נשיא לשכת רואי החשבון יורה: "פקידים ועורכי דין מנהלים לנו את המקצוע"

בכנס לשכת רואי החשבון באילת אמר נשיא הלשכה, חן שרייבר, כי בכוונתו להוציא את הפיקוח על רואי החשבון ממשרד המשפטים אל משרד האוצר • שרייבר כינה את משרד המשפטים "הפרה החולבת, שלוקחת מאתנו כל שנה אגרה ולא מחזירה לנו כלום"

נשיא לשכת רואי החשבון, רו''ח חן שרייבר / צילום: כדיה לוי
נשיא לשכת רואי החשבון, רו''ח חן שרייבר / צילום: כדיה לוי

נשיא לשכת רואי החשבון, רו"ח חן שרייבר, יצא היום (ג') בהתקפת פתע חריגה נגד משרד המשפטים ומועצת רואי החשבון. במהלך דיון על עתיד המקצוע בכנס השנתי של הלשכה באילת אמר שרייבר כי "לא יתכן שפקידים ועורכי דין ינהלו את מקצוע ראיית החשבון", וכן הוסיף: "בגלל שעורכי דין מנהלים אותנו, רואי החשבון לא מייצגים במס שבח ולא זכאים לחיסיון, בעוד שלעורכי הדין אין עם זה בעיה".

מקצוע ראיית החשבון מפוקח ומוסדר על ידי מועצת רואי החשבון משנת 1955. הסדרת המקצוע, קבלת חיסיון לרואי החשבון והפיכת לשכת רואי החשבון לסטטוטורית, בדומה ללשכת עורכי הדין, היו מההבטחות הגדולות שהבטיח שרייבר לבוחריו במהלך מרוץ הבחירות לנשיאות לשכת רואי החשבון. נושא הסדרת המקצוע ראיית החשבון ועתיד המקצוע עולה ונידון כמעט בכל ימי הכנס השנתי של לשכת רואי החשבון באילת, כאשר שרייבר פתח את המושב המיוחד שעסק בנושא בטענות על כך שהמקצוע נמצא תחת משרד המשפטים ומנוהל על-ידי עורכי דין. לדברי שרייבר, הוא שוקל במסגרת אסדרת המקצוע לעבור לפעול תחת משרד האוצר. "הרבה יותר טבעי לנו להיות באוצר" אמר שרייבר, והוסיף כי הדרך הנכונה לעשות זאת כעת היא באמצעות הסכמים קואליציוניים.

"משרד המשפטים פרה חולבת"

"אני רוצה להוציא אותנו מחסות משרד המשפטים, והפרה החולבת שלוקחת מאתנו כל שנה אגרה ולא מחזירה לנו כלום", אמר נשיא הלשכה.

שרייבר מנצל את פתיחת עונת הבחירות כדי לקבל הבטחות שונות מפוליטיקאים באשר לעתיד המקצוע, אך גם על הרקע הזה המתקפה החמורה הפתיעה רבים. "לא זכור לי כזאת מתקפה על משרד המשפטים מצד נשיא הלשכה", אומר רואה חשבון ששימש כבכיר בלשכה בעבר.

שרייבר אמר את הדברים כשברקע ידועות לו עמדות משרד המשפטים, שם מתנגדים באופן עקבי מזה שנים להפיכת לשכת רואי החשבון ללשכה סטטוטורית וכן למתן חיסיון לרואי החשבון. עמדותיו של מנכ"ל משרד המשפטים ערן דוידי דומות לעמדה של קודמותיו בתפקיד בהקשרים אלה.

מחר בבוקר עתידים לנאום שר המשפטים גדעון סער ומנכ"ל משרד המשפטים בכנס לשכת רואי החשבון, ומטבע הדברים צפויים להישאל על המתקפה החריפה של שרייבר.

במשרד המשפטים שומרים בינתיים על איפוק, ובתגובה לדבריו של שרייבר נמסר: "משרד המשפטים פועל במשך השנים לקידום ושיפור מעמד מקצוע ראיית החשבון. בשנים האחרונות נעשו מספר מהלכים בהובלת מועצת רואי החשבון לצורך ביצוע ההתאמות הנדרשות לעת החדשה ולאתגרים שעוד ייכונו למקצוע בעתיד, בשים לב למגמות בעולם בתחום. המשרד פועל לאסדרת המקצוע מתוך אחריות לכלל הציבור בישראל ובתוך כך מאזן בין הבקשות של לשכת רואי החשבון, המייצגת אינטרס חשוב אך מסוים, לבין הצרכים של כלל המשק והכלכלה הישראלית".