ארה"ב: הירידה במחירי הסחורות מעלה תקוות שהאינפלציה הגיעה לשיא

נפט, חיטה, גז טבעי, עץ, תירס וחומרי גלם אחרים סיימו רבעון סוער קרוב או נמוך מהמחירים של מרץ

חיטה. ירדה ביותר משליש במחיר מאז תחילת מאי / צילום: Shutterstock
חיטה. ירדה ביותר משליש במחיר מאז תחילת מאי / צילום: Shutterstock

ירידה במחירים של מגוון חומרי גלם - תירס, חיטה, נחושת ועוד - מעוררת תקוות שמקור משמעותי של לחץ אינפלציוני אולי מתחיל להשתחרר.

● לשווקים הייתה מחצית ראשונה איומה - אבל המצב בהמשך 2022 עלול עוד להחמיר 
● עזבו מיתון, צריך להתכונן למלחמת המטבעות ההפוכה

מחירי הגז הטבעי עלו ביותר מ־60% לפני שירדו בחזרה לקראת סוף הרבעון ב־3.9%. מחירי נפט גולמי אמריקאי ירדו משיא גבוה מ־120 דולר לחבית וסיימו במחיר של כ־106 דולר. חיטה, תירס ופולי סויה כולם סיימו את הרבעון השני זולים יותר ממה שהיו בתחילת מאי. החיטה ירדה ביותר משליש במחיר מאז תחילת מאי. מחירי בנצ'מרק לחומרי בניין כמו נחושת ועץ ירדו ב־22% וב־31%, בהתאמה, בזמן שלסל של מתכות תעשייתיות הנסחרות בלונדון היה הרבעון הגרוע ביותר מאז המשבר הכלכלי של 2008.

אמנם, חומרי גלם רבים נותרו יקרים ביחס למחירים ההיסטוריים שלהם. ויש נושאים של היצע וביקוש המניעים את ירידות המחירים, החל משריפה במסוף ייצוא גז בטקסס ועד מזג אוויר טוב יותר לגידול תבואה. אבל חלק מהמשקיעים מתחילים לראות את שינוי המגמה גם כסימן לכך שמאמצי הפדרל ריזרב להאט את הכלכלה גורמים לירידה בביקוש.

"התמתנות מחירי הסחורות מהווה עדות ברורה לכך שהאינפלציה מתקררת", אמר לוט נבלייה, מנהל השקעות ראשי בחברת ניהול הכספים Navallier & Associates שמושבה ברנו, נבאדה.

סחורות עוררו עניין רב בוול סטריט, שם משקיעים צופים אל שווקים תנודתיים של חומרי גלם על מנת להעריך את האינפלציה ומשקיעים בהם כדי להתמודד עם ההשפעה של עליית מחירים בשאר תיק ההשקעות.

מניות של חברות העוסקות בסחורות היו בין המקלטים הבטוחים הבודדים בחצי השנה הגרועה ביותר למניות מזה כמה עשורים. למרות שירדו משיאים שקבעו מוקדם יותר ברבעון, מחירי המניות של יצרניות הנפט אקסון מוביל ו־Occidental Petroleum Corp סיימו את השנה בעלייה של 40% ו־103%, בהתאמה. יצרנית הדשן Mosaic Co עלתה ב־20%. חברת הסחר בדגנים Archer Daniels Midland Co עלתה ב־15%.

רמזים לגבי קצב העלאות הריבית

השבוע משקיעים ינסו לפרש את הפרוטוקול של פגישת נגידי הפדרל ריזרב מ־14-15 ביוני, שצפוי להתפרסם ביום רביעי, ויחפשו רמזים לגבי הקצב של העלאות הריבית בהמשך השנה. הפד מנסה למתן את האינפלציה הגבוהה ביותר מאז תחילת שנות ה־80 על ידי הקטנת הביקוש מבלי להטות את הכלכלה לעבר מיתון.

סוחרים ואנליסטים אומרים שחלק מהירידה במחירי הסחורות יכולה להיות קשורה לנסיגת המשקיעים שלפני כן עטו על השווקים כדי לקנות דלק, מתכות וגידולים חקלאיים כגידור נגד האינפלציה. אסטרטגית הסחורות של ג'י פי מורגן צ'ייס טרייסי אלן אומרת שכ־15 מיליארד דולר נמשכו מחוזים עתידיים על סחורות בשבוע שנגמר ב־24 ביוני. זה היה השבוע הרביעי ברציפות בו הכסף נע בכיוון הזה, מה שהביא את סך כל המשיכה מסחורות השנה לכ־125 מיליארד דולר, שיא עונתי שעבר אפילו את הבריחה מסחורות ב־2020 כשכלכלות העולם נסגרו.

"אני לא יודע אם המדיניות של הפד האטו את הכלכלה אבל זה מה שמנהלי כספים מהמרים עליו", אמר קרייג טרנר, סוחר בסחורות ב־StoneX Group.

חלק ניכר מעליית המחירים היה קשור למגבלות היצע שנוצרו בגלל סגרי המגפה, אירועי מזג אוויר בשנה שעברה שפגעו ביבולים ושתו את עתודות הדלק, והמלחמה באירופה. הלחצים האלה הוקלו, אם כי זעזועים בשרשראות אספקה עדיין גורמים למחירים לעלות ולרדת.

מנהל האינפורמציה על אנרגיה אמר בשבוע שעבר שתפוקת הנפט בארה"ב הגיעה לממוצע של 12.1 מיליון חביות ביום בשבוע שנגמר ב־24 ביוני, הרמה הגבוהה ביותר מאז אפריל 2020 כשהכלכלה נכנסה לסגר וחברות ייצור סגרו בארות נפט.

הנזק משריפה בחודש שעבר באחד המתקנים הגדולים ביותר במדינה לייצוא גז טבעי נוזלי הותירה כמות רבה מהדלק הזה, המשמש לייצור חשמל ולהנעת מכונות תעשייתיות, לשוק האמריקאי והקלה חששות לגבי מחסור בחורף. מלאי הגז הטבעי ב־48 המדינות הדרומיות היה נמוך ב־12.5% מהממוצע לחמש שנים בפעם הראשונה בשנה, שיפור ממחסור של בערך 17% במרץ, כך נמסר מסוכנות האנרגיה הבינלאומית.

דנה חקלאית מוצלחת

מזג אוויר טוב יותר לגידולים בארה"ב, אירופה ואוסטרליה מעורר תקוות ששנה חקלאית מוצלחת במיוחד תפצה על החיטה, התירס והשמן הצמחי שנותרו נטושים באוקראינה מאז שרוסיה פלשה אליה. מחירי הדגנים וזרעים להפקת שמן זינקו לאחר הפלישה אבל ירדו בחזרה לרמה בה היו לפני ההתקפה בסוף פברואר או אפילו זולים מזה.

שיעורי משכנתה גבוהים יותר ציננו את השוק לבתים חדשים ופוצצו את הבועה שהייתה במחירי עץ לבניין בזמן המגפה. בינתיים, סגרי הקורונה בסין ושינוי בדפוס הצריכה של צרכנים אמריקאים ממוצרים לשירותים, כמו נסיעות ובידור, ציננו את התחזיות לגבי הביקוש לכותנה ולנחושת.

למרות הנסיגות האלה, עדיין יש מי שרואים סחורות כהימור בטוח באמצע שנה שהייתה גרועה למניות ולאג"ח.

אנליסטים של ג'י פי מורגן אומרים שמלאי ברחבי העולם נותר נמוך ומייעצים רכישה של חוזים עתידיים בחקלאות. הם צופים שסל המורכב מסחורות ייצר החזרים של 10% עד סוף הקיץ ו־5% עד סוף השנה.

נבלייה אמר שהוא מחזיק במניות של חברות קידוח נפט, ספנות, יצרניות דשן ולולנים (מגדלי תרנגולות). "אני יודע שהמחירים הגיעו לשיא, אבל המחירים באופן כללי גבוהים", אמר. "כך שאני מתחיל את הרבעון השני עם תחמושת במחסנית".