פתרון או פלסטר בשווי 100 מיליון שקל? זו התשובה של מרב מיכאלי לנהגי האוטובוסים

השרה מרב מיכאלי אמרה על נהגי האוטובוסים השובתים כי הם "צודקים לחלוטין", וטענה כי הביאה להם "כל מה שאפשר" מתקציב משרד התחבורה • אך הנהגים דורשים כ-600 מיליון שקל להעלאת שכרם - והסכום שמשרד התחבורה מעמיד עבורם הוא כ-100 מיליון שקלים בלבד

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"אני רוצה להגיד לכם ולכן: אני איתם במאה אחוז, הנהגים והנהגות צודקים לחלוטין", אמרה הבוקר (א') שרת התחבורה מרב מיכאלי בתגובה על שביתת נהגי האוטובוסים. "אני נאבקת על זה מול האוצר מהיום הראשון שלי בתפקיד, צר לי שהאוצר לא מבין את זה עדיין, אין לי ספק שבסוף הוא יבין את זה. בנתיים אני הבאתי כסף מתקציב משרד התחבורה כדי לשלם לנהגים ולנהגות בשנה הזאת כל מה שאפשר", אמרה מיכאלי.

אלא שלגלובס נודע שהסכום שמשרד התחבורה מעמיד הוא כ-100 מיליון שקלים שהוסטו ממקורותיו האחרים של המשרד, בעוד שדרישת הנהגים עומדת על כ-600 מיליון שקל כדי להעלות את שכרם ל-55 שקלים לשעה (לעומת 44-47 היום), ומקורות בענף מציינים כי מדובר ב"פלסטר" בלבד. שרת התחבורה דייקה במאמצי המשרד להתקין נקודות התרעננות ומנוחה במסופי האוטובוסים והדבר אכן הושג בתקציב המדינה האחרון כמו גם תקצוב שיפור הכשרות הנהגים. ואולם, בכל הנוגע לשכר - הסוגיה כלל לא נדונה אז ומשרד התחבורה לא העלה כל דרישה; מדובר אם כן בפספוס של אנשי המקצוע במשרד, אבל גם בשגיאה פוליטית של מיכאלי שכן מתחת לסכום זה, כפי שמעידה התקופה האחרונה, מבעבעת חבית נפץ פוליטית שהיא גם מחסור חמור ב-5,000 נהגים, מחסור שמקשה על מפעילי התחבורה הציבורית לעמוד במכרזי המשרד ובוודאי בתוספות השירות המתוכננות.

"לא נמכור את הנהגים תמורת פירורים"

מחאתם של נהגי האוטובוסים על תנאי העסקתם ושכרם מתנהלת זה שבועות באמצעות שני ארגוני עובדים המאגדים את הנהגים בחברות הפרטיות - כוח לעובדים וארגון הנהגים הפועל מטעם ההסתדרות הלאומית. לעומתם, ההסתדרות הכללית שמאגדת את העובדים בחברות הגדולות אגד ודן מנהלת סכסוך עובדים בעצימות נמוכה.

בארגון כוח לעובדים אמרו היום כי ישהו את השביתות שתוכננו השבוע לנוכח "התקדמות במו"מ לשינוי תנאי הנהגים". הנהגים מצפים שגם החברות יירתמו בנוסף לתקציב שמקצה משרד התחבורה. לפי הארגון, "אנו עדים לרוח של שינוי. מחויבים למצות את המו"מ בכדי להקל על הנוסעים, אך לא נמכור את הנהגים תמורת פירורים". 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "בשנה זו, משרדנו הצליח לייצר רשת ביטחון במטרה להוביל לשיפור מיידי של הנהגים והנהגות, וכעת הדבר תלוי גם בוועדים ובמפעילי התחבורה הציבורית כדי להגיע להסכמות ולייצר יציבות ושיפור שירות לציבור הנוסעים והנוסעות. יצוין כי במטרה להגיע לפתרון ממשי, משרד האוצר צריך להיענות לדרישות שרת התחבורה ומשרדה בנושא זה וכי בתקציב 2023 יש צורך במענה מערכתי לשיפור תנאי העסקתם ושכרם של נהגי ונהגות האוטובוסים הקיימים וגם לגיוס של כ- 4000 נהגים נוספים, המהווים את עמוד התווך של התחבורה הציבורית".