לאן הולך הביטקוין? התחזית של כלכלני דויטשה בנק

לענק הבנקאות הגרמני דויטשה בנק יש תחזיות אופטימיות יחסית למטבע הקריפטו המוביל שצולל בימים אלה אל מתחת ל-20 אלף דולר, אבל מי שמצפה שהוא יחזור לרמות של 2021 ככל הנראה יתאכזב • הביטקוין רחוק כבר ביותר מ-70% מהשיא

הביטקוין רחוק ביותר מ-70% מהשיא בנובמבר / צילום: Shutterstock
הביטקוין רחוק ביותר מ-70% מהשיא בנובמבר / צילום: Shutterstock

אנליסטים של דויטשה בנק ניתחו את מצבו של הביטקוין ופרסמו את מסקנותיהם לגבי עתידו של מטבע הקריפטו המוביל. לפי הערכותיהם, הביטקוין צפוי להגיע עד סוף השנה לשווי של 28 אלף דולר ואף עשוי לטפס מעבר לכך בעקבות מדד ה-S&P 500, אם המדד אכן יתאושש ויתחיל בתיקון מעלה.

הביטקוין מעולם לא נחשב במיוחד לחוף מבטחים בעבור המשקיעים, גם אם חלקם קיוו לכך, והנפילה שלו יחד עם השווקים המסורתיים בחודשים האחרונים מוכיחה זאת ביתר שאת. "המטבע הדיגיטלי דומה יותר ליהלומים, שהם נכס משווק מאוד, מאשר לזהב - סחורה יציבה ובטוחה", כך ציינו צמד האנליסטים מריון לבור וגלינה פוזדניקובה, על פי דיווח שפורסם בבלומברג.

ביטקוין , כזכור, המטבע הווירטואלי הגדול בעולם, צנח בשנת 2022 יחד עם השווקים, בין השאר על רקע החששות מפני העלאות הריבית והאינפלציה. בענק הבנקאות וההשקעות הגרמני דויטשה בנק מעריכים עלייה של יותר מ-30% בביטקוין עד סוף השנה (בהשוואה לרמתו ביום רביעי האחרון, אז צנח אל מתחת ל-20 אלף דולר), אך חשוב לציין שאפילו אם יטפס לנקודת המחיר הזו, הביטקוין עדיין יהיה נמוך ביותר ממחצית מהשיא שלו בנובמבר אשתקד. 

ביצועים נמוכים יותר משל מניות, אג"ח וסחורות

מאז נובמבר שוק המטבעות הדיגיטליים מתנהל יותר ויותר בקורלציה עם מדדי נאסד"ק 100  עתיר הטכנולוגיה וה-S&P 500 , כך אמרו האנליסטים. הם צופים שמדד ה-S&P יתאושש לרמות ינואר עד סוף השנה, וכי הביטקוין עשוי להצטרף אליו.

עד כה המטבע כאמור לא הצליח לעמוד בתקוות של המומחים והכלכלנים שלפיהן הוא יתגלה כמפלט למשקיעים, כאשר רשם הפסדים של כ-60% מתחילת השנה. באופן כללי, ניכר כי מטבעות הקריפטו הפגינו ביצועים נמוכים יותר ממניות, אג"ח וסחורות, שכן הסרת הנזילות העודפת על ידי הבנקים המרכזיים הגדולים יצרה לחץ כלפי מטה על המחירים שלהם. הזהב, לעומת זאת, החזיק מעמד הרבה יותר טוב.

כדי להסביר את השוואת הביטקוין דווקא ליהלומים, הזכירו צמד האנליסטים של דויטשה בנק את דה בירס, שחקנית מרכזית בתחום היהלומים, שהצליחה לשנות את תפיסת הצרכנים לגבי יהלומים הודות למאמצי הפרסום והשיווק שלה. "באמצעות שיווק רעיון ולא מוצר, הם בנו בסיס איתן לתעשייה של 72 מיליארד דולר בשנה, שבה הם שלטו בשמונים השנים האחרונות. מה שנכון ליהלומים, נכון לגבי סחורות ושירותים רבים, כולל ביטקוין", אמרו.

האנליסטים גם מצביעים על כמה מהצרות שאחזו בשוק הקריפטו בשבועות האחרונים, כולל סערה בקרנות גידור מסוימות של נכסים דיגיטליים.

"לייצב מחירים של מטבעות דיגיטליים זה קשה משום שאין מודלים נפוצים של הערכת שווי כמו אלה במערכת ההון הציבורי. בנוסף, שוק הקריפטו מבוזר", אמרו. "הנפילה החופשית של הקריפטו יכולה להימשך בגלל מורכבות המערכת".