האם הדלק והחשמל היו יקרים יותר אצל נתניהו, ומה הייתה הסיבה?

גם אצל נתניהו היו שנים של תעריפי חשמל ודלק גבוהים. מה הייתה הסיבה? • המשרוקית של גלובס

אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו, סיון כהן וגדעון אוקו, 103FMי, 30.6.22 / צילום: יוסי זמיר
אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו, סיון כהן וגדעון אוקו, 103FMי, 30.6.22 / צילום: יוסי זמיר

יוקר המחיה הוא בינתיים אחד הנושאים העיקריים שסביבם נסובה מערכת הבחירות. כששר האוצר אביגדור ליברמן התראיין ב-103FM הוא התבקש להתייחס לנושא, ואמר, בין היתר, כך: " בתקופה של נתניהו מחיר החשמל והדלק היה יותר גבוה מאשר היום ואז לא היה כזה משבר עולמי (כפי) שאנחנו חווים בימים האלה".

ליברמן בעצם מעלה כאן שני טיעונים. הראשון נוגע לגובה התעריפים כיום אל מול תעריפי השיא בתקופת נתניהו, והשני נוגע לגורם לתעריפים הללו - אז ועכשיו. ראשית לתעריפים. כיום תעריף החשמל לצרכן ביתי עומד על כ-52.5 אגורות לקוט"ש (קילו-ואט שעה). מה היה השיא בתקופת נתניהו? ליברמן הזכיר את 2012 ו-2014 כנקודות שיא, אולם השיא היה דווקא ב-2013, אז עמד תעריף החשמל על 63.8 אגורות לקוט"ש. כלומר, השיא עדיין לא נשבר, אם כי בימים האחרונים דווח על העלאה מתוכננת של תעריף החשמל, כך שלא מן הנמנע שגם זה עוד יקרה.

ומה לגבי הדלק? גם כאן, ליברמן צודק שהשיא שאליו הגיע מחיר הדלק בתקופת נתניהו עדיין לא נשבר. על פי נתוני משרד האנרגיה, בספטמבר 2012 עמד מחיר הדלק על 8.28 שקל לליטר, לעומת 8.08 שקל לליטר - תעריף השיא הנוכחי (יולי 2022).

עד כאן הפרטים היבשים והקלים יחסית לבדיקה ולהבנה, שבהם ליברמן צודק. אבל מה לגבי החלק של אשמת כל אחת מהממשלות? "אז לא היו כזה משבר עולמי", מצטדק ליברמן, ובעצם מזכיר לנו נתון חשוב שהפוליטיקאים משני הצדדים, כל אחד בהתאם לפוזיציה שלו, מעלים רק כשזה נוח להם. גם מחירי החשמל וגם מחירי הדלק הם תוצר של נוסחאות קבועות, שמותירות בידי הממשלה המכהנת מעט מאוד כלים כדי להשפיע עליהם. 

כפי שהחשמל מתייקר כעת בגלל עלייה עולמית במחיר הפחם (ממשלתו של ליברמן כן נלחמה בכך במידה מסוימת על ידי ביטול זמני של הבלו על הפחם), גם לעלייתו למחיר שיא בתקופת נתניהו הייתה סיבה חיצונית. כפי שהראנו בבדיקה קודמת של המשרוקית בעקבות אירועי האביב הערבי במצרים בשנת 2011, נפגע שוב ושוב הצינור שבאמצעותו יבאה ישראל גז טבעי ממצרים, עד שלבסוף אספקת הגז משם בוטלה לחלוטין. בהיעדר הגז המצרי חברת החשמל הגבירה את השימוש במזוט ובסולר, שהם יקרים יותר, והמחירים קפצו.

ומה לגבי הסיבה לעליית מחיר הדלק בימי נתניהו? אז הנסיבות היו עוד יותר דומות להיום. ליברמן אולי שכח, אבל באותה תקופה דווקא כן התחולל משבר עולמי שהעלה את מחיר הנפט בעולם לרמות שאליהן לא הגענו אפילו כעת (על רקע המלחמה בין אוקראינה לרוסיה). ד"ר יוסי מן, מומחה לשוק הנפט במזרח התיכון ומרצה באוניברסיטת בר אילן ובאוניברסיטת רייכמן, הסביר לנו כי עליית המחירים אז נבעה ממספר התפתחויות עולמיות שיצרו מעין תנועת מלקחיים: מצד ההיצע נרשמה ירידה חדה בתפוקת הנפט על רקע אירועי האביב הערבי שהביאו לירידה חדה בתפוקה במספר מדינות (בראשן לוב), וגם בעקבות החרם של המערב על איראן. מצד הביקוש, מן מזכיר את העלייה החדה שנרשמה באותן שנים בצריכת הנפט בסין.

 
  

בשורה התחתונה: דבריו של ליברמן חצי נכונים. שיאי מחירי הדלק והחשמל שנרשמו בתקופת נתניהו אכן לא נשברו בינתיים תחת הממשלה הנוכחית. יחד עם זאת, בניגוד לדברי ליברמן, גם אז העליות הושפעו מנסיבות חיצוניות, שלא היו תלויות בהחלטות הממשלה: החשמל התייקר לאחר שישראל נאלצה להסתדר ללא הגז הטבעי ממצרים; הדלק התייקר בעקבות עלייה עולמית במחירי הנפט.

עדכון 6.7.22: בבדיקה המקורית נכתב כי מחיר החשמל עמד בשיאו, ב-2013, על 54 אגורות לקוט"ש. בשל טעות טכנית התייחסנו למחיר ללא מע"מ. המחיר כולל מע"מ עמד אז על 63.8 אגורות לקוט"ש, כאמור, לעומת 52.5 אגורות לקוט"ש כיום. אנו מתנצלים על הטעות.

תחקיר: יובל אינהורן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: אביגדור ליברמן
מפלגה: ישראל ביתנו
תוכנית: סיון כהן וגדעון אוקו
ציטוט: "בתקופה של נתניהו מחיר חשמל ודלק היה יותר גבוה מאשר היום, ואז לא היה כזה משבר עולמי כמו שאנחנו חווים בימים האלה"
תאריך: 30.6
ציון: חצי נכון

יוקר המחיה הוא אחד הנושאים העיקריים שסביבם נסובה מערכת הבחירות עד כה, כאשר באופוזיציה מרבים לתקוף את הממשלה על רקע עליות המחירים. כששר האוצר אביגדור ליברמן התראיין לגדעון אוקו ב-103FM, אוקו עימת אותו עם הביקורת שהשמיע דרעי יממה לפני כן, באומרו כי "אילו אני הייתי שר האוצר, לא הייתי ישן בלילה במקום ליברמן. אני רואה שהוא ישן די טוב". "אני שומע הרבה בדיחות", הגיב ליברמן, "שמעתי את אריה דרעי, שמעתי את נתניהו שאמר שהוא יוריד מחירים". ואז ליברמן הוסיף טענה מעניינת: "בתקופה של נתניהו מחיר החשמל והדלק היה יותר גבוה מאשר היום ואז לא היה כזה משבר עולמי שאנחנו חווים בימים האלה".

מטעם ליברמן הוסבר לנו שהטיעון שלו מורכב משני חלקים: האחד הוא הטענה שבתקופת נתניהו נרשמו מחירים גבוהים יותר והשני הוא הטענה שהמשבר העולמי כיום, אם מסתכלים על נתוני אינפלציה, הוא חמור יותר.

ליברמן בעצם מעלה כאן שני טיעונים. הראשון נוגע לגובה התעריפים כיום אל מול תעריפי השיא בתקופת נתניהו, והשני נוגע לגורם לתעריפים הללו - אז ועכשיו.

נתחיל בחשמל. כיום תעריף החשמל לצרכן ביתי עומד על 52.49 אגורות לקוט"ש (קילו-ואט שעה) - אומנם עדיין נמוך מהשיא בתקופת נתניהו שעמד על 54.03 במאי 2013, אולם בימים האחרונים דווח על העלאה מתוכננת של תעריף החשמל, כך שייתכן שהשיא מ-2013 בדרך להישבר.

אלא שהממשלה מוגבלת מאוד ביכולתה להשפיע על תעריפי החשמל. הראינו בעבר שעל פי חוק משק החשמל, תעריפי החשמל נקבעים על ידי רשות החשמל לפי "לפי שיקול דעתה המקצועי הבלעדי" והם נגזרים מעלויות החשמל. כלומר, על פניו לדרג הפוליטי אין נגיעה בחישוב התעריף. אולם הממשלה כן יכולה, למשל, לשנות את שיעור מס הבלו על פחם (כפי שהיא אכן עשתה לפני מספר חודשים) - מה שיוזיל את עלויות הייצור ואת המחיר לצרכן.

אז האם, כמשתמע מדברי ליברמן, בתקופת נתניהו מחירי החשמל הגבוהים לא נבעו מסיבות חיצוניות? לא בדיוק. בבדיקה קודמת של המשרוקית סקרנו בהרחבה את התפתחות תעריף החשמל לאורך השנים. בעקבות אירועי האביב הערבי במצרים בשנת 2011, נפגע שוב ושוב צינור גז בסיני שבאמצעותו ישראל ייבאה גז טבעי ממצרים - כשלבסוף המצרים ביטלו את הסכם אספקת הגז הטבעי לישראל. בהיעדר המקור המצרי לאספקת גז טבעי - שערב האביב הערבי שימש לייצור 40% מהחשמל בישראל - שיעור החשמל שמופק בישראל מגז טבעי הצטמק ל-14% בלבד, וחברת החשמל הגבירה את השימוש במזוט ובסולר, המזהמים יותר והיקרים יותר (עלותו הממוצעת של הסולר, למשל, הייתה גדולה ביותר מפי 5 מגז טבעי). היות שתעריף החשמל מגלם את עלות הייצור שלו, הממשלה ורשות החשמל סיכמו במרץ 2012 על ייקור הדרגתי של החשמל ב-40%. במאי 2013, תעריף החשמל הגיע לשיא: 54.03 אגורות לקוט"ש. ההוזלה הדרמטית בתעריף הגיעה רק בפברואר 2015 בעקבות הגז הטבעי שהחל לזרום ממאגר תמר ובעקבות מגמת כיסוי ההפסדים של חברת החשמל שנגמרו כתוצאה מהמשבר המצרי.

ומה לגבי הדלק? גם כאן, ליברמן צודק שמחיר הדלק בתקופת נתניהו היה גבוה יותר. על פי נתוני משרד האנרגיה, מחיר השיא של הדלק בזמן כהונתה של הממשלה הנוכחית שנרשם כעת (יולי 2022), עדיין נמוך יותר ממחיר השיא שנרשם בתקופת נתניהו (ספטמבר 2012): 8.08 ש"ח לליטר היום לעומת 8.28 ש"ח לליטר בספטמבר 2012. אבל האם הממשלה אז הייתה "אשמה" יותר במחירי הדלק בהשוואה לממשלה הנוכחית?

כפי שהסברנו בעבר, מחיר הדלק מושפע ממספר רכיבים: מחיר הנפט ("מחיר שער בתי הזיקוק"), מסים (בלו ומע"מ) והוצאות נוספות (סל הוצאות שיווק של תחנות דלק ודלף ותוסף). כדי להעריך את הנתח הממשלתי במחיר הדלק, נהוג לחשב את "רכיב המס" במחיר, כלומר את שיעור הבלו והמע"מ ביחס למחיר הסופי. כשבוחנים את רכיב המס בזמן מחיר השיא של הממשלה הנוכחית אל מול השיא שנרשם בתקופת נתניהו, מגלים שהתמונה די דומה: כיום רכיב המס עומד על 48.5% ובספמטבר 2012 רכיב המס עמד על 50.8% - הבדל של כ-2% בלבד. לשם השוואה, בחודש שעבר רכיב המס היה קרוב לזה של ספטמבר 2012 (50.1%) - ועד אז, לכל אורך תקופת כהונתה של הממשלה הנוכחית, רכיב המס היה גבוה יותר משיעור זה.

ובכלל, האם ליברמן צודק בקביעתו שבתקופת נתניהו לא היה "כזה משבר עולמי"? ובכן, אנחנו כמובן לא נערוך השוואה של "עוצמת" משברים גלובליים לאורך השנים, אבל בהחלט כדאי לציין שבתקופת נתניהו המדוברת דווקא כן התחוללו זעזועים בשוק האנרגיה העולמי. בשנת 2011 נרשם זינוק חד במחירי הנפט העולמיים שאף עברו את רמת המחירים הנוכחית - ועד 2014 נרשמו רמות מחירים גבוהות. למה זה קרה? לדברי ד"ר יוסי מן, מומחה לשוק הנפט במזרח התיכון ומלמד באוניברסיטת בר אילן ובאונבירסיטת רייכמן, עליית המחירים של 2011 נובעת ממספר התפתחויות עולמיות שפעלו במגמות מנוגדות: הגבלת ההיצע מחד והגברת הביקוש מאידך. בצד הגבלת ההיצע, ניתן למנות את אירועי האביב הערבי שהביאו לירידה חדה בתפוקה במספר מדינות (בראשן לוב) וכן את החרם על איראן שצמצם את גישתם לשווקים הגלובליים. בצד הגברת הביקוש, מן מציין שהמגמה הובלה על ידי העלייה חדה בצריכה מסין ועל ידי האצת כניסת שחקנים פיננסיים לשוק על רקע הריבית הנמוכה. לדברי מן, בשנת 2014 נרשם אירוע נוסף שגרם להעלאת מחירי הנפט והוא החשש להורדת התפוקה בצפון עיראק (בעיקר בחבל הכורדי) בעקבות השתלטות דעא"ש על אזור זה. המחירים חזרו לרדת רק בשלהי 2014 וביתר שאת ב-2015, עם העלייה החדה בתפוקת הנפט בארה"ב, הסרת האיום על צפון עיראק לאחר היחלשות דעא"ש באזור ומשבר פנימי באופ"ק על רקע חזרתה של איראן לשוק (בעקבות ההסכם המעצמות המתהווה) שהביא למלחמת מחירים בין המדינות ובעיקר בין סעודיה לאיראן.

לסיכום, עד כה שיאי מחירי הדלק והחשמל בתקופת נתניהו אכן היו גבוהים יותר בהשוואה לממשלה הנוכחית. אולם בניגוד לדברי ליברמן, גם אז הם הושפעו מנסיבות חיצוניות: החשמל התייקר לאחר שבעקבות אירועי האביב הערבי, נפסק ייבוא הגז הטבעי ממצרים; הדלק התייקר בעקבות עליה עולמית במחירי הנפט. לכן דבריו של ליברמן חצי נכונים.