דרמה פוליטית בבריטניה: שרי האוצר והבריאות התפטרו מהממשלה

שרי האוצר והבריאות של בריטניה הודיעו יחד על התפטרותם מהממשלה במחאה על סגנון המנהיגות של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון • מרד פומבי שכזה בג'ונסון נחשב לסימן נוסף בדרך לעזיבה מוקדמת אפשרית של משרד ראש הממשלה

בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה / צילום: Associated Press, Justin Tallis
בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה / צילום: Associated Press, Justin Tallis

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ספג פגיעה פוליטית משמעותית הערב (ג'), אחרי ששרי האוצר והבריאות הודיעו יחד על התפטרותם מהממשלה במחאה על סגנון המנהיגות שלו. נראה כי מדובר בצעד מתואם, שבועות בודדים אחרי שג'ונסון ניצח ברוב לא-גדול בהצבעת אי-אמון בתוך המפלגה השמרנית, וכאשר שאלות לגבי עתידו כמנהיג המפלגה וכראש הממשלה הפכו לרלוונטיות מתמיד. מרד פומבי שכזה בג'ונסון נחשב לסימן נוסף בדרך לעזיבה מוקדמת אפשרית של משרד ראש הממשלה ב"דאונינג 10".

שני השרים רמזו במכתבי ההתפטרות שלהם היום כי הרקע למהלך הוא פרשה במסגרתה נחשד בכיר במפלגה בהטרדה מינית של גברים ובהתנהגות גסה. ג'ונסון הכחיש בתחילה ששמע על ההאשמות נגד הבכיר, כריס פינצ'ר, אולם ביממה האחרונה גרסתו השתנתה ומקורביו טענו כי הוא עודכן אך כי "שכח" את הפרטים לפני שמינה אותו לתפקיד הרשמי.

שר הבריאות סג'יד ג'אוויד ביקר בחריפות את סגנון המנהיגות של ג'ונסון, וכתב במכתב שפורסם בתקשורת כי "הטון שאתה מביע כמנהיג, הערכים שאתה מייצג, משקפים גם את עמיתיך, המפלגה שלך ובסופו של דבר - גם את בריטניה". הוא הוסיף, "אולי לא היינו תמיד פופולריים (המפלגה השמרנית), אבל יכולנו תמיד לפעול בדרך הולמת בשם האינטרס הלאומי. למרבה הצער, בנסיבות הקיימות, הציבור מסיק שאנחנו לא עושים שום דבר הקשור לכך".

שר האוצר רישי סונאק, שהוביל מדיניות כלכלית הפכפכה בחודשים האחרונים כשהוא מנסה למנוע מבריטניה לצלול למיתון חריף ולהתמודד עם השלכות המלחמה באוקראינה, אמר כי בעבורו, התפטרות בזמן מכריע זה "לא היתה צעד שקיבלתי בלי לחשוב עליו לעומק". למרות זאת, הוא אמר, החליט להתפטר משום ש"לציבור יש את הזכות לצפות מהממשלה להתנהל באופן הולם, רציני ומכובד". "אני מודע לכך שזה אולי יהיה התפקיד המיניסטראלי האחרון שלי", אמר סונאק, שאינו פופולרי בקרב הציבור, "אבל אני מאמין שהערכים הללו שווים שאילחם עליהם".

ג'ונסון שרד בחודש שעבר הצבעת אי-אמון בתוך המפלגה השמרנית, אבל שיעור מפתיע וגדול-מהצפוי של חברי המפלגה הצביע נגדו בהצבעה חשאית. מתוך 359 חברי הפרלמנט המכהנים מטעם המפלגה השמרנית, 148 הצביעו אי-אמון בג'ונסון, ורק 211 הצביעו בעדו. הרקע להצעת האי-אמון היה בעיקר התנהלותו של ג'ונסון במהלך סגרי הקורונה, העובדה כי פקד מסיבות ב"דאונינג 10" בעוד הציבור היה מבודד בסגר, והעובדה כי הכחיש שעבר על החוק, למרות תמונות שצצו לאחר ההכחשות והציגו אותו משתתף באירועים. ג'ונסון אף נידון לקנס כספי על הפרת התקנות בעקבות חקירת משטרה בנושא. הוא טען בפרלמנט כי לא ידע שהוא מפר את התקנות. 70% מהציבור סבור, לפי סקרים אחרונים, כי ראש הממשלה הבריטי שיקר לפרלמנט.