הטבות המס נתקעו: אלפי דירות תמ"א 38 עלולות להתעכב

ההטבות שניתנו במסגרת חוק ההסדרים פקעו כבר לפני חצי שנה, אך בממשלה לא טרחו לחדש אותן עד היום • בכיר באוצר: "דחו את הנושא, וכעת לא ברור מה יהיה איתו"

שרת הפנים איילת שקד / צילום: מארק ישראל סלם - הארץ
שרת הפנים איילת שקד / צילום: מארק ישראל סלם - הארץ

הטבות המס הגלומות בתמ"א 38, שפקעו בסוף השנה שעברה ונמשכות כתוצאה מהסדר של רשות המסים, נתונות עתה, עם התפזרות הכנסת והיציאה לבחירות בסכנה מוחשית שלא יחודשו.

תמ"א 38 היא עסקת קומבינציה של נדל"ן. במסגרתה, בעלי הדירות נותנים ליזם את זכויות הבנייה החלות מכוח התמ"א על המבנה שלהם, ובתמורה מקבלים תוספת שטחים לדירות שלהם, חיזוק המבנה והשבחות נוספות. זה אמור היה לחייב אותם במס שבח על התמורה שמעניק להם היזם. בנוסף, ההטבות כוללות גם פטור ממע"מ שהיו אמורים בעלי הדירות לשלם בעבור שירותי הבנייה שהם מקבלים מהיזם. מדובר בהטבות, שעשויות להסתכם במאות אלפי שקלים.

הסדר קטן, אך הכרחי

כאמור, ההטבות שניתנו במסגרת חוק הסדרים פקעו כבר לפני חצי שנה, אך בממשלה לא טרחו לחדש אותן עד היום. רשות המסים הודיעה עוד בסוף 2021, כי תמשיך את מתן ההטבות, ואולם ברור היה כי מדובר בהסדר זמני, וכי יש צורך להאריך את ההטבות במסגרת חקיקה מסודרת.

למרות זאת, רק לפני כשלושה שבועות אישרה הכנסת בקריאה ראשונה את הארכת תוקף הטבות המס במיזמי תמ"א 38 עד לאוקטובר. זאת, בעוד שהמועצה הארצית לתכנון ולבנייה האריכה את תוקף התמ"א עד לאוקטובר 2023. הסיבה לזה היא, ששרת הפנים איילת שקד דאגה לאורך הדרך לכרוך את הארכת התמ"א וההטבות מכוחה באישור המתווה שלה שאמור להחליף את תמ"א 38. מרגע שנתקע קידום המתווה - נתקע גם קידום הארכת ההטבות.

"מדובר בנושא פשוט וקל, ואולי בגלל זה הוא נשכח ונדחה, ועכשיו לא ברור מה יהיה איתו", מעריך בכיר באוצר. לאור הדברים ברור כי גם הצעת החוק שעברה קריאה ראשונה תצטרך לעבור עדכון תאריכים, ואולם גורמים טוענים כי ההתנהלות הזו של משרד הפנים לכרוך את חידוש ההטבות לתמ"א (שבלעדיהן אין שום משמעות להארכת התמ"א) באישור מתווה שקד הביאה לכך שממתינים קודם לאישור מתווה השרה ורק לאחר מכן ינסו לקדם את חקיקת ההטבות.

השוק עלול לומר את שלו

מתווה שקד נמצא ברשימת החוקים שאמורים לעבור בתקופה הקרובה, ועל כן ייתכן שגם הטבות המס יועברו. אבל בינתיים השוק עלול לומר את שלו, ואם ההטבות לא יחודשו בקרוב, פרויקטים של אלפי יחידות דיור עלולים להתעכב ודיירים סרבנים יוכלו לקבל חיזוק מהממשלה לכך שאינם רוצים שבמבנים שלהם ייערך תמ"א 38.