השגתם רוב לפינוי־בינוי? אפשר להגיש את התוכנית ישירות לוועדה המחוזית

לפי מכתב מאת ראש הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עו"ד אלעזר במברגר, שהגיע לידי גלובס, בהינתן הסכמה הנדרשת - ניתן להגיש תוכנית פינוי-בינוי ישירות לוועדה המחוזית, ללא צורך בהסכמתה של הוועדה המקומית • "אם יזם יבחר להגיש תוכנית ישירות לוועדה המחוזית, גם ללא המלצת הרשות המקומית, הוא רשאי לעשות זאת, אם יש בידו את ההסכמה הנדרשת", כתב במברגר

פרויקט פינוי ובינוי / צילום: טלי בוגדנובסקי
פרויקט פינוי ובינוי / צילום: טלי בוגדנובסקי

ראש הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עו"ד אלעזר במברגר, מבהיר במכתב שהגיע לידי גלובס: בהינתן הסכמה הנדרשת - ניתן להגיש תוכנית פינוי-בינוי ישירות לוועדה המחוזית, ללא צורך בהסכמתה של הוועדה המקומית. מדובר בצעד שיכול לחסוך חודשים רבים בתהליך התכנון, עד לאישור התוכנית.

נזכיר כי חוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מתיר הגשת תוכנית במתחמי פינוי-בינוי כאשר ישנה הסכמה של 60% לפחות מבעלי הדירות במתחם, "ובלבד שבכל בית משותף במתחם תהיה הסכמה של לפחות 50% מבעלי הדירות להגשת התוכנית".

בספטמבר האחרון עודכנו התקנות, בין היתר בנוגע להגדרת "תוכנית פינוי-בינוי", ומתברר שלעדכון זה השלכות משמעותיות: בחוק המקורי הוגדר מתחם פינוי-בינוי כמתחם שהוכרז ככזה בהתאם לחוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, או שקיבל אישור מקדמי להכרזה ב"מסלול מיסוי" (מסלול שנעשה באמצעות פנייה אל הרשות עצמה). תנאי להכרזה כזו, או לאישור מקדמי להכרזה, היה הסכמת הוועדה המקומית שבתחומיה המתחם נמצא.

התקנות החדשות שינו את ההגדרה הזו, וקבעו כי תוכנית פינוי-בינוי היא "תוכנית שעיקרה הריסה של בית משותף ובנייה של בית משותף תחתיו, בין שמדובר במתחם פינוי ובינוי כהגדרתו בחוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ובין שבדרך אחרת". במילים אחרות, אין צורך בהכרזה כדי להגדיר מתחם כך - ואין צורך בהסכמת הרשות המקומית.

"בשורה של ממש"

מכתב ההבהרה של ראש הרשות במברגר הגיע לאחר שאלות שהופנו מצד יזמים וקבלנים אל הרשות הממשלתית, סביב תקנות אלו. במכתב צוין: "אם יזם יבחר להגיש תוכנית ישירות לוועדה המחוזית, גם ללא המלצת הרשות המקומית, הוא רשאי לעשות זאת, אם יש בידו את ההסכמה הנדרשת". נציין כי העניין נוגע אך ורק להגשה של תוכנית לפינוי-בינוי, ולא לשיעור ההסכמה המאפשר תביעה של דייר סרבן - סוגייה חשובה אחרת שטופלה במסגרת חוק ההסדרים האחרון.

עו''ד אלעזר במברגר / צילום: דוברות משרד הבינוי והשיכון
 עו''ד אלעזר במברגר / צילום: דוברות משרד הבינוי והשיכון

בארגון הקבלנים והבונים, שיזמו את הפנייה לרשות, מציינים כי מדובר בבשורה של ממש, שצפויה להקל על העומס בוועדות המקומיות ולנטרל שיקולים שונים מצד הוועדות, אשר תורמים לעיכוב התוכניות. "מדובר בהבהרה חשובה מאוד, בעלת השפעה על כל הפועלים בתחום ההתחדשות העירונית", אומר יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז.

"המכתב של במברגר מוסיף ודאות מרבית, ולדעתי ברגע שיזם יוכל להגיש תוכנית פינוי-בינוי ישירות לוועדה המחוזית, ולא לוועדה המקומית, זה ישחרר את צוואר הבקבוק שקיים היום. בנוסף, זה יהווה זרז משמעותי להנפקת היתרים ולהתחלות בנייה של פרויקטים רבים במרכזי הערים ובאזורי הביקוש".