הסכם חדש מקרב את חזרתן של חברות התעופה הישראליות לטורקיה

ישראל וטורקיה יחתמו היום על הסכם תעופה הדדי חדש, לראשונה מאז שנת 1951 •  בקו פועלות כיום רק החברות הטורקיות, כשלפני שנים הופסקה הפעילות המסחרית של החברות הישראליות לאחר מחלוקות הנוגעות לסוגיות הביטחון ודרישות השב"כ

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

על פי הודעה שפרסמה שרת התחבורה מרב מיכאלי, ישראל וטורקיה יחתמו היום על הסכם תעופה הדדי חדש, לראשונה מאז שנת 1951. ההסכם יאפשר "פיתוח קשרי התעופה וטיסות ישראליות לטורקיה כשהוא צפוי לייצר את התשתית שתאפשר את חזרתן של טיסות חברות ישראליות למגוון יעדים בטורקיה, בנוסף לטיסות של החברות הטורקיות לישראל, במסגרת הסכמות הדדיות בין הצדדים".

בעקבות דיונים בין רשות התעופה האזרחית הישראלית ומקבילתה הטורקית ובהמשך לפגישת שרת התחבורה, מרב מיכאלי, עם מקבילה הטורקי לפני מספר חודשים, צפוי להיחתם הסכם תעופה בין המדינות, שיחזק את הקשרים האוויריים בין ישראל וטורקיה.

טורקיה היא אחד משלוש היעדים החזקים אליהם טסים ישראלים מנתב"ג, הן כיעד לנופש והן כיעד לטיסות המשך מאיסטנבול. בקו פועלות כיום רק החברות הטורקיות כשלפני שנים הופסקה הפעילות המסחרית של החברות הישראליות לאחר מחלוקות הנוגעות לסוגיות הביטחון ודרישות השב"כ להציב מאבטחים חמושים בנמל התעופה באיסטנבול. מחלוקות אלה הובילו לתסכול בקרב החברות הישראליות ולשגשוג בקרב החברות הטורקיות - טורקיש איירליינס ופגסוס - שנותנות לבדן את המענה לביקוש לטיסות לטורקיה, ביקוש שזינק בשנה האחרונה וחזר לזנק לאחר הסרת אזהרת המסע החמורה שפרסם לאחרונה המל"ל לטסים לאיסטנבול.

חברות התעופה הישראליות כבר נערכות לאפשרות שהן ישולבו בקווים המצליחים לטורקיה: אל על יצאה במסר לטייסי צי ה-737 (מטוסים צרי גוף) שפוטרו בעת תהליך ההתייעלות כשהיא עודדה אותם לשוב לחברה. לפי המסר ששיגרה החברה, כ-50 טייסים צפויים להיקלט חזרה עד סוף השנה. גם בארקיע מתכוונים להוסיף שני מטוסים לצי לטובת הפעלת טיסות לטורקיה, אלא שגם שם, בשל המחסור בכוח האדם יידרשו מאמצים מיוחדים לגייס טייסים וצוותים שיוכלו לתפעל את הטיסות.

לאחרונה חידשה אל על את פעילות הטסות המטען שלה לטורקיה. כעת אם יתאפשר לה והצדדים יגיעו להסכמות באשר לסידורי הביטחון הנדרשים - יתכן שהחברה תטיס גם נוסעים.