רפורמת החקלאות יוצאת לדרך: נחתם הסכם עם נציגי החקלאים

במסגרת ההסכם של משרד החקלאות עם נציגי החקלאים, ייפתח הייבוא בהדרגתיות לחלק מהפירות והירקות, והחקלאים יקבלו רשת ביטחון בדמות תמיכה ישירה בגובה של 700 מיליון שקלים • שר החקלאות עודד פורר: "כולם הבינו שהם חייבים להיכנס מתחת לאלונקה במאבק ביוקר המחייה"

עודד פורר, שר החקלאות / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
עודד פורר, שר החקלאות / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ההצבעה על ביטול צווי המכס בוטלה ונחתם הסכם בחקלאות: משרד החקלאות חתם הערב (ב') על הסכם עם נציגי החקלאים שיאפשר את המשך קידום הרפורמה בחקלאות.

במסגרת ההסכם ייפתח הייבוא בהדרגתיות לחלק מהפירות והירקות, והחקלאים יקבלו רשת ביטחון בדמות תמיכה ישירה בגובה של 700 מיליון שקלים. עוד נקבע כי יבוטלו מרבית האגרות על עובדים זרים. בנוסף לכך, יעלו את הסכום שמותר לחקלאי לנכות בגין מגורי העובדים.

בתחום הגנת הצומח הוסכם כי מי שיקבע את התקנות יהיו אנשי משרד החקלאות והמנגנון יופקע מידיהם של החקלאים. התקנות החדשות יובאו לאישור הכנסת. כמו כן, הוסכם שהממשלה תעביר את חוק סימון ארץ המקור וחוק עידוד השקעות הון בחקלאות. במהלך היום התקיים מו"מ מתמשך בין הצדדים, כאשר במקביל מובילי המאבק בכנסת רם שפע ואלון שוסטר ארגנו מצביעים שיתנגדו לצווים במידה שהם יובאו להצבעה אם המשא ומתן ייכשל.

"לא בטוח שנראה הוזלה"

שר החקלאות עודד פורר בירך על ההסכם ואמר "כולם הבינו שהם חייבים להיכנס מתחת לאלונקה במאבק ביוקר המחייה. חברי הכנסת יחזרו בהם מהבקשה לבטל הורדת המכסים, החקלאות תזכה בתמיכה משמעותית לעידוד השקעות הון, חדשנות ומו"פ ואזרחי ישראל יזכו בתוצרת חקלאית מגוונת, זולה יותר ולאורך כל השנה".

יו"ר התאחדות האיכרים ונשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי: "מדובר בהסכם היסטורי לענף החקלאות לאחר משא ומתן אינטנסיבי וקשה. ההסכם מצמצם את הפערים העמוקים שהיו בינינו לבין משרד האוצר ומקנה כלים לחקלאים, המתקרבים לתחרות הוגנת, אך גם הם ייבחנו לאורך זמן. ההסכם יוריד נטל כבד מכתפי החקלאים ויאפשר למדינת ישראל לשמר את הביטחון התזונתי בכל הקשור לענף הצומח". אמיתי הוסיף: על אף ההסכם, ככל שהממשלה לא תשכיל לטפל במקביל בריכוזיות בענף הקמעונאי/סיטונאי, לא בטוח שנראה הוזלה לצרכנים".

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "טוב שהממשלה הבינה את חשיבות החקלאות המקומית ואת חשיבות החקלאים הישראלים, בוודאי בתקופה בה מדינות בכל העולם דואגות לייצור עצמי של מזון ולאי-תלות במדינות אחרות לאספקת מזון וזאת כדי לדאוג לבטחון תזונתי לאזרחיה. אני מודה לשרי החקלאות והאוצר על שלאחר הליך ארוך הגיעו יחד איתנו להבנות משותפות למען תושבי ישראל וחקלאיה. אני מודה לשותפי להנהגה החקלאית, לחברי השדולה החקלאית בכנסת, לעמיתי החקלאים ולכל מי שסייע להסכמים לקרום עור וגידים. נמשיך לעבוד באופן יומיומי כדי לקדם את החקלאות הישראלית".