בעקבות צניחת מחירי האג"ח: בנק לאומי בדרך להנפיק מניות

עליית הריבית הביאה לפגיעה של 1.2 מיליארד שקל באג"ח אשר תקוזז בעתיד על ידי קיטון ההתחייבויות לפנסייית העובדים, וכדי לגשר על הפער הזמני שוקל הבנק הנפקת מניות בדומה לצעד שביצעה דיסקונט לפני מספר חודשים • בלאומי מעריכים כי הגיוס יסתכם בכ-2 מיליארד שקל

חנן פרידמן, מנכ''ל לאומי / צילום: אורן דאי
חנן פרידמן, מנכ''ל לאומי / צילום: אורן דאי

הבנקים סימנו את תחום האשראי כמנוע צמיחה מרכזי לתקופה הקרובה אך עליית הריבית ברחבי העולם וגם בישראל פגעה להם בתכניות. עליית הריבית הביאה לצניחת מחירי האג"ח, ולכן על מנת להמשיך באסטרטגיית הצמיחה באשראי ומתן, הודיע אחר הצהריים (ג') בנק לאומי כי הוא בוחן הנפקה לציבור של מניות.

בדיווח של הבנק נכתב כי ההנפקה, ככל שתצא לפועל, תתבצע בימים הקרובים למשקיעים מוסדיים - ישראלים וזרים ולהערכת הבנק, היקף ההנפקה צפוי לעמוד על כ-2 מיליארד שקל. נציין כי בנק דיסקונט היה הראשון לעשות צעד מסוג זה והנפיק בחודש מרץ מניות תוך גיוס של 1.4 מיליארד שקל.

היחס בין התשואה של איגרת החוב למחיר האיגרת הוא הופכי - ככל שהתשואה עולה כך מחיר האיגרת יורד. הצפי להעלאה של הריבית בישראל מקפיץ את התשואה העתידית.

בלאומי הסבירו כי הגדלת ההון תתמוך בהמשך הרחבת תיק האשראי של הבנק, בדגש על התחומים: מסחרי, משכנתאות ועסקי, תוך שמירה על מובילות שוק ומימוש מלוא הפוטנציאל והיכולות של לאומי.

"מאז פרסום הדוח הרבעוני (לרבעון שהסתיים ב-31 במרץ), המשיכה מגמת הירידות המשמעותיות בשווקים והעלייה בשיעור הריבית. ההשפעה על איגרות החוב הזמינות למכירה ביחס ל-31 במרץ נאמדת בסמוך למועד פרסום דיווח זה בירידה בקרן ההון בסך של כ-1.2 מיליארד שקל, נטו ממס", נכתב בדיווח לבורסה. ירידה זו אמנם תקוזז על ידי הירידה בהתחייבות לפנסיה של עובדי הבנק, אשר נאמדת בסך של כ-1.4 מיליארד שקל, אולם הירידה בשווי איגרות החוב נזקפת מיידית להון הפיקוחי, בעוד שההשפעה החיובית על ההתחייבות לפנסיה בגין עליית הריבית נזקפת להון הפיקוחי על פני שמונה רבעונים, כלומר 175 מיליון שקל ברבעון.

חשוב לזכור כי ככל שמדובר בפגיעה בטווח הקצר, בטווח הארוך עליית הריבית טובה לבנקים, מאחר ואחוז ניכר מהמוצרים שהם מציעים לצרכן, בעיקר הלוואות, הינן צמודות לפריים ומושפעות מהריבית וככל שהיא עולה גם הריבית שהבנק גובה מלקוחותיו עולה.

המפיצים הבינלאומיים הם סיטיגרופ שמשמש גם כמארגן גלובלי של ההנפקה וכן ברקליס וג'פריס. לאומי פרטנרס מפיצים בישראל, ולידר חיתום הם החתמים של ההנפקה.