אחרי חודש של עיכוב, סגן השר קארה מנסה להשיג קרדיט על תיקון הטיילת בטבריה

החלטת הממשלה להקצות כספים לתיקון הטיילת בעיר טבריה אושרה רק היום, לאחר לחצים כבדים ויותר מחודש אחרי הסופה שגרמה להרס • "בחברה הממשלתית לתיירות שוכבים 70 מיליון שקלים לתיקון הטיילת", אמר ליברמן לפני כשבועיים • עכשיו, כשהוחלט על העברת הכסף - סגן השר אביר קארה יצא בהודעה חגיגית על הובלת תוכנית הסיוע - למרות שמשרד רה"מ התמהמה גם הוא בהעברת הכספים

סגן השר אביר קארה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
סגן השר אביר קארה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ראש הממשלה בירך וסגנו מיהר לגזור קרדיט, אך במשך למעלה מחודש עוכבה החלטת הממשלה שנועדה להקצות כספים לתיקון הטיילת בעיר טבריה ואושרה רק היום (א') לאחר לחצים כבדים. ב-15 במאי פגעה בטבריה סופה שהחריבה את הטיילת בעיר התיירותית ופגעה בעסקים רבים, מאז חיזר ראש העיר אחרי הפוליטיקאים בניסיון לגייס את הכספים הנדרשים לשיפוצים, השרים הגיעו לסייר, ראו מקרוב את הדרוש תיקון, הבטיחו למצלמות אך הכסף איחר להגיע.

מאחורי הקלעים שיתפו פעולה שרי התיירות יואל רזבוזוב ושרת הפנים איילת שקד כדי לגייס את הכסף ואף ניסו לרתום להחלטת הממשלה את משרד הנגב והגליל. גם ח"כ אופיר סופר מהציונות הדתית העלה את הנושא בהצעה לסדר וביקש את התייחסות המשרדים כדי להאיץ את הטיפול בעיר הצפונית. אלא שאז התגלה ששר האוצר ויו"ר ישראל ביתנו מסרב להעביר את התקציב בטענות שונות מכך שיש דיוני תקציב, נדרשות בחירות בעיר וגם כפי שאמר לשאלת גלובס לפני שבועיים: "בחברה הממשלתית לתיירות שוכבים 70 מיליון שקלים לתיקון הטיילת. גם כשיש נזקי טבע לפני שרצים למשרד האוצר יש חברה לתיקון נזקי טבע וחברות ביטוח. לא ברור לי על בסיס מה ה-90 מיליון ולמה דווקא 90 מיליון?".

בינתיים נרתמו להעברת התקציב גם במשרד ראש הממשלה ו-100 מיליון שקלים אמורים היו לעבור לקופת העיר טבריה. אלא שאז התגלה כי במשרד האוצר, אגף תקציבים לא משתתפים באישור הסיוע ומשרד ראש הממשלה משך את ידו וגם חלק מהתקציב שהעמיד לטובת תוכנית הסיוע בגובה 14 מיליון שקלים. העובדה כי הכסף לא עבר ממשרד רה"מ לא מנע מסגן השר אביר קארה לצאת בהודעה חגיגית על הובלת תוכנית הסיוע.

"בעקבות נזקי הסערה בחודש שעבר בעיר, החלטנו לקדם החלטת ממשלה ייעודית לעיר טבריה שתכלול את שיקום הטיילת, חיזוק המבנים, תמרוץ ועידוד פרוייקטים תיירותים. נשקם את נזקי הסערה ונרתום את המגזר העסקי כשותפים. יחד נהפוך את טבריה לפנינה תיירותית של מדינת ישראל", הודיע קארה ביום שישי האחרון בצירוף תמונות מההריסות בעיר.

"קרה פה אסון"

הבוקר כאמור הממשלה אישרה את הסיוע בגובה 87 מיליון שקלים שהכין משרד התיירות. על פי התוכנית, 81 מיליון שקלים יועברו לטובת שיקום ופיתוח המרחב התיירותי לרבות שדרוג ופיתוח כולל של טיילת יגאל אלון וקו החוף, תוך התאמת העבודות למשבר האקלים והתמודדות עם מזג אוויר קיצוני, ושיקום נזקי הסערה. בנוסף סיוע יועבר לטובת ניקוי החופים והסחף, חיזוק מעקות, תיקון מרצפות ועוד בשווי 3.5 מיליון שקלים. וכן שני מיליון שקלים נוספים יועברו להתמודדות עם נזקי הסערה הישירים בחופים באיגוד ערים כנרת שניזוקו בסערה.

עוד הוחלט על הקמת תחנת מדידה מטאורולוגית והצבת מד גלים, שיוכלו להתריע מבעוד מועד על אירועים כאמור בהשקעה של חצי מיליון שקלים. שר התיירות, יואל רזבוזוב אמר "מהרגע הראשון היה ברור שעלינו לסייע מהר ככל שאפשר ולא להשאיר את טבריה לבד ועם נזקי הסופה - וכך עשינו. יחד עם שרת הפנים איילת שקד, אנו מעבירים החלטת ממשלה לשיקום ופיתוח התיירות בטבריה. קרה פה אסון ואנחנו צריכים להכין את טבריה כמה שיותר מהר לקראת עונת התיירות, כדי להחזיר לתושבי העיר ולבעלי העסקים בטבריה את פרנסתם״.

שרת הפנים, איילת שקד, גם היא ברכה על ההחלטה: "כפי שהבטחנו, אני שמחה שבסופם של מאמצים רבים הצלחנו לתקצב את הסיוע לנזקי הסופה הקשה שפגעה משמעותית בטבריה. טבריה היא אחת מעריי התיירות החשובות שיש לנו בארץ ומוטלת עלינו האחריות להחזיר את המצב על כנו".

יו"ר הוועדה הממונה וראש העיר בפועל, בועז יוסף, בירך על ההחלטה ואמר "זהו אירוע מכונן וחשוב בתולדות טבריה. אין ספק שהחלטת הממשלה תביא לשינוי משמעותי באזור התיירותי בעיר ותהפוך את טבריה לעיר תיירותית מרכזית במדינת ישראל. אני מברך ומוקיר תודה".

מטעמו של סגן השר אביר קארה נמסר בתגובה לכתבה: "ההחלטה הזו היא פרי של עבודה משותפת בין מספר משרדים: תיירות, פנים משרד ראש הממשלה, נגב גליל ואוצר. סגן השר קארה הוביל את התיאום בין המשרדים והביא לקבלת ההחלטה ההיסטורית הזו. לאחר עשורים של הזנחה של העיר טבריה, ממשלת ישראל פועלת לקידום העיר ועושה את זה בשיתוף פעולה הדוק ופורה בין המשרדים הרלוונטיים".