חברת הביומד הישראלית קרטיהיל צפויה להימכר בסכום של עד 500 מיליון דולר

החברה, המוחזקת ב-27% ע"י אלרון, מפתחת סחוס חלופי מאלמוגים • המכירה הצפויה לחברת האורטופדיה האמריקאית ביוונטוס כוללת מקדמה של 360 מיליון דולר

ד''ר אורי גייגר / צילום: יח''צ
ד''ר אורי גייגר / צילום: יח''צ

חברת אלרון, זרוע ההשקעות בטכנולוגיה של דיסקונט השקעות, מדווחת כי חברת האורטופדיה האמריקאית ביוונטוס (Bioventus) הודיעה על כוונתה לממש את האופציה לרכישה של חברת קרטיהיל (Cartiheal) הישראלית, המפתחת סחוס חלופי מאלמוגים. ביוונטוס תשלם עבור קרטיהיל מקדמה של 360 מיליון דולר, וסכום נוסף שיכול להביא את סך כל התשלום על העסקה ל-500 מיליון דולר, בהתאם לעמידה באבני דרך.

ההודעה עדיין אינה מהווה מימוש בפועל של האופציה. בשלב הראשון ביוונטוס תשלם 50 מיליון דולר והיא מצהירה על התחייבותה לממש את האופציה ברגע שיהיה לקרטיהיל  אישור FDA. קרטיהיל עברה בהצלחה את הניסוי הקליני המשמעותי לקראת קבלת אישור FDA, והאירוע הזה צפוי, אם לא יהיו הפתעות, בטווח של כשנה לכל היותר.

אלרון, המחזיקה 27% ממניות קרטיהיל, הודיעה עם חתימת העסקה כי היא צפויה לקבל במקרה של מימוש האופציה תמורה של עד 129-126 מיליון דולר, לפי חלוקה של 92-90 מיליון דולר בעת הרכישה, ו-37-36 מיליון דולר שישולמו בהתאם למימוש אבני הדרך (אם וכאשר הכנסות קרטיהיל יעמדו על 100 מיליון דולר במהלך תקופה של 12 חודשים רצופים). קרטיהיל רשומה בספריה של אלרון בפחות ממיליון דולר והתמורה מהווה החזר של עד פי 7 על ההשקעה. מניית אלרון , הנסחרת בת"א לפי שווי של 550 מיליון שקל מגיבה בחיוב לדיווח.

קרן אקסלמד, בשליטת ד"ר אורי גייגר, המחזיקה כ-15% מהחברה, צפויה לקבל עד 75 מיליון דולר מהמכירה ולרשום אף היא החזר של בערך פי 7 על השקעתה. מרוויחות נוספות הן: קרן פרגרין, בעלת חממת אינסנטיב שהחברה בגרה מתוכה; קרן aMoon שהובילה את מימון השלבים המתקדמים של החברה, כולל הניסויים הקליניים; קרן Access Medical של ד"ר מיכאל טל ולימור סנדץ' המשקיעה במכשור רפואי בשלבים מוקדמים; קרן פרטק, חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון ומשקיעים פרטיים. מקור הטכנולוגיה של החברה באוניברסיטת בן גוריון, המחזיקה גם היא במניות דרך חברת המסחור שלה.

עבור אקסלמד ופרגרין מדובר בשיתוף פעולה מוצלח שני שנושא פרי החודש, כאשר לפני כמה שבועות הודיעה חברת ממיק (Memic) על מיזוג לחברת רכישה מיוחדת (SPA) בנאסד"ק, בעסקה המגלמת לממיק שווי של כמיליארד דולר

תוצאות טובות בניסוי קליני גדול

ביוונטוס, הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 860 מיליון דולר, היא חברה ייחודית בתחום האורתופדיה. היא עוסקת בחידוש איברים בנוסף לאורתופדיה קלאסית. היא  חתמה על עסקה ההשקעה בקרטיהיל עם האופציה לרכישה ביולי 2020. זהו מקרה נדיר יחסית בתחום המכשור הרפואי שבו הטכנולוגיה של החברה מספיק מעניינת, כך שהיא נמכרת בד בבד עם אישור FDA ולפני מכירות. בתחילת אוגוסט קיבלה קרטיהיל תוצאות טובות בניסוי קליני גדול בתחום שיקום פגיעות בסחוס ברך באמצעות השתל שלה. לחברה יש אישור "מוצר פורץ דרך" אשר מאפשר קיצור של הניסויים הקליניים, ולכן ייתכן שזה יהיה הניסוי האחרון לפני אישור FDA.

חלק מן המשתתפים בניסוי שעברו את ההשתלה לאחר פציעת ספורט, חזרו להיות ספורטאים מקצועיים, לאחר שהעריכו כי כבר יצטרכו לפרוש. המוצר מתאים לא רק לספורטאים, אלא גם לאנשים מבוגרים ובעלי משקל עודף. עבור המטופלים הללו, השתלת סחוס בזמן יכולה לדחות או לבטל את הצורך בהחלפת מפרק ירך.

"אף אחד לא להצליח לגרום לסחוס באמת להתחדש"

המוצר של קרטיהיל הוא שתל מבוסס סחוס אשר מעודד צמיחה של הסחוס והעצם הטבעיים של המטופל. מנכ"ל החברה מיום הקמתה, ניר אלטשולר, שהוא גם ממציא הטכנולוגיה שלה, אמר בעבר כי "גילינו כי השתל מושך תאי גזע ממח העצם. התאים הללו מפרקים בהדרגה את השתל תוך כדי בנייה מחדש של הסחוס והעצם הפגועים". 

היום מספר אלטשולר ל"גלובס" כי "כשהייתי חוקר באוניברסיטת בן גוריון, נחשפתי לניסוי שנערך שם, בו הושתלו אלמוגים בברכיים של ארנבות. תחום השתלת הסחוס מאלמוג כבר היה קיים באותה התקופה, אבל הרקמה שנוצרה סביב האלמוג הייתה צלקתית. אף אחד לא הצליח לגרום לסחוס באמת להתחדש.

"אני ידעתי שצמיחה של תאי גזע תלויה בגודל החורים הקטנים בתוך המצע שעליו הם גדלים. אמרתי, בואו נשחק עם הגודל של החורים באלמוג, ואולי נגיע במקרה לאיזה שהוא דפוס שיגרום לתאי עצם לגדול בתוך עצם ולתאי סחוס לגדול בתוך סחוס". וכך היה.

אלטשולר היה אז סמנכ"ל פיתוח עסקי בקרן פרגרין, ולכן הביא את ההמצאה לחממה של הקרן. "הוא אחד המנהלים הכי טובים שאני מכיר", אומר עליו בועז ליפשיץ, שותף בפרגרין. "החברה הזו היא האהבה בשבילו, והוא מסור לה מהיום הראשון".

בועז ליפשיץ, שותף מנהל קרן הון סיכון פרגרין / צילום: פרגרין
 בועז ליפשיץ, שותף מנהל קרן הון סיכון פרגרין / צילום: פרגרין

החברה עברה תלאות, כולל ניסויים שלא הצליחו והיה צורך להמציא מחדש חלק מתהליך היצור של המוצר. לישפיץ סיפר בעבר כי בשלב זה קרן אלרון התגייסה להשקיע בחברה, ובעצם העבירה אותה לשלב הבא שלה.

אלטשולר: "תחום חידוש הסחוס נחשב בעבר לגביע הקדוש של הרפואה, אבל גם לבלתי אפשרי, לבית קברות לטכנולוגיות שנוסו ונכשלו". לדבריו, קרטיהיל היא החברה היחידה שמצליחה לגדל סחוס חדש אמיתי ומוצלח בקבוצה רחבה של חולים - גם ספורטאים צעירים, אבל גם אנשים לא צעירים, גם בעלי עודף משקל. עבור המטופלים הללו, השתלת סחוס בזמן יכולה לדחות או לבטל את הצורך בהחלפת מפרק ירך.

ד"ר אורי גייגר מקרן אקסלמד אמר היום כי: "אנחנו גאים להיות המשקיע המוסדי הראשון בחברה שאיפשר מוצר מהפכני שישפיע על חיים של כל כך הרבה אנשים".