יו"ר ועדת הכספים: "מעבר להוצאה חד פעמית על הבחירות, המצב בו אנחנו נמצאים כנראה בשנת 2023 ללא תקציב זה מצב מאוד מדאיג"

אלכס קושניר, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת השתתף בכנס השנתי של לשכת רואי החשבון, שם ניהל שיחה עם נשיא הלשכה, חן שרייבר, בנושאי מאקרו כלכלה ומשבר הדיור • "ישראל חייבת תכנון כלכלית ותקציב", הדגיש קושניר

יו''ר ועדת הכספים, ח''כ אלכס קושניר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת הכספים, ח''כ אלכס קושניר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"המצב אליו נקלענו במדינה מדאיג מאוד. אנחנו אחרי שלוש וחצי שנים ללא תקציב. מעבר להוצאה חד פעמית על הבחירות, המצב בו אנחנו נמצאים כנראה נהיה בשנת 2023 ללא תקציב זה מצב מאוד מדאיג, בנוסף לצונאמי הכלכלי שרואים גם בחו"ל. ישראל חייבת תכנון כלכלית ותקציב" - כך אמר אמש (א') יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר בכנס השנתי של לשכת רואי החשבון באילת. קושניר ציין עוד, כי הוא מאמין שחוק המטרו עדיין יכול לעבור גם בכנסת הנוכחית.

הכנס מתקיים תחת עננת פירוק הממשלה ופיזור הכנסת ובאווירת בחירות מובהקת. במהלך השבוע הקרוב עתידים להדרים לאילת שורת פוליטיקאים בכירים ולהתחיל את קמפיין הבחירות שלהם מול ציבור רואי החשבון, ביניהם שר המשפטים גדעון סער, שרת התחבורה מרב מיכאלי, שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש כהן, חברת הכנסת אפרת רייטן, ח"כ משה גפני ואחרים.

קושניר השתתף בשיחה "אחד על אחד" על מאקרו כלכלה ומחירי הנדל"ן עם נשיא לשכת רואי החשבון, חן שרייבר. לדבריו, "פתרון מלא ונכון בשוק הנדל"ן - זה היצע והיצע והיצע".

שרייבר התייחס למחירי הדיור, כי "בסוף השוק מנצח והמחרים ממשיכים לעלות לבוא ולהגיד שחררו קרקעות זה קלישאה שוק השכירות לא צריך להיות אצל הממשלה, השיטה הזו לא עובדת וצריך לקחת את היזמים, לדחוק אותם לפריפריה להוציא אותם מאזורי הביקוש ולחייב אותם להציע שכירות בדירות החדשות לתקופה של 20 שנה. המדינה תממן את הכדאיות שלהם. המדינה תתמן את השאר".

עוד אמר שרייבר, כי על המדינה לממן מכיסה תמ"א 38 בפריפריה. "קבלן או יזם שבא לעשות תמ"א בקריית אונו או ברמת גן, בונה עוד שתי קומות, משלם לדיירים שכר דירה ושלום על ישראל. אבל מה לגבי יזם שרוצה לעשות תמ"א בקריית שמונה או באופקים? איזה תמריץ יש לו? הרי אין ביקוש באזורים הללו. מצד שני, אומרים שאין קרקעות לבנייה, נכון? אז בבקשה הנה פתרון שעונה על הצרכים של כולם: המדינה תשא בכל העלויות הנלוות לתוספות הכרוכות בת"א - באופן שיתמרץ יזמים לעשות תמ"א בפריפריה וישחרר עוד אלפי דירות תוך זמן קצר".

לדברי יו"ר ועדת הכספים, חלק מהפעולות של הממשלה סייעו לשוק הנדל"ן: "בניתוח הסיבות רואים את התוכנית למשתכן שדחתה ביקושים ואנחנו מתמודדים באמצעות ההיצע עם זה, אנחנו מובילים בשיווק ואתרי בניה וזה הדרך לפתרון. חוק התקציב ירדה משמעותית הרגולציה, לאפשר בניה ברישוי עצמי וגם המטרו שעבר לפני כמה ימים, נועדו לבלום את מחירי הדיור".