקרן אקסלמד של ד"ר אורי גייגר

ניר אלטשולר, מנכ''ל קרטיהיל / צילום: איל יצהר
ניר אלטשולר, מנכ''ל קרטיהיל / צילום: איל יצהר

חברת Bioventus האמריקאית הודיעה היום (ב'), כצפוי, לחברת קרטיהיל הישראלית, המפתחת תחליף סחוס מאלמוגים, על מימוש האופציה לרכישת החברה תמורת 350 מיליון דולר. 150 מיליון נוספים ישולמו אם החברה תרשום הכנסות של לפחות 100 מיליון דולר במהלך שנה אחת. בשבוע שעבר התקבל אישור FDA למוצר, אשר היווה טריגר למימוש העסקה.

המרוויחות העיקריות הן אלרון  הבורסאית, קרן פרגרין של האחים אייל ובועז ליפשיץ וקרן אקסלמד של ד"ר אורי גייגר. אלרון הודיעה עם חתימת העסקה כי אם תתממש, היא תקבל 92-90 מיליון דולר בעת הרכישה, ו-37-36 מיליון דולר שישולמו בהתאם למימוש אבני הדרך. התמורה מהווה החזר של פי 5-7 על ההשקעה. מניית אלרון עולה היום 13%, והחברה נסחרת לפי שווי של 567 מיליון שקל.

קרן פרגרין, בעלת חממת אינסנטיב שהחברה בגרה מתוכה, מחזיקה כ-5% בחברה ותרשום החזר של פי 50 על השקעתה. אקסלמד, המחזיקה כ-15% מהחברה, צפויה לרשום החזר של בערך פי 7 על השקעתה. ההשקעה היא מהקרן הראשונה של אקסלמד, בה הייתה שותפה קבוצת מגדל כמשקיעת עוגן.

גייגר אמר היום: "זה מרגש שחברה כזו מצליחה להשיג אישור מסוג PMA, ועוד לשוק גדול מאוד. זה בקושי קרה בשנים שבהן אני פעיל בתחום. יוצאת הדופן שאני יכול לחשוב עליה היא חברת נובוקיור". גייגר ציין כי מפעלי החברה ישארו בישראל.

בועז ליפשיץ, שותף מנהל בפרגרין, אמר עם פרסום אישור ה-FDA בשבוע שעבר כי הוא גאה בליווי החברה מתחילת דרכה ואף במשברים שעברה. "סוד ההצלחה של החברה הזו הוא היזמים שלה, שבראשם מנכ"ל החברה ניר אלטשולר", אמר. "אנחנו נשקיע איתו בכל מקום אליו ילך כעת".

בעלי מניות נוספים הם קרן aMoon, קרן Access Medical של ד"ר מיכאל טל ולימור סנדץ' המשקיעה במכשור רפואי בשלבים מוקדמים, קרן פרטק, חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון ומשקיעים פרטיים. מקור הטכנולוגיה של החברה באוניברסיטת בן גוריון, המחזיקה גם היא במניות דרך חברת המסחור שלה.

77.8% מן המטופלים במוצר של קרטיהיל הרגישו שיפור

חברת ביוונטוס היא חברה ייחודית בתחום האורתופדיה. היא עוסקת בחידוש איברים בנוסף לאורתופדיה קלאסית. החברה מתאימה מאוד לשיווק המוצר של קרטיהיל. בעיות סחוס הן מאוד נפוצות, והשוק גדול. לכן היה הגיוני מאוד לבעלות המניות של קרטיהיל לחפש רוכש עם יכולת לבנות מהר וביעילות את ערוצי השיווק של החברה.

אלטשולר פיתח פתרון על בסיס אלמוגים, המוחדרים לתוך העצם והסחור במקום בו אלה חסרים (למשל בברך). חלק מן השתל מוחדר למח העצם, ומושך מתוכו תאי גזע. האלמוגים נלקחים ממש מן הים, באישור כל הרשויות הרלוונטיות, לאחר מכן החברה עושה בהם תהליכים שונים, ביניהם התהליך עליו קיבלה פטנט: היא מחוררת חלק מן השתל בחורים המתאימים לתאי סחוס, וחלק משאירה עם חורים שמתאימים לגדל עצם, וכל כל רקמה גדלה במקום הנכון. התאים בונים את הסחוס והעצם מחדש, ובמקביל מפרקים את האלמוג.

צביקה סלובין, יו"ר קרטיהיל ומוביל השקעות המדיקל באלרון ונצ'רס ציין היום: "עסקת קרטיהיל ביוונטוס מביאה עמה בשורה אמיתית למיליוני האנשים הסובלים משחיקת סחוס ברך וניוון עצם נלווה, תודות ניר אלטשולר, מייסד ומנכ"ל חברת קרטיהיל. זהו הישג אדיר לקרטהיל, צוות הכשרוני ולתעשיית הביומד הישראלית".

בניסוי הבא שערכה החברה, וכן בניסוי הרב מרכזי שבזכותו קיבלה את אישור ה-FDA, היא כבר בררה באמצעות בדיקה פשוטה רק את האלמוגים המתאימים. 77.8% מן המטופלים במוצר של קרטיהיל הרגישו שיפור, לעומת 33.6% מאלה שקיבלו את סטנדרט הטיפול הקיים.

החברה מעסיקה היום 30 עובדים בכפר סבא.