ג'ונסון נאחז בשלטון: מסרב להתפטר למרות דרישות הקבינט שלו

ג'ונסון התמודד אמש ב"דאונינג 10" עם משלחת של שרים בכירים שדרשה ממנו לעזוב את התפקיד על מנת להציל מה שנותר מתדמיתה של המפלגה השמרנית, אך הבהיר להם שהוא מתכוון למנות ממשלה חדשה ואף פיטר אחד מבעלי-בריתו לשעבר שביקר אותו פומבית

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Shutterstock, Michael Tubi
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Shutterstock, Michael Tubi

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון נלחם על חייו הפוליטיים, ומסרב לעזוב את התפקיד למרות מצב חסר-תקדים בו ארבעה שרי קבינט ו-42 חברי מפלגה הכוללים יותר מ-11 שרים זוטרים מתוך מפלגתו התפטרו ביממה האחרונה - ודורשים כי יפרוש מיידית.

ג'ונסון התמודד אמש (ד') ב"דאונינג 10" עם משלחת של שרים בכירים שדרשה ממנו לעזוב את התפקיד על מנת להציל מה שנותר מתדמיתה של המפלגה השמרנית, אך הבהיר להם שהוא מתכוון למנות ממשלה חדשה ואף פיטר אחד מבעלי-בריתו לשעבר שביקר אותו פומבית. "תצטרכו לטבול את ידיכם בדם אם תרצו להיפטר ממני", היתה הכותרת הבוקר של ה"סאן", ציטוט אנונימי מפי מקורבים לראש הממשלה.

בתפנית מפתיעה, שר האוצר הטרי, שמונה רק אתמול, יצא באופן פומבי לתקשורת וקרא לג'ונסון להתפטר באופן מיידי. נדים זהאווי, שרק אתמול בבוקר הגן על ג'ונסון בתוכניות הטלוויזיה שבהן התארח כשר האוצר החדש, פירסם מכתב בו ביקש ממנו להתפטר. "אתמול הבהרתי לראש הממשלה ביחד עם עמיתי שיש רק דרך אחת לפתרון המצב, ושהוא צריך לעזוב את התפקיד בכבוד. מתוך הערכה, ותקווה שהוא יקשיב לידיד ותיק במשך יותר מ-30 שנה, שמרתי את הפרטים לעצמי". "אני שבור-לב שג'ונסון לא הקשיב לעצה", כתב זהאווי.

בבריטניה נאבקים למצוא תקדימים היסטוריים למה שמתרחש כעת. הפעם האחרונה בה מספר רב כל כך של שרים זוטרים התפטר היתה בשנות ה-30'. התקשורת והציבור ממתינים לראות כיצד יפעלו היום שרי הקבינט שהתעמתו עם ג'ונסון אמש, ואם יודיעו על התפטרותם. אם מהלך מתואם כזה יתרחש, ג'ונסון עשוי לעמוד בראש ממשלה ללא שרים בכירים, ללא מי שינהל את המדינה בפועל, ולהתקשות למנות שרים חדשים, פשוט משום שאף אחד במפלגה השמרנית אינו מוכל לקבל את מנהיגותו יותר. כבר כעת הוא נאבק למלא את עשרות התפקידים שהתפנו בחברי פרלמנט מהשורות האחוריות.

דרך אחרת שבה המפלגה השמרנית תוכל להיפטר מראש הממשלה היא להצביע אי-אמון בו. אתמול התכנסה ועדת 1922 האחראית לעניין אך הסכימה לא לשנות את הכללים כך שהצבעה כזו תוכל להתרחש (לפי החוקים הקיימים, ג'ונסון מוגן למשך שנה אחרי שניצח באי-אמון לפני כחודש). במקום זאת, היא הקדימה את הבחירות לראשות הוועדה ליום שני הקרוב, ואם יש רוב למתנגדים לג'ונסון במפלגה הם צפויים לבחור את הנציגים ולסלול את הדרך לאי-אמון נוסף.

בין השרים שפנו נגד ג'ונסון אמש נמצאים שרת הפנים פריטי פאטל, שאמרה למקורביה כי "הסיבה היחידה" שאינה מתפטרת מיידית היא דאגה לשלום האזרחים בממלכה המאוחדת, שר התחבורה גרנט שאפס ואחרים. מייקל גוב, שר לענייני שיכון ובנייה פוטר על ידי דאונינג 10, אחרי שמתח ביקורת פומבית על ג'ונסון. מקורביו של ראש הממשלה כינו אותו "נחש". גם כלי התקשורת השמרנים לא המעיטו בחומרת המצב הפוליטי של ראש הממשלה הבריטי. "ג'ונסון נלחם על חייו", כתב ה"טיימס", שציין כי הטענה העיקרית שלו נגד מבקריו היא שעזיבתו תוביל לבחירות חדשות ול"אובדן השלטון למפלגה השמרנית לעידנים". ה"טלגרף" כתב: "ראש הממשלה הפצוע-אנושות מסרב לדרישות הקבינט שלו להתפטר". ה"גרדיאן" מהשמאל היה חריף יותר: ""נואש, שוגה באשליות, ראש הממשלה נאחז בשלטון".

הביקורת נגד ג'ונסון היא אישית, על שורת מקרים בהם התברר כי לא אמר אמת, ועל סגנון המנהיגות שלו. הקש ששבר את גב הגמל, לדברי שני השרים שהחלו את המרד הפומבי במפלגה השמרנית, היתה העובדה כי בעוד בעבר טען שלא ידע על טענות להטרדות מיניות מצד שר לשעבר במפלגה השמרנית, הוא שינה את גרסתו ביום שני בעקבות עדויות אחרות, ואמר כי "שכח" אותן לפני שמינה אותו לסגן מצליף הסיעה השמרנית.