73 חוקים חדשים ושיא בח"כים נורבגים: כך נראתה הכנסת שפוזרה במספרים

הכנסת ה-24 פוזרה אחרי שנה ושלושה חודשים בלבד • מה היה בה? חוק הסדרים חסר תקדים, מפלגה ערבית בקואליציה, שלוש העלאות מסים ורק ראשת מפלגה אחת • וכמה מחברי הכנסת עשויים להישאר בחוץ?

מליאת הכנסת היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
מליאת הכנסת היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ושוב זה היה קצר: שנה ושלושה חודשים בלבד לאחר השבעתה הכנסת ה-24 הצביעה הבוקר ברוב קולות על פיזורה בדרך למערכת בחירות נוספת.

הכנסת ה-24 הספיקה להעביר חוק תקציב ואפילו חוק הסדרים גדול במיוחד אלא שהמהלך שנועד לספק יציבות לקואליציה, נזכר כמהלך האחרון שבוצע בתיאום מלא בין 61 חבריה. מאז מי שהכתיבו את סדר היום היו בעיקר חברי האופוזיציה וחוקים רבים נערמו על שולחן המליאה בין משבר פוליטי אחד למשנהו.

ממשלת השינוי, בניגוד גמור למה שקרה בכנסת, דווקא הצליחה לתפקד ולקדם יוזמות ומינויים עד לרגע שבו בשבוע שעבר הודיע בנט על הסיום. לאור הלחצים שהופעלו עליו מצד חבריו לסיעה נאלץ בנט להחליט האם הוא עצמו יקבע את התנאים בהם הממשלה בראשותו תיפול או להמתין להכרעת חברו ח"כ ניר אורבך. הוא בחר באפשרות הראשונה, קיצר עוד יותר את ימיה של הכנסת והכניס את לפיד ללשכת ראש הממשלה.

נפתלי בנט, לאחר הודעתו על פרישה אמש / צילום: רפי קוץ
 נפתלי בנט, לאחר הודעתו על פרישה אמש / צילום: רפי קוץ

לסיכום הכנסת ה-24, נתונים נבחרים שמספרים מה היה פה:

452.5 מיליארד שקל - גובה התקציב שאושר לשנת 2022 אחרי שנתיים שבהן לא אושר תקציב בכנסת.

73 - הכנסת חוקקה בקריאה שנייה ושלישית 73 חוקים בלבד נכון לכתיבת שורות אלו, מתוך 4,310 חוקים סך הכל שהגישו חברי הכנסת החרוצים בשנה ושלושה חודשים האחרונים.

70 הצעות ו-50 תיקוני חקיקה - אלו המספרים שמאחורי חוק ההסדרים חסר התקדים בהיקפו שהציג שר האוצר ליברמן לכנסת לפני שפוצלו ממנו חלק מהנושאים לחקיקה נפרדת.

19 - הכנסת ה-24 שברה שיא ישראלי במספר חברי הכנסת הנורבגים. 19 ח"כים בסך הכל מכל מפלגות הקואליציה כיהנו וימשיכו לכהן גם לתוך תקופת הבחירות ולמרות שהכנסת לא תתפקד ואין הצדקה למעשה לתשלום 19 משכורות עודפות על חשבון אזרחי ישראל.

4 - לראשונה מפלגת ערבים (שאינה "לוויין" של מפא"י) הייתה שותפה מלאה בקואליציה גם אם לא ממשלה. ארבעת חברי רע"ם בראשות מנסור עבאס שברו שיא ישראלי כשהסכימו להצטרף לקואליציה אך יצרו גם לא מעט חיכוכים על בסיס שוטף עם שותפיהם מימין לקואליציה.

מנסור עבאס במליאת הכנסת, היום / צילום: רפי קוץ
 מנסור עבאס במליאת הכנסת, היום / צילום: רפי קוץ

3 העלאת מסים -שר האוצר אביגדור ליברמן לא היסס ונקט בשורה של מהלכים להעלאת המיסים עם כניסתו לתפקיד בשלושה תחומים: מס הקולה על שתייה ממותקת, מס החד פעמי ומס על סיגריות אלקטרוניות שבוטל במליאה.

2 - הממשלה לא הספיקה להוריד את מחירי הדיור אבל כן להכריז על שתי רפורמות בתחום שנועדו לבלום את עליית המחירים. מיותר לציין שחלק מהצעדים כלל לא בוצע בשל הפלונטר הפוליטי.

1 - ראשת מפלגה אחת בין גברים רבים. ח"כ והשרה מרב מיכאלי הייתה לאישה היחידה שעמדה בשנה החולפת בראש מפלגה בכנסת ה-24. בשנה הבאה אולי תצטרף אליה איילת שקד במידה שתעבור את אחוז החסימה.

1 - ח"כ עמיחי שיקלי שסרב לתמוך בהקמת הממשלה הופרש מסיעת ימינה של בנט רק לקראת סוף כהונתה מאחר שבימינה השתמשו בשיקלי לצורך חישובים מספריים שנועדו להראות בסיס תמיכה רחב יותר בקואליציה.

25% - על פי ההערכות במערכת הפוליטית לפחות רבע מחברי הכנסת לא ייבחרו שנית לכנסת הבאה בשלל מפלגות שצפויות לשנות את פניהן - המפלגות הדמוקרטיות שבהן ייערך פריימריז וגם ביתר המפלגות שבראשן עומד גם מעצב המפלגה.